Kysyin sivuston asiantuntijoilta ja suosittelivat Paroc:n puhallusvillaa suljettuun kattojärjestelmään.
HIeman askaruttaa tietysti, että mainostavat sivuillaan samaa tuotetta, joten pieni galluppi olisi poikaa.
Eli mitä puhallusvillaa suosittelisitte?
Tässä merkkejä/toimittajia, joita olen tutkiskellut.
http://www.isover.fi/tuotteet/rakennuseristeet/puhallusvilla/2536/isover-puhallusvilla
http://www.ekovilla.com/rt-kortti.php
http://opas.rockwool.fi/tuotteet/rakennuseristeet/puhallusvuorivilla-granulate-pro
http://www.paroc.fi/channels/fi/do-it-yourself/design+guidelines/default.asp
Knauf Insulation Suomi
Muitakin merkkejä/valmistajia saa suositella ja jos jokin näistä soveltuu parhaiten suljettuun kattojärjestelmään, niin maininta ja perustelut siitä olisi paikallaan.
t. Vikke
Menee taasen äiti/tytär ryhmään.
Minkä alan mestari se semmoinen on, joka ei uskalla tuoda omaa mielipidettä esiin, vai oliko tarkoitus vain vesittää kysymykseni? Tuon sortin vastausta olisin odottanut suomi24.
Kyselen mielipiteitä ja kokemuksia. Minun ja muiden lukijoiden vastuulle jää omien johtopäätöksien teko annettujen vastausten pohjalta. Joku on saattanut rakentaa suljetun kattojärjestelmä, hänelle on voitu suositella tietyn tyyppistä puhallusvillaa, tietyin perusteluiden pohjalta ja hänellä voi olla hyviä kokemuksia jaettavana.
Jos sinulla "mestari", ei ole tietoa taikka kokemusta, niin miksi laukoa tyhjänpäiväisyyksiä?
Rohkeat ja kokemusta omaavat kertokoon mielipiteensä puhallusvilloista…
Säännöt
Rohkea kysyjä voi esittää mielipiteensä ja kysymyksensä Suomi