Piiloasennushana suihkuun

Kiinnostaisi laittaa piiloasennushana kylpyhuoneeseen. Näitä näkee euroopassa paljon, ja onhan se kauniimpi kuin pinnalla oleva sekoittajamötikkä. Asennuksesta ja vaatimustenmukaisuudesta en kuitenkaan oikein ole löytänyt mitään tietoa... kertokaahan.

Hansgrohen kuvastoa selatessa laskeskelin että pintaosa+piilo-osa+suihkusetti+letkun ulostulo seinään maksaisi ehkä n. 350 eur halvimmillaan, ei mahdoton hinta.

Asennuksessa tulee ongelmia vedeneristyksen ja vuodonilmaisun kohdalla. Tällainen seinään upotettu hana ei kelpaa joka paikassa rakennusvalvonnalle, siksi ohjeista on pulaa. Itse olen laittanut kaksi tuollaista varustettuna seinään ja kattoon upotetulla suihkuputkella. Kävin opintomatkalla eteläisessä naapurimaassamme, josta myös saa hansgroheja hieman halvemmalla. Suomessa ne on aika kalliita enkä oikein usko, että saat nuo romppeet tuolla hinnalla.

nuihin piilojuttuihin ei taia mitään sääntöjä olla. Taitaa mennä vielä paikkakunta ja tapaus kohtaisesti monella. Suositeltavaa olisi että piilosuihkut sekä piilovesisäiliö wc:t tehtäisiin niin että mahdollinen vuotovesi ei mene rakenteisiin ja pääsee esteettä valumaan näkösälle. Koteloituna tämä onnistuu kun jätetään kotelo irti lattiasta ja se vesieristys kiertää sieltä suihkujen ja vesisäiliöiden takaa. Hieman hankalasti taas kerrottu, voin yrittää selventää lisää jos tarve vaatii.

Onhan noita piiloasennushanoja myös Oraksella ja Gustavsbergillä, joita en ole kuullut missään kielletyn asentamasta. Toki vesieristys on tehtävä asianmukaisesti, ja muistettava, ettei puristusliitoksia jää rakenteisiin.

Rakennusvalvonta hyväksyy mikäli hanarunko asennetaan tarpeeksi isoon koteloon, joka on helposti avattavissa. Kaikkien liitoksien pitää olla tarkistettavissa ja kytkentäputket vaihdettavissa. Olen toteuttanut näitä (Hans Grohe ja Oras) pääkaupunkiseudulla parikymmentä. Ei helppoja tehdä, mutta tehtävissä. Soita Oraksen tai Hans Grohen tuoteneuvontaan, he osaavat kertoa tarkemmin.

Kiitoksia, selvisi taas lisää. HG:n hanoille tarvitsisi huoltomahdollisuuden takakautta, ja oras menee termostaattihanalla liian kalliiksi bokseineen.

Me ollan asentanut Grohe saksalainen laatuhana ei ole sama kun Hans grohe. Grohe:lla on semmonen kotelo missä kaikki liitennät ovat tiivistetty ja kotelon kansi on tiivistetty ja melkein painekestävä. Kotelosta lähtee pieni letku joka voi yhdistää viemärin 32 mm putkeen jos hanaosa vuotaa se valuu letkusta viemäriin. Huolto tapahtuu edestä tosi kätevästi.Kaikki mahtuu seinän sisälle. Grohe Rapido ja asennuskotelo. WWW.grohe.fi.

Tein itse kulmasuihkupaneelin. Runko ruostumatonta terästä, siihen musta lasilevy, Mora Inxx piiloasennus-suihkukaappisekoittaja (pystymalli,termostaatilla), suihkusetti ja saippuahylly. Putket tulee ylhäältä nätisti paneelin taakse. Leveys 280mm, korkeus 1500mm.

Edut:

• mahdollinen vuotovahinko näkyy heti
  • ei läpivientejä lainkaan
  • voi suunnitella omantyylisen
  • edullinen ( riippuen sekoittajasta ja suihkusetistä)

Tuollaisen piilo-suihkukaappisekoittajan saa FMM -merkkisenä halvimmillaan alle 140€.

Ja mitäkö maksoi,noin,suihkuseinä paneeli ruostumattomasta teräksestä ja musta lasilevy asennettuna?.

Jos oikein ymmärsin, niin Maria teki itse ja kustannukset 140 €. Tuolla hinnalla ja itseasennuksella FMM valloittaa koko Suomen…

On se aika likka kun ruostumatonta terästä ja lasilevyä itse tekee:).

No ei kokonaiskustannus ollut ihan pieni, mutta rosterirungon mies hitsasi jämäpaloista, joten se ei maksanut tavallaan mitään. Lasilevy 50€. Inxx-sekoittaja 266€, Inxx-suihkusetti 299€, saippuahylly 49€ ja lasitippa-mosaiikkipaloja viidellä eurolla. Silikonia ja M5 ja M6 ruuveja, muttereita ja aluslevyjä.

Näitä suihkukaappisekoittajia saa Suomen Talolaitteesta, en ole nähnyt myynnissä rautakaupoissa.

Siitähän tuli kumminkin auton hinta eikä 140 €. Eli jotain 700 € + rosterirunko + asennustyöt.