Pois kaupungista -projekti

Tavoitteeni on muuttaa pois kaupungista ja ihmisten keskeltä pysyvästi ja kaipailisin näkökulmia/realismia/mielipiteitä tähän projektiini. Minun kannaltani hyödyttömät kommentit jätän omaan arvoonsa, niillä en tee mitään ja niihin en tule reagoimaan mitenkään saatika tuhlaamaan kallisarvoista aikaani niihin. Tämä annettakoon tiedoksi kaikille, jotta säästätte aikaanne johonkin hyödyllisempään.

Tavoitteeni on siis muuttaa paikkaan, joka on mahdollisimman syrjässä ja hiljaisessa paikassa, mutta kuitenkin suhteellisen lähellä. Paikan tulisi sijaita enintään parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä Hyvinkään keskustasta, mieluummin pohjoiseen kuin etelään. Tästä voidaan hieman joustaa, etenkin jos jouston ilmansuunta painottuu pohjoiseen.

Omaa pääomaa projektiin löytyy 100 000 euroa. Pankista ottanen lainan muodossa sen minkä irti saan, eli pankkikierrokselle suunnistanen heti kun asiat omalta puoleltani varmistuvat ja asia on ajankohtainen, oletettavasti ensi vuodenvaihteessa.

Projektin esisuunnittelun olen kuitenkin jo aloittanut, ja tämän keskustelunavauksen tarkoitus on nimenomaan kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja ja ideoita. Projektin budjetoinnin olen jo aloittanut päässäni, vielä kun saan sen paperille laitettua. Paljon olen viimeisen kuukauden aikana lukenut rakentamisesta ja remontoimisesta sekä selaillut myynnissä olevia tontteja ja kiinteistöjä tiloja eli hahmotan jo jollain muotoa tätä asiaa. Oletan, että pankista saa helpoiten rahaa lainaksi, jos on realistisia suunnitelma-aihioita ja budjettilaskelmia valmiina esitettäväksi. Pankin agenda luonnollisesti saattaa olla ristiriidassa minun agendani kanssa, tarvittaessa saatan olla valmis joustamaan omalta osaltani riippuen pankin tarjouksesta ja siihen sisältyvistä vaateista projektini suhteen.

Realiteetit: Eläkkeellä, ikä 37 vuotta, yksi alaikäinen lapsi joka ei ainakaan toistaiseksi asu luonani. Eläke bruttona noin 1450 euroa kuukaudessa. Ei velkaa, luottotiedot kunnossa. Koulutus tuotantotalouden insinööri (AMK), sukupuoli nainen. Suhteellisen älykkäänä, järkevänä ja maan läheisenä ihmisenä pidän itseäni. Koskaan en ole mitään rakentanut tai rakennuttanut, remontoimisesta kokemusta jonkin verran.Minulla ei ole suhteita mihinkään tahoon, josta olisi jotain hyötyä tässä projektissa. Yksin olen tätä tekemässä, eli ei ole elämänkumppania mukana jakamassa kustannuksia ja vastuuta.

Osaako kukaan arvioida noin suunnilleen, kuinka paljon minun on realistista saada pankista lainaa näillä spekseillä? Budjetti on kuitenkin tässä projektissa kaiken suunnittelun lähtökohta. Ymmärrän kyllä, että tätä saattaa olla hankala arvioida mutta jos jollain olisi jotain numeroita heittää jotta saan jonkinlaisen realistisen käsityksen siitä mikä on mahdollista ja mikä ei. Ja jos pystyt referenssisi/uskottavuutesi vielä minulle jollain tavoin osoittamaan, jotta tiedä onko kyseessä uskottava arvio vai mielipide, jonka varaan ei kannata liikaa laskea. Tästä olisin hyvin kiitollinen. Itse en ole koskaan vielä pankista lainaa hakenut, eli koko juttu on minulle vielä arvoitus.

