Parocin ohje maanvaraisen lattian rakentamiseen?

Käytännössä voi siis riskirakenteen toteuttaa, olipa kyseessä mikä eriste tahansa…?

Eriste pitää sijoittaa rakenteeseen oikeaan paikkaan.

Esim. kellareiden kivirakenteisten seinien sisäpuolinen eristäminen on virhe. Pidän myös hirsiulkoseinien eristämisen sisäpuolelta riskirakenteena…, jne.

Ei pidä rakentaa niin, että syntyy vahingoittumisen riski. Suunnitteluun kuuluu miettiä, mitkä tekijät missäkin olosuhteissa riskejä tuovat mukanaan ja valita ratkaisut niin, ettei riskejä muodostu.

Mikä hyvänsä rakenne muodostaa riskejä, kun suunnittelu on asiantuntematonta tai rakentaessa ryssitään hyvätkin suunnitelmat sivuuttaen. Jotta tuolta vältyttäisiin, lupien saamiseen vaaditaan nykyisin pääsuunnittelijaa, erikoissuunnittelijoita, rakennustyön valvojaa yms varsinaisen lupabyrokratian lisäksi. Luulisi sen vähitellen purevan parempina tuloksina, varsinkin kun päästäisiin eroon aikataulujen pakottamasta hosumisesta.

Mitä sitten käytännön miehiin tulee, heitä on kovin monenlaisia, joka portaassa, sanalla sanoen ihmisiä.

Rakennusaikataulun määrittää yksinomaan rakennuttaja, eli rakennushankkeeseen ryhtyvä.

Se olisi yksi suurimmista edistyksistä, joka pitäisi saada aikaan. Rakentajilla ja rakennusliikkeillä ei ole rakennusaikatauluun osaa eikä arpaa.

HUOM!

Kirjoitin vähän huonosti, eli rakentamisen aikaa tulisi jatkaa, jolloin talot saadaan kuiviksi ja myös rakentamisen laatu paranee…

Tuossa edellä tuli se pointti, mihin törmäsin aina uudisrakennustyömailla aikanaan. Aika monen tilauksen vastaanottamisen ehdoksi laitoin, että talopaketin toimitusta lykätään 3-4 viikolla, muuten en suostu työmaalle. Tässä kohden sitten valikoitui ne työmaat pois, missä ei tilaaja ollut kiinnostunut kunnollisesta lopputuloksesta.



Viime vuosina olen keskittynyt saneerauksiin, kun ne saa uudisrakentamisesta poiketen tehdä jo kunnolla. Uusista saa helpolla rahaa ja äkkiä, mutta kun niitä ei saa tehdä hyvin niin olkoot.



Eikä muuten auta vaikka olisi nykyään kuinka monta suunnittelijaa tai vastaavaa päällekkäin, kun kokonaisuutta ei edelleenkään pientalotyömailla koordinoi kukaan. Rakennusvalvonnan vastuu loppuu vastuuhenkilöiden hyväksymiseen ja pääsuunnittelija on näillä työmailla paperihenkilö. Työmaalla sitten muodollisesti pätevät (=rakennusvalvonnan hyväksymät) hoitavat homman jos viitsivät. Tietoisina siitä että vastuu viimekädessä on rakennushankkeeseen ryhtyneellä maallikolla.


Helppo kompata edellisiä! Sitte ku soppaan lisätään urakoitsija joka kanssa vähät välittää niin soppa on valmis… Isommassa mittakaavassa nuo laiminlyönnit on vaan sitten kertaluokkaa isompiakin

Pitäisi raskia palkata työmaalle pätevä valvoja (omakotitaloilla yleensä vastaava työnjohtaja) mutta kun ammattilaista ei saa “kossupullolla”?

Maksaa vähintään kuukauden palkan + sivukulut!

Lisäksi firman katteen jos on “renki”!

Toinen syy virheisiin on rakentamisen väärä vuodenaika/liian kiire aikataulu eli rakenteet ei kerkiä kuivua ennen pinnoitusta/piilotusta!