Pistokelampun asentaminen kattovalaisimeksi

En ole sähkömies. Saako tuollaisen maadottamattomalla pistokkeella olevan valaisimen asentaa siten, että katkaisee johdon ja kytkee sen kuten kattovalaisimen eli kiinni sokeripalaan?

Mitä mieltä vakuutusyhtiöt ovat edellä mainituista kytkennöistä? Normaaleja kattolamppujahan saa kytkeä itse ja lisäksi käsittääkseni esim. rikkoutuneen johdon vaihtamisen saa suorittaa.

Kai ne kaikki tuollaiset hommat on kiellettyjä tai siis luvan varaisia. Itse en kyllä lähtisi lupia kyselemään hommaan, jonka apinakin osaa, mutta en kyllä yllytä tekemäänkin. Omalla vastuulla.

Ymmärsinkö oikein että pannaan jalkalamppu roikkumaan katosta? Ainakin pitäisi huolehtia että johdossa on jonkinlainen vedonpoisto nippeli.

Onko se valaisin kaksoiseristetty vai muuten vain " maadoittamattomalla" pistokkeella varustettu. Vakuutusyhtiön mielipidettä ei voi tietää muuten kuin kysymällä vakuutustarkastajalta. Vastauksen kanssa voi olla vähän niin ja näin. Yleensä niiltä ei suoraa vastausta saa. Ehkä se apina tarttis laittaa roikkumaan sinne kattorasiaan niin asiat selkiintyisi.

mm. valaisimen kytkeminen valopisteeseen kuuluu kansalaisoikeuksiin, kunhan sen tekee oikein. Ohjeet löytyy Tukesin sivuilta “kodin sähköturvallisuusopas”.

Saa tehdä itse, ja jos valaisin on ilman suojamaadoitusta se on jok kaksoiseristetty tai sitten se on niin vanhaa mallia et sen suojaluokitus on vanhemmalta ajalta. Kato vaan ettei lamppu tule roikkumaan johdosta jos ei siihen ole olemassa siihen tarkoitettua vedonpoistokannaketta. Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle näissä “maallikon” hommissa.

" ja jos valaisin on ilman suojamaadoitusta se on jok kaksoiseristetty tai sitten se on niin vanhaa mallia et sen suojaluokitus on vanhemmalta ajalta" Siinäpä se tuli viisaus mutta kun alkuperäisestä jutusta ei selvinnyt oliko sokeripalassa maadoitus vai ei niin sitä oikeata vastausta on paha antaa. Pitää kuitenkin olla oikea valaisin oikeaan paikkaan vaikka saisikin amatööri tehdä asennuksen, virityksiä ei tässäkään kohdassa saa suosia.