Millaisia kokemuksia teillä on, mitä keskuspölynimurimerkkiä suosittelisitte? Miksi? Varteenotettavia vaihtoehtoja ei liene muut kuin Beam, Puzer ja Allaway.
Hei!
En osaa noista muista sanoa, meillä on Beam ja hyvin on toiminut ei minkään näköisiä ongelmia. Aika hiljainen vielä kaiken lisäksi, "pönttö" on laitettu lämpimään varastoon ylimääräisen melun välttämiseksi, eikä pääse siitäkään mitään pölyä huoneisiin. Vuoden verran ollaan nyt uudessa omakotitalossa asusteltu ja hyvin on meidän mielestä toiminut. Ainoa missä kannattaa olla tarkkana kuinka paljon paketti maksaa, ja mitä siihen sisältyy.
Onhan sitten vielä se pölkkäreiden Mercedes Royal vai mikä se oli...?
Anyhoo, meille tulee Allaway. En tiedä miksi. Ei niissä kauheen suurta eroa ole. Ehkä mainonta on tehnyt tehtävänsä. Ja onhan se tosi pitkään ollut markkinoilla eikä mitään katastrofaalista ainakaan ole kuulunut.
Itsekin tuota taannoin kyselin, kun pitäisi saada vanhan allawayn tilalle uusi mylly, korvaamaan nykyinen perässä kiskottava ja nurkkia kolhiva "silencer" möhköfantti.
Monellakohan on useammasta merkistä kokemusta?
Ite saatiin paketin tinkimisen yhteydessä allaway "joku malli"...kaipa se toimii.
allaway meilläkin, merkistä&paremmuudesta en teidä, kun ei ole aikaisempaa kokemusta keskuspölynimureista, mutta suosittelen lämpimästi:
*rikkaluukkuja (eteinen ja keiitiö)
*kahvakäynnistystä
Allawayssä ainakin se hyvä puoli, että koneelle tuleva putkisto jää piiloon seinän sisään. Ja muutenkin ainakin Beamiä pienempi kokoinen. Ja onhan se suomalainen...
Kokemusta ei ole vielä mistään, mut Beam meille tulee, tai siis tuli jo, kunhan asennetaan paikoilleen sit aikanaan. Se oli edullisempi ku allaway ja on kauemmin ollu markkinoilla, joten ei varmaan oo mitään uutuusvikoja tai pahemmin muitakaan. "Pönttöosa" ei ollu mikään hirmuiso, siis se sisätiloihin asennettava. Ja joskus jostain luin, et varaosat ois halvempia ku allawaylla.
Rikkaluukuista kuulin tuttavalta sellasta et ihan turha homma niitä laittaa. Samalla vaivalla ku ettii harjan ja lakasee roskat luukun viereen, niin ottaa esille imuriletkun ja imuroi pois. Jos vielä on sattunu hankkimaan lisäosaks sellasen venyvän (olikohan 1-4m) imuletkun vaikka keittiöön säilytettäväks. Me ei otettu sitä venyvää letkuakaan, ajateltiin pärjätä 8m kahvakäynnisteisellä letkulla.
Ja Beamin "pöntössä" on myös imurasia (vai mikä se rasia nyt on mihin se letku kiinnitetään?), joten tuli yks rasia tavallaan kaupan päälle... ;)
Meillä on Puzerin Eva, käyttökokemuksia ei vielä ole, kun asentajilla oli jotain ongelmia saada imuria kytkettyä. On kahvakäynnistys, 10 m imuletku kahvakäynnistyksellä, rikkaimuri jne.
Kooltaan tuo Puzer on aika näppärän pieni, miellä keskusyksikkö sijaitsee teknisessä tilassa.
Valintaan ei meilläkään erityisiä perusteita, LVI-urakoitsija tuon oli urakkaansa sisällyttänyt.
Sähkömies tuumi, että jotkut imurimerkit ovat siitä tarkkoja, että toimivat vain oman merkin imuletkulla (Puzer käsittääkseni oli juuri tällainen). Tiedä sitten, onko tuollakaan isoa väliä, ehkä sitten, jos joutuu jossain vaiheessa toisen/uuden letkun investoimaan.
