Suunnitelmissa olisi rakennuttaa pieni, 3h+k ok-talo itselleni ja kahdelle pojalleni. Kotitalon mallistosta löytyi muutamakin mieleinen esim. kotitalo 74 tai suosikki 73. Näiden pohjalta olen laskeskellut kustannusarviota mm. Osuuspankin laskurilla, jolla kustannukseksi tulee n. 111000-120000e, riippuen mm. lämmitysratkaisuista. Budjetti olisi aika tiukka, max. 120 te ja hiukan arveluttaa, että riittääkö raha. Talopaketit maksavat n. 30 te vesikattoasennuksella, tontti maksaa 1640e ja on tällä hetkellä niittynä. Rakennuspaikkakunta on pieni 5000 asukkaan maalaiskylä Länsi-Suomessa ja täällä riittää "isäntiä" jotka omistavat kaivurin ja käyvät iltapuhteinaan talonpohjat kuokkimassa edullisesti. Samaten sähkö- ja putkimiehet ovat kaikki tuttuja vanhempieni kavereita, eikä hintaluokka lie samaa kuin isommissa kaupungeissa. Timpuri pitäisi ottaa saattamaan talo valmiiksi asti, mutta itsekin jotain saan aikaiseksi, kuten maalaus, tapetointi, pienet laatoitustyöt ja laminaatin asennus. Mitään luksusta en haaveile, vaan Ikean tms. keittiö ja muut kalusteet, edulliset pintamateriaalit jne. Uskaltaisiko tältä pohjalta alkaa rakennuttamaan omaa torppaa, vai kurahtaako talous…
No, ennen ensimmäistäkään suunnitelmaa on vaikea antaa tarkkoja kustannusarvioita yhtään mistään. Itse en laskisi näiden sinun "isäntien" edullisuuden varaan ainakaan yhtään mitään. Parempi laskea budjetin kustannukset "oikeilla" hinnoilla ja tinkiä sitten rakennusvaiheessa niistä kustannuksista jos mahdollista.
Rakennuttajia on monenlaista ja lopulliset hankintahinnat riippuvat hyvin paljon hankkijan tietotaidosta ja hintatietoisuudesta.
Jos tietotaitosi jää tapetoinnin ja maalauksen asteelle niin pyydä talotehtaalta tarjous talosta mahdollisimman valmiina. Tuskin säästät juuri mitään sillä että ensin rakennutat talotehtaalla esim. vesikattovaiheeseen ja sen jälkeen rakennutat eri urakoitsijoilla tai näillä "isännillä" loput työvaiheet. Riski sössiä urakkarajoissa on suurempi usean eri työvaiheen urakoitsijan kanssa. Kun sinulla on yksi päätoteuttaja jolla on kokonaisvastuu tuotteesta niin tällöin ei tarvitse ihmetellä kenelle vastuu mistäkin työvirheestä tai puutteesta kuuluu. Työ maksaa aina, tekee sen isäntä tai emäntä mutta jos jossain säästät niin materiaalivalinnoissa ja suunnitteluvaiheessa.
Pienen ok-talon neliöhinnat ovat jonkin verran korkeampia kuin ns. "normaalin" ok-talon, johtuen siitä että niitä kalliimpia neliöitä (keittiö, wc, pesutilat, sauna) on yleensä enemmän suhteessa kokonaisalaan.
Valmistalossa budjetti pitää parhaiten.Kun teettää itse, ja pyörii kaupoissa, niin helposti vaihtuu laminaatit parkettiin,halpa tapetti design-kuvioihin yms.
Kun tilaa valmistalon niin se on siinä, ja hinta on tiedossa. Jos talo tehdään urakoina, niin on tiedettävä itse aika paljon rakentamisesta, jotta osaa valita oikeat/hyvät/tunnolliset/huolelliset/luotettavat/täsmälliset/taitavat/rehelliset ja älykkäät urakoitsijat taloa tekemään
Njoo…, kyllähän nuo tekijät täällä kaikki ovat tuttuja ja heidän osaamisensa tunnetaan. Laatoittaja löytyy suvusta. Valmistalon minä olisin mielelläni ottanutkin, vaan ei tuohon hintaan saa yhtäkään taloa, halvin taitaa olla Kastellin Economy 80 ja sekin maksaa jo pelkkä talo lähes 110te jolloin maatöihin ja viemäröinteihin, liittymiin yms. jäisi vain 10te. Kotitalo ei myöskään toimita taloja sen valmiimpana kuin vesikattoasennuksella. KotiOptimi ohjelma antoi arvioksi 126000 ja Op:n laskuri saman suuntaista, kait niihin on luottaminen. Laskin ne kuitenkin ihan “oikeilla” hinnoilla, enkä talkootyön varaan
Kannattanee sitten teettää se talo ihan alusta alkaen, jos on edullista ja osaavaa väkeä kerran tarjolla. Ei kannata maksaa 30 000 muutamasta puupalikasta ja kuvista.