Haussa tontti, joka on mahdollisimman halpa, iso ja syrjässä. Hinta tontilla ilman rakennuksia saisi varauksella olla maksimissaan 30 000 euroa. Rakennuslupa/poikkeuslupa pitää tietenkin tontille saada jos ei jo ole valmiiksi, tämä tulee luonnollisesti myös kauppakirjaan ehdoksi. Arvostan yksityisyyttä, omaa tilaa, rauhaa ja hiljaisuutta. Rantatontista tällä budjetilla voinee vain haaveilla, mutta olisi kiva jos jossain lähistöllä olisi vesistöä tai muita mielenkiintoisia luontokohteita joille olisi mahdollista päästä vaikka kävellen. Ei haittaa, vaikka tontti koostuisi osittain suosta/käytöstä poistetusta soramontusta/jättömaasta tms. epähoukuttelevasta maaperästä.Naapureita ei saa olla liian lähellä, tämä on sellainen kriteeri, josta en pysty tinkimään. Samoin moottoritie ja rautatie ei saa olla liian lähellä, eikä myöskään mikään kaatopaikka/ydinenergialaitos/ampumarata/armeijan harjoittelualue tms. Pidän plussana, jos paikka on sen verran epähoukutteleva, että sinne ei kukaan muu halua rakentaa. Valmis tie lähellä tonttia/tonttia sivuavasti on plussaa. Vaihtoehtoisesti tontin pitää olla niin iso tai maaston sellainen, että lähimmät naapurit varmasti pysyvät nyt ja jatkossa siellä ainakin sadan metrin päässä.

Talo mielellään kaukana muusta asutuksesta, eli kunnallistekniikka ei todellakaan ole välttämätön.Sähköt olisi kuitenkin suotavaa saada vedettyä tontille kohtuullisin kustannuksin.

Eri vaihtoehtoja pyöritellyt mielessä:

Vaihtoehto 1: Valmis talo tai mökki syrjässä ilman naapureita pienellä tai isommalla tontilla sellaisessa paikassa mihin kenelläkään ei tulisi mieleen rakentaa.Jos talo huonokuntoinen ja halpa mutta kuitenkin asuttavissa, asuu siinä ja rakentaa itse kiireettömästi (+ jotain apua tietenkin painavissa/vaativissa kohdissa) viereen sen varsinaisen rakennuksen ja purkaa itse sitten sen vanhan kun sen aika on. Jos remontoitavissa, remontoi itse sen minkä voi, muun tarvittavan avun ostaa.

Vaihtoehto 2: Tyhjä tontti, muuttaa sinne ensin liikuteltavaan valmiiseen moduulitaloon saman tien asumaan ja samalla rakentelee kiireettömästi itse joko oikean talon, viimeistelee säänsuojaan asti valmiiksi pystytetyn talopaketin tai rakentaa itsesuunnitteleman ja purettavan moduulitalon (ja jonka voi tulevaisuudessa budjetin salliessa viedä mukanaan mieluisampaan paikkaan). Kun varsinainen talo sitten joskus valmistuu, liikuteltava moduulitalo mahdollisesti myyntiin. Niillä rahoilla sitten rahoitetaan projektia eteenpäin. Ruuvipaalut on tässä kohtaa varmasti oikein kustannustehokas juttu.

Vaihtoehto 3: Osta budjetilla se mitä saa ja käytä loput rahoista mahdolliseen remonttiin. Elelee velattomana velattomassa talossa ja käyttää eläkkeen elämiseen, matkustele ja sen sellaista.

Onhan näitä vaihtoehtoja, kun alkaa oikein miettimään. Rakentaminen/rakennuttaminen kyllä kiinnostaisi valtavasti, olisi jotain mielekästä tekemistä eläkkeellä ja se voisi myös jopa toimia kuntouttavana tekijänä/tuoda liikeidean/keksinnön jne... 

