Hei,
Olis ihan värittömällä lakalla käsitellyt portaat, joita pitäisi saada sävytettyä tummemmaksi.
Olisko kellään vinkkiä miten onnistuisi?
Tähän mennessä olen törmännyt vain sellaisiin tapoihin, jotka vaativat vanhan lakan poistamisen jotta sävy imeytyy puuhun. Toiveena olis, että ei tarvitsisi hioa vanhaa lakkaa pois.
Jos haluat kuultovärjäyksen (siis tarkoitan niin, että tummempanakin puunsyyt jäävät näkyviin) niin kyllä entinen lakka pitää poistaa huolellisesti. Itse aikoinani yritin kuultovärjätä vaalealla petsilakalla koivuisia keittiönkaapistonovia. Osa ovista onnistui hyvin, jotka olin hionnut ihan puhtaalle puupinnalle, mutta kun laiskuus iski, en hionut tarpeeksi ja petsilakka ei päässyt imeytymään puuhun asti muodostaen jo peittomaalausta muistuttavan pinnan. Ovien sisäosat muuten peittomaalasin valkoiseksi ja se onnistui hyvin vain kevyesti alkuperäistä lakkaa karhentamalla.
Siis mielestäni peittomaalaus onnistuisi helpomalla työllä, mutta jos petsilakkaat, vahaat tai öljyät on vanha lakka poistettava huolellisesti joko hiomalla tai maalinpoistoaineella, jotta saat sellaista pintaa jota viitsit katsella pidempääkin.