Juuri molemmat on mineraalivillaa. Voi voi luepas tarkemmin se edellinen viesti, sillä juuri sekin "satuilu" sisältyi siihen varoitukseen.
Toisaalta pihiys ei näissä asioissa kannata, vaan usein siinä paskantaa saappaisiinsa. Jos siihen sopisi "satuilu", niin se ehdottomasti kannattaisi laittaa, mutta kun ei käy, niin ei käy ja tällöin ei siis paski saappaisiinsa.
Varoitus: Älä missään tapauksessa laita lisäeristeeksi uretaanilevyä, sillä rakennusfysiikka sanoo silloin tapauksessasi olevan kosteus- ja home/lahovaaran. Valitettavasti!
Sen alupaperin voi ja pitääkin laittaa tuiiviisti ympäröiviin höyrynsulkurakenteisiin . Tuuletusväli on siis alupaperin ja paneelin välissä ja tietenkin ulkovuorauksen alla eli ulkoapäin kaytsottuna heti sen takana.
Kiitos Monta nyt rupesin saamaan sinun kirjoituksista tolkkua
pitää kato vääntää rautalangasta ku pää on niin pehmyt remontin ja 5-vuoro työn ohella 
Jos 48mm koolauksella ei tule kovin ruma laatoituksen/paneloinnin välinen eroitus laitan 50mm villan siihen seinään jos ei natsaa sitten 30mm!
Vielä kun sais päätettyä sen tuloilma räppänän paikan...
No niin, pannaanpas soppaan lisää…yli 20v saneerauksia tehneenä, kyllä sen alupintaisen saunasatun voi sinne paneelin alle laittaa.
Pura vanhat rakenteet runkoon/pystyvillaan saakka, laita 30mmm saunasatu, teippaa saumat aluteipillä, koolaa koko hoito n.30mm paksulla rimalla ja paneloi, toimii (rakenne tavallaan harvenee ulkopintaan päin). Muista jättää koolausrimat lattiasta irti n.200mm.
Poista alupaperi vielä -satun pinnasta lattianrajasta n150mm korkeudelta jotta primerit ja vesieristeet ja laatta kestävät paremmin.(näin jää paneelin ja laatan väliin n.20mm ilmarako.
Tälläkin systeemillä on tehty yli 10v, eikä yhtäkään ongelmaa ole vastaan tullu.
Niin pannaanpas yli 30 v tehnyt ja teettänyt ja vähän muutakin. Voihan sen sadun laittaa, mutta vaara on suuri ko rakenteessa ja vielä se on aivan varma tiivistyminen vettä meinaan.
Se teippihomma on vain rakennusaikainen tuki. Siis älä missään tapauksessa ko rakenteeseen laita sitä uretaanilevyä, vaikka uretaanilevy on hyvä materiaali, mutta ko. rakenteeseen se ei yksinkertaisesti käy. On liimattava lopullisesti muilla konsteilla kuin teipillä .
Heeei, yli 20v tehneenä ei niitä teipillä sinne seinään liimata, vaan se levy naulataan runkoo/koolaukseen ja saumat teipataan kuten höyrynsulkurakenteessa konsanaan, tämä tehdään tarkoitukseen soveltuvalla alumiiniteipillä kuten teipataan muutkin alupaperisaumat kun sitä saunaa folioidaan, siis aluteipillä ei liimata mitään!!!
Levyt liimautuvat sitäpaitsi pystykoolauksella viimeistään.
Ja voisitko tarkentaa mihin perustuu pelko saunasatuakohtaan ko tapauksissa… ei vaan oo ongelmia tullut.
Teippi ja alumiinipinnan tarkoitushan on paneelin alla toimia höyrynsulkuna sekä lämpöäheijastavana pintana takaisin sisällepäin!
“Levyt liimautuvat sitäpaitsi pystykoolauksella viimeistään”
Tästä lisätietoja?
"Ja voisitko tarkentaa mihin perustuu pelko saunasatuakohtaan ko tapauksissa.... "
Kyllä voin. Minkäänlaista pelkoa tai antipatiaa ei ole saunasatua kohtaan, vaan päin vastoin. Tutkailepa kommenttejani (niitä löytynee muutama), niin varmasti näet kantani (ei niinkään yksistään saunasatuun) polyuretaaniin eristeenä yleensä.
Sanotaan se nyt tässäkin, että polyuretaani on eristeenä ylivoimainen muihin nykyeristeisiin verrattuina, mutta laskelmat osoittavat, että kyseisessä tapauksessa se ei käy, koska siellä on se/ne vinovuori ja "tervapaperi". Kun vaihdat ne esim. "bituliittiin", niin silloin se saunasatu on paras ja suositeltavin lisäeriste.
Jos ko. rakenne olisi minun, niin minä laittaisin kokonaan eristeeksi saunasatua (tai vastaavaa), niin silloin se olisi kokonaistaloudellisesti edullisin ja siksi myöskin suositeltavin rakenne. Koska näillä palstoilla liikkuvilla on vain yleensä kriteerinä, mitä se tänä päivänä maksaa eikä katsota edes huomista, niin päätökset ovat mitä ovat.
Olen esittänyt ja sanonut, mitä teoreettiset laskelmat osoittavat. Käytäntöhän on toinen. Koska teoreettiset laskelmat osoittavat hyvin vahvan kosteusvaaran rakennusfysikaalisesti ko. rakenteessa, niin silloin se on riskirakenne, johon ei ole syytä sortua.
Ei kannata aina tehdä niin kuin on aina tehty, vaan joskus pysähtyä ajattelemaankin. Joskus on parempi olla yksin oikeassa
kuin laumana väärässä.
Siis: kyseisessä rakenteessa vain mineraalivilla on paras lisäeriste normaaleista eristeistä, mutta uretaani kokonaisuudessaan olisi paras ja kokonaistaloudellisin. En viitsi tähän alkaa sepustella noita eri rakenteitten kosteus%:ja eri kohdissa.
Itse kun funtsailen noita Montan kommetteja niin tuntuu että oikeassa on (IMO).
Kiinnostais silti nähdä nuo teoriat rakenteissa ko rakenteella.
Tai mistä kenties löytyis?
Ne löytyy laskemalla, jolloin siellä vinovuori ja tervapaperi kastuu eli suht kost on 100% eli kylmimpinä aikoina kondensoituu vettä, joka ei välttämättä aina kuitenkaan kuivu pois. On toivossa (hehheh!huhhuh!), että kylmää kautta ei ole enää kohta maassamme, joten sitten voidaan satuakin käyttää.