Peltikaton vuodon korjaaminen

Kävin tarkastamassa yläpohjan kunnon. Huomasin siellä olevan villaa kastunut yhdessä kohdassa hieman. Kävin katsomassa peltikaton kunnon. Löysin läheltä vuotokohtaa yhden ruuvin, joka oli kierretty liian tiukalle ja se pyöri tyhjää. Mietin että miten vuotokohta olisi hyvä paikata? Kannattaako ostaa uusi pidempi kateruuvi vai miten?

Jos ruuvin tiiviste on kunnossa niin  puutappi reikään ja ruuvi takaisin. Pienempi ruuvikin käy mutta niitä ei taida saada kovin pienissä erissä.

Kun villat kastuneet, niin ilmeisesti ei ole aluskatetta ja ruoteina on lauta. Jos näin on, niin silloin voit panna sen pultaten (miel. rosteri, ei välttämättä), johon olet laiittanut kateruuvin tiivisteen. Tietenkin poraat pultin “mentävän” reiän ruoteeseen.
Siinä hommassa on hyvä olla kaveri (ei välttämättä), mutta jos on toveri, niin vältä äkkiväärää. 

Tarpeetontahan ruostumattoman teräksen käyttö peltikatolla täällä sisämaassa on, muttei myöskään korroosiota aiheuttavaa. Tavallinen sadevesi on erinomaisen heikko elektrolyytti suolattomuutensa takia. Toisekseen ruostumaton- ja tavallinen teräs ovat ns. jännitesarjasa aivan lähellä toisiaan. Auton kori saa suolansa, jopa väkevänkin liuoksen, väistämättä maantieltä. Meren rannoilla ja saaristossa korroosiota voisi ilmetä sekä joidenkin tehdaslaitosten läheisyydessä.

Tappi pysyy reijässä ilman liimaakin. Ja sitten piti sanoa, että pitempikin ruuvi käy. 

Jankutetaan vielä. Yksinkertaisesti annetaan vielä kolmaskin ohje, jolloin lukijalla on vaihtoehtoja savolaisittain:

Käytä entistä ruuvia, jonka kierteisiin panet adrenaliinia eli epoksiliimaa, jolloin ruuvi pysyy varmasti eli jämähtää siihen asentoon mihin se jätetään. Tässä on kuitenkin se haitta, ettäjoskun se ruuvin ympärystä on makdollisesti siinä ruoteessa lahonnnut-mädäntynyt, niin ei pysy. 
Näillä epokseilla on myös pidetty ja pidetään talojakin ilmassa pulttien varassa tai sitten ankkuroidaan talot pysymään maassa. (Tähän en puutu tarkemmin.)  Eiköhän yksi ruuvikin pysy kiinni.

Kun yleensä näissä kysymyksissä alkutiedot ovat aina, siis aina eli AINA sitä ja tätä, niin sen vuoksi annoin ensiksi laajan kurssin mukaiset ohjeet, jotka toimivat satavarmasti eli pulttauksen.
  
Ohjeita on jokaiselle kysyjälle hankala mitoittaa, jolloin on myös se ohje, että “työ tekijäänsä neuvoo” ja useimmin sen “kantapään kautta”, joka on sellainen, että sen tavan parhaiten muistaa.

Esitän ylläpitovastaavalle näin kainon ehdotuksen (tämän hän varmasti lukee, kun näköjään ylläpito silmä tarkkana seuraa meikäläistä, ei häiritse):
Sitten se ehdotus ja ensin perusteluja. Näillä palstoilla jotkut uhraavat pyytettömästi aikaa neuvoa kyselijöitä. Kun kyselijä saa neuvoja hyviä ja etenkin huonoja, jolloin kyselijä häipyy kuin pier… eiku savuna ilmaan, ei hiisku eikä pukahda, niin olisi hyvä, että kyselijä kertoisi sitten jälkeen päin muittenkin nähtäväksi miten hän ratkaisi pulmansa. Se olisi kaikkien etu, joka palvelisi ennen kaikkea “samassa veneessä” olijoita. Useinmiten kyselijät eivät myöskään vastaa neuvojien tarvitsemiin lisätietoihinkaan mitään.

Siinä tulee sellainen maku, että kyselijä käyttää neuvojan aikaa härskisti vain oman etunsa tavoitteluun eli PÄIN VASTOIN kuin veteraanit akoinaan: kaveri jätetään, mutta hehän ovat silloin niitä nykysotureita, valitettavasti nykytapa on tällainen eli sellainen.

Tuo edellä oli sitä aasinsiltaa, mutta nyt se tulee:
Laittakaa joku porkkana, jolla saadaan
1) kyselijät antamaan heidän etujaan ajavaan asiaan lisäinfoa ja 
2) antamaan palautetta millä keinoin he sitten ratkaisivat ongelmansa ja siis ennen kaikkea ratkesiko ongelma ollenkaan ja millä tavalla.

Ylläpitovastaavalle: Suuret kiitokset, että luit tämän kokonaan! Otitko “onkeesi” se on Sinun asiasi.


Jos kysyjä on hämäläinen, niin kattoa ei vielä ole paikattu , ja kerkiää tähän vielä savolaisittain "sutkautella " lisää…!
Tosiaan ei tässäkään tiedä katon ikää ja muuta kuntoa; tosin vaikuttaa vanhalta kun ei ole aluskatteita eikä mitään ; liekkö sitten kondenssisuojattu  pelti ?
Vanhaa ruuvia ja tiivistettä ei kannata käyttää, eiköhän nyt jostain löydy pitempi ruuvi, jossa on tuore tiiviste…, Altapäin voi ruuvata terveen palikan siihen vanhaan ruoteeseen avuksi. Kannattaa tutkia muittenkin ruuvien kunto ja tiiviys, ja jos tiivisteet vaikuttaa haperoilta, niin vaikkapa vaihtaa kaikki ruuvit, jos katto on muuten toimiva. Aluskatteen puuttuessa katon vesitiiviys on aivan noitten ruuvien varassa, joka ei ainakaan minun mielestäni ole kaikkein parasta! Tuosta pultista ja ruostumattoman käytöstä puheenollen voi vaikka kaikki ruuvit vaihtaa ruostumattomiin jos haluaa, korroosiota ei saa aikaan  missään olosuhteissa niinkauan kun se “jalompi” materiaali on “alakynnessä”. Tilanne on päinvastainen, jos käytetään huonolaatuista  “tavallista” ruuvia hyvälaatuisen pellin kanssa. Sitäpaitsi täytyy ottaa huomioon  että “sinkitty” vanhanajan kattopelti on erittäin hyvä ja kestävä kate, senkin kanssa voi ruostumatonta käyttää jos edelläoleva otetaan huomioon ! Nykyään on pinnoitteena alusinkkiä, ja sen kiinnitykseen voi huolettomasti käyttää ruostumatonta  Houomioikaa myös sinkin “ryömintä” (itsekorjaava) vaikutus.Muusta puheenollen Montan puolella…!
Tämä savolaisittain “tiältä ojan takkoo…”