Meillä on 3-kerroksinen ok-talo (valmistunut v. 2003), jossa iv-kone sijaitsee alimmassa kerroksessa. Hiukan on sellaista ongelmaa ollut, että ylimmän kerroksen (ja osittain keskimmäisenkin) poistoventtiilit eivät ime oikein kunnolla, vaikka pistäisi täydelle teholle ja tukkisi muita poistoventtiileitä. Kellarikerroksessa kyllä vetää hyvin. Ja tuloventtiilit toimivat ylimmässäkin kerroksessa hienosti.
Kone on Vallox digit SE, joka on kyllä hiukan alitehoinen meidän suunnitelluille ilmamäärille, mutta miksi se imee kunnolla vain alimmasta kerroksesta? Alitehoinen kone? Auttaisiko esim. Valloxin uusi 145 se jos se jaksaisi poistaa ilmaa paremmin? Kyllä meillä yläkerran pesuhuone hyvin kuivuu, eli sikäli en näe että olisi isoa ongelmaa, mutta häiritsee silti. Meillä asuu vain 3 ihmistä talossa, joten mitään älytöntä ilmanvaihtoa ei mielestäni tarvita, mutta olisi tuo poisto kuitenkin hyvä olla kunnossa.
Eli näettekö että kone on liian alitehoinen, vai onko kenties poistoputkisto liian mutkikas? En usko että putkisto on tukossa, mitä sinne olen taskulampulla katsellut. Hiukan pölyä, mutta ei mitenkään erityisen paljon. Eli kannattaisiko satsata pari tuhatta euroa hiukan tehokkaampaan koneeseen? Ja onko siinä mitään ongelmaa, että meidän nykyiset koneelta lähtevät putket ovat 160mm? Noissa isommissa koneissa kun on 200mm tulot ja lähdöt yleensä.
Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastata
Onko kanaviston venttiilien ilmamääriä koskaan mitattu ja tasapainoitettu? Vaikuttaa siltä, että tehoa olisi riittävästi,koskapa raitisilmaa mielestänne tulee riittävästi. Suurin osa siitä poistuu nähtävästi koneikon lähimmistä poistokohteista nyt. Ennen muita hankintoja kannattaa kutsua paikalle “ilmanvaihtoviisas”, joka mittaa ja säätää järjestelmän venttiilit. Kanaviston nuohouskin voisi olla paikallaan.
Kanaviston/päätelaitteiden liitokset/tiiveys pitää tarkistaa.
On mitattu ja yritetty säätää, mutta yläkertaan ei saatu kunnollista imua siltikään (siis ihan ammattilaisen toimesta). Ja tosiaan itse joskus teippasin kaikki venttiilit, eikä siltikään imenyt yhtä hyvin kuin alakerrassa kaikki venttiilit auki.
Mitenkäs tuo kanaviston/päätelaitteiden tiiveys tarkistetaan? Voiko itse jotenkin suorittaa?
Tosiaan ei mulla sinänsä ole halua saada tuloilmaa juuri enempää, mutta kun saisi poiston suunnilleen samalle tasolle. Eli jos ostaisin tehokkaamman koneen, niin kävisikö siinä sitten vain niin, että se puhaltaa entistä enemmän, mutta ei ime juurikaan paremmin…
Nyt on jäänyt työtulppa kanavaan poikittain. Kameran kanssa vaan tähystämään.
Ei olekaan ihan niin helppo homma tuo kameran kanssa tähystäminen… en siis päässyt tutkimaan siihen kohtaan, jossa tukosta ehkä voisi olla koska se sijaitsee sen verran kaukana venttiileistä.
Samalla kylläkin huomasin sellaista, että tuolla alakerran venttiileissä osassa on sellainen viritys, että niistä puuttuu kokonaan se kierreosa, johon venttiili normaalisti kierretään. Tämän sijaan on laitettu venttiili ruuvilla kiinni kattoon (gyprocissa ei luonnollisestikaan pysy kovin hyvin) ja ainakin näissä venttiileissä vuotaa ilmaa ohi venttiilin kun kokeilin ne tukkia (hirveä ilmavirran ääni vaikka venttiili tukittuna). Eli venttiilin ja katon välistä vuotaa. Ilmanvaihtoputki taisi näissä olla muutenkin liian lyhyt, ei siis ylttänyt aivan katon reunaan asti. Tälläkin varmaan voi olla jotain osuutta asiaan, ja ties mistä kaikkialta tuo putkisto nyt sitten vuotaa kun tuollaisia virityksiä on tehty… täytyy yrittää noihin jotenkin saada se kierreosa kiinni ja sen jälkeen asianmukaisesti kiinnittää venttiilit paikalleen. Toivottavasti onnistuu. Onko tällaiset ihan normaaleita virityksiä ilmanvaihtoasennuksissa?
Joskus sitä “kierreosaa” ei saa paikalleen kun mutka tai T-haara on liian lähellä. Silloin voidaan käyttää sellaista venttiiliä, joka kiinnittyy kynsillä kanavaan. Venttiilin kiinnittäminen ruuvilla kattoon on hieman kikkailua. Kameralla mä tarkoitan sellaista tähystysvärkkiä, jossa on kameransilmä ja valo letkun päässä. Se työnnetään kanavaan ja näytöltä katsellaan, miltä röörissä sisällä näyttää.
Eipä sitä näinollen suunnitellulla tavalla toimimaan saa, ennenkuin venttiilit on liitetty kanaviin kokolailla tiiviisti. Kas kun ei ole metelöinyt häiritsevästi. Tapa ei ole ollenkaan normaali. Jälkikäteen tehdyn alaslasketun katon yhteydessä olen joskus kuullut, että venttiili on asennettu jopa muka sopivampaan paikkaan kattoon selvästi sivuun itse kanavasta. Se on ollut katontekijän aivoituksia, ei ilmastoinnin asentajan.
Jos on “alitehoinen” imuri niin se kannattaisi laittaa ylimpään kerrokseen? Muuten tulee liian pitkä imumatka. Ylöspäin imee paremmin koska lämmin ilma pyrkii jo painovoimaisesti ylöspäin.
Tosin turha enää “rykiä kun on jo housuissa”!
Imuri on tosiaan varmaan vähän alitehoinen, mutta ei sitä enää oikein siirretä yläkertaan. Olisi tosiaan varmaan alun perin pitänyt laittaa. Sain keskikerroksen imua parannettua ihan hyvin, kun laitoin alimman kerroksen venttiilit kunnolla tiiviisti kiinni kattoon. Ne taisivat vuotaa hiukan venttiilin ohi. Yläkertaan tämä ei kuitenkaan juuri vaikuttanut, joten pitänee harkita hiukan tehokkaamman koneen ostamista jossain vaiheessa.