Puzerin eeva ollut käytössä pari kuukautta. Muuten ihan tehokas ja hyvä, mutta tuo kahvakäynnistys välillä reistailee, ei saa aina imuria sammumaan ja välillä lähtee käyntiin pelkästään kun laittaa letkun paikoilleen.
Muistaakseni tuolla vanhalla keskustelupalstalla on juttua näistä imureista enemmänkin ja Puzerin ongelmaksi oli mainittu juuri tuo kahvakäynnistys.
Tuosta rikkaluukusta että kyllä omasta mielestäni on helpompi kaivaa se harja esiin kuin 8 metrinen letku ja monesti keittiössä onkin pieni harja tuota varten tai voihan siihen isommat murut vaikka sukalla pyyhkäistä nopsasti.
Merkillä niin tuskin merkitystä taida olla, ikinä ainakaan keltään kuullut mitään huonoa
allawaylla nyt imuroitu 11 vuotta. varsinaisia vikoja ei ole ollut. mitä nyt letku mennyt vaihtoon ja suulaketta saanut teippailla. c-sarjalaisessa on paperinen ilmansuodatin, joka kannattaa puhdistaa tai vaihtaa aina, kun tyhjää säiliön. säilyy imuteho hyvänä. emme myöskään ole sulkeneet imurasiaa ennen imurin pysähtymistä, näistä syistä lie toiminutkin niin hyvin??? keskusyksikön kannatinlevy kaipaisi hieman kehittelyä, tippui kerran koko yksikkö lattialle…
Itselläni edellisessä talossani Beam ja nykyisessä Allaway. Beam mielestäni parempi tämän imurissa olevan ylimääräisen imurasian ja kahvakäynnistyksen takia.
Allawayn c-sarjalaisessa on juu tuo paperisuodatin mutta sen päälle kannattaa ostaa se karkeasuodatin, eli sellanen vähän hiusverkon tapainen niin ei tartte joka kerta sitä kallista suodatinta ostaa. Olen tutkaillut niin hyvin menee paperisuodin ainakin 5 tyhjennyskertaa kun on se huppu siinä päällä. Rautakaupasta saa.
Niin ja on meillä Allawayssa kyllä kahvakäynnistys. Varusteita saa kun maksaa ekstraa.
Mulle on Puzer tulossa, mutta syyt on muussa kuin paremmuudessa tai missään. Jos olisin itse sen maksanut, niin allaway olis kai tullu. Käyttökokemuksia moisesta 22 vuoden ajalta ja tuona aikana on hajonnut vain letku kerran. Laite toimii yhä moitteettomasti.
Minä en ainakaan maksaisi moisesta mitään, sillä tarvitsen kuitenkin yhden kunnon irrallisen imurin, joka sitten käykin pääimuriksi. Muutaman vuoden keskusimurin käyttökokemuksella voi sanoa että imuroikaa ite äijät…
Kukin tyylillään… Itse hinaan mieluummin perässäni letkua, kuin möhkälettä joka haluaa rutata jokaisen maton ja pitää pahaa ääntä. Mutta, monesti minä myös imuroinkin. Nyt kolmen vuoden kokemus hinattavasta, sitä ennen kp aika kauan.
Meillä on siivouskomerossa imurasia ja letku on siinä kiinni valmiiksi. Imuroinnin aloitus on helppoa, letku ulos ja imuroimaan.
Minä myös imuroin meillä lähes aina. Vaimo pesee vessat ja keittiön kun niitä minä en kuulemma osaa kuitenkaan siivota tarpeeksi hyvin, sotkea kylläkin. Joten Marialle tiedoksi, kyllä me äijät imuroidaan!
Keskuspölynimuri on aivan ehdoton väline, en näe siinä mitään negatiivista enkä ymmärrä, miksi sen rinnalle tarvittaisiin toinen imuri. Meillä oli entisessä asunnossa Beam, nykyisessä on Allaway, jossa on myös kahvakäynnistys kuten Beamissakin. En näe imureissa mitään mainittavaa eroa. Entisen Beamin imuteho oli tosin vaisu, mutta se saattoi johtua pikemminkin vuotavista putkiliitoksista kuin itse imurin tehosta.