Maalämpö ja aurinkopaneelit taitavat toistaiseksi budjetista johtuen jäädä haaveeksi, mutta jos varaavan takan ja ilmalämpöpumpun saisi niin se olisi kiva juttu. Imeytyskenttä/sakokaivo/kuivakäymälä/ huussi/ porakaivo/ tavallinen kaivo ja sen sellaiset pakolliset jutut tietenkin aion hoitaa.

Ekologisuus, luonnonmukaisuus ja luonnonläheisyys ovat minulle tärkeitä arvoja ja iso syy siihen, miksi haluan pois kaupungista.

Projektin aikataulusta vielä sen verran, että olisi kiva päästä hyödyntämään ensiasunnon ostajan verovähennys varainsiirtoveron suhteen, sen pystyy käsittääkseni hyödyntämään myös taloa rakentaessa. Projekti (muuttotarkastus/ kiinteistökauppa) pitäisi siis olla suoritettuna ennen kuin täytän 40 eli vuoden 2022 alkuun mennessä. Rakentamisen kanssa saattaa tulla kiire?

Sisustamisesta en välitä, käytännöllisyys edellä lähestyn tätä asiaa. Eli saa olla halvin mahdollinen keittiö ja pesuhuone. Myöskään piha/puutarhanhoito jne. ei kiinnosta minua millään muotoa, eli se saa olla sellainen kuin on, ainoastaan pakolliset kuviot sen suhteen.Näissä siis mahdollista säästää rutkasti rahaa ja ovat sen takia ehdottomasti huomionarvoista mainita tässä keskustelunavauksessa.

Tontin/tilan sen mahdollistaessa mahdollisesti joskus myöhemmin jotain liiketoimintaa kuten luomumarjatila/ aurinkosähkönmyyntiä/ luontomatkailua/luonnontuotteiden myyntiä Rekon kautta tms.Tämä edellyttää kyllä aikamoista kuntoutumista omalta osaltani, eli en usko että tällaista tapahtuu kovin nopeasti. Mutta myös nämä näkökulmat kiinnostavat, yritän jo tässä vaiheessa hahmottaa tätä koko kuviota pitkällä tähtäimellä, jotta osaan ostaa oikeanlaisen tontin/kiinteistön/tilan.

Ideoita/rahansäästövinkkejä/ kannustusta/ maanpinnallepudottamista/vinkkejä kustannustehokkaista valmistalopaketeista/ ohittamattomia tarjouksia tonteista/tiloista jne. siis kaipailen. Se on ainakin tullut selväksi tässä vaiheessa, että aikaa ja rahaa tähän projektiin saa menemään ,eli ei ole mikään ihan läpihuutojuttu. Kiitos kun luit näin pitkälle, hyödylliset kontribuutiot otetaan avoimesti ja kiitollisuudella vastaan. Selkiyttää tämä tällainen keskustelunavaus myös omia ajatuksiani asiasta.

huihai!

Joku viisas (mikä koulutus /IQ vaaditaan , että päästään moderaattoriksi ?) tuolla toisessa ketjussa antoi ymmärtää että: “Jos kysyjä kysyy, niin se ei silloin tiedä vastausta; ja silloin vastataan…!” Nyt on kysymys kysytty, ja täydentävä vastaus annettu_ keskustelun voi mielestäni lopettaa tähän !

Nyt ei ruosu kommenttisi oikein auennut minulle. Onko tarkoituksesi olla hauska vai vähätellä minua vai mitä ihmettä? Tällainen vain vahvistaa päätöstäni entisestään, pois on päästävä tätä ihmiskunnan rappiotilaa katselemasta. Toivottavasti se tapahtuu mahdollisimman pian. Sen jälkeen tuskin kuulette minusta kovinkaan paljoa yhtään missään foorumissa, mikä lieneekin parasta kaikkien osapuolten kannalta.

Jos jollakulla on keskustelunavaukseeni jotain järkevää sanottavaa, kuulen sen erittäin mielelläni. Ja minun agendaani sopivia tila/kiinteistötarjouksia otan erittäin mielelläni vastaan yksityisviestillä, kiitos.