Tämmöisen kohdan löysin Porin ammattiopiston sivulta: salaojittaminen.
2.3.4 Kiviainekset
Salaojituskerroksena ja ojan peittomateriaalina käytetään korkealaatuista seulottua salaojasoraa. Rakeisuus on noin 1…4 mm. Hienoaines on poistettu.
ONKO TÄMÄ TOTTA???? ONKO RAKEISUUS OIKEA???
Voitte katsoa jutun myös itse!
Kyllä pitää paikkansa, ihan hyvää kamaa.
Sitä minäkin laitoin salaojien ympärille ja päälle kuin myös ryömintätilaan kapillaarisepelin päälle (väliin kangas) ja hyvä tuli.
Arveluttaa toi 1-4mm. salaojasora. kuullostaa aika hienorakeiselta, vai tukkiintuukohan se liian nopeasti?? onko kellään vastausta näihin kysymyksiin??
Itse laittaisin ennemmin ihan RILliä 1/25, niin veden läpäisykyky on tehokkaampaa. Monet käyttää jopa ihan 8/16 kapilaarikatkosepeliä ja toimii sekin. Ei se salaojasoran laatu ihan rakettitiedettä ole. Nollaa ei saa olla seassa!
Maansiirtoautoa kun ajoin ni aina laitettiin siinä firmassa 6-16 sepeliä mutta rillihän on vielä parempaa, saatavuus vaan huonompi
Liian karkea, eli 8-16 mm sepeli tai somero ei ole hyvä. Jos salaojat alentavat vesipintaa maassa, suotautuu hienoaines karkeassa sepelissä samalla tavalla putkistoon kuin salaojasorassa olisi liikaa hienoaineksia.
Pohjavesipinnan alla olevan salaojan alle 1 mm:n seulan läpäisy saa olla korkeintaan 5%. Käyrän tulee olla RIL 126 ohjekäyrien mukainen, jolloin hienoaineksen suotautuminen putkistoon olisi mahdollisimman pieni.
Tosiaan se RILli on siihen salaojan päälle parasta, mutta kyllä se 6/16 ja 8/16 toimii myös pääsääntöisesti. Ihan hiesumaassa laittaisin silti ehdottomasti RILliä ja kun nykyään on noi salaojakaivot joka nurkalla, niin ei ole ylitsepääsemätön homma kerran 10 vuodessa huuhdella salaojat ja imeä sakka kaivoista tarvittaessa.
Eivät nämä 6-12 ja 8-16 sepelit käytännössä putken ympärysaineeksi sovellu. Suodatinkangasta näiden kanssa joutuu käyttämään putken ympärillä, ja se sitten taas kerää tuota veden kuljettamaa hienoainesta itseensä.
Putken ympärillä on aina turvallisinta käyttää salaojasoraa, vaikka kaivantoa muuten noilla sepeleillä täyttäisikin. Tarjonta on tosin sen verran kirjavaa, että kannattaa tilatessa tarkistaa tuo RIL:n mukaisuus. Kun jollain seudulla niukkuudesta johtuen voidaan myydä tarkoitukseen sopimatontakin ainesta.
kiitos paljon jyvistä tiedoistani!
"Eivät nämä 6-12 ja 8-16 sepelit käytännössä putken ympärysaineeksi sovellu. Suodatinkangasta näiden kanssa joutuu käyttämään putken ympärillä, ja se sitten taas kerää tuota veden kuljettamaa hienoainesta itseensä."
Totta, että karkeamman kanssa joutuu käyttämään kangasta. Mutta jos käytetään salaojasoraa niin toimii se kankaan sijaisena ja samalla tavalla voisi spekuloida että se tukkiintuu hienoaineksesta jota vesi liikuttelee. Kaikista hienoin aines menee salaojasorasta läpi ja eiköhän myös suodatinkankaasta.
Onko väitteesi suodatinkankaan tukkeentumisesta omaa mutuasi vai onko tästä enemmänkin tietoa.
Voihan se pitkässä juoksussa sitä tukkeentumista aiheuttaa, itse en tuota ilmaisua kylläkään käyttänyt. Joka tapauksessa hidastaa veden kulkua putkeen, tätä on vähän uteliaisuuttaan kokeiltukin.
Muuten tuosta kokemuksesta, että kun on yli kaksikymmentä vuotta aukonut vanhoja peltosalaojia ja opetellut niiden suunnitteluperusteita, niin saa aivan uuden näkökulman tähän salaojien toimivuuteen. Rakennuksilla pelataan aikamoisilla toleransseilla verrattuna tuon tarkemman, pelto-ojituksen, kriteereihin. Eli kyllähän sen putken korkeusasema anturakuopassa on tärkeämpi, kuin tämä aihe. Kuitenkin santa on ympärysaineena toiminut sata vuotta ja muoviputkillakin 40. Ja kokemusta on.
Väitätkö että peltosalaojitukset tehtäisiin jotenkin tarkempaan kuin talojen ojitukset. Ainakin sellainen peltosalaojitus jossa korkeuden säätö ei ole täysin koneellistettua niin toleranssit käytännössä sellaisia että ei kaatoa joka paikassa. Talon salaojituksessa ainakaan minun tehden ei tällaista tapahdu ja tarkkuus on parempi.
Peltojen salaojituksien toiminta on myös usein niin heikolla tasolla että onkohan niistä esimerkiksi. Minun käsityksen mukaan niissä yleisin ongelma on kuitenkin se että vesi ei kulkeudu savikerroksien läpi salaojaan
Olisikohan pitänyt esittää selkeämmin, kun et oikein löytänyt juttuni ydintä. Nyt olemme tavallaan menossa eri aiheen puolelle.
Toleransseilla tarkoitin lähinnä tarkkuutta, jonka rajoissa putkisto vielä toimii. Ja kyllä tämä vaihteluväli on tuolla peltopuolella huomattavasti tarkempi. Jos viedään 200 metriä 40 mm putkea 0,30% kaadolla, niin vaatimukset työn laadulta ovat kovat. Ja peltosalaojan toiminta perustuu veden vaakasuuntaiseen siirtymiseen, pintavedet ohjataan pintavesinä, kuten rakennuksillakin. Mutta kuten sanoin, eri ketjun aihe, kuitenkin asennustarkkuuden vaatimuksessa käy oikein hyvin esimerkiksi.
Rakennussalaojat on mitoitettu niin, että hämmästyttävän huonolla tarkkuudellakin asennetut ovat jotenkin toimineet. Vaikka me tekisimme kuinka tarkkaa, niin molemmat olemme varmasti muutakin nähneet. Pahin virhe on kuitenkin jo usein suunnittelussa, eli ei ole annettu mahdollisuutta riittävään kuivatussyvyyteen.
Itse teen rakennustyömailla kaikki putkiasennukset pääsääntöisesti itse juuri siksi, että toleranssi kuulostaa kirosanalta. Jos työmäärä "kohtalaisella" ja "viimesenpäälle"- asennuksilla on sama, niin miksi joustaa? Merkittävää työn nopeutumista saavuttaa vasta "sinnepäin" asennuksilla, ja ne työmaat jätän mieluummin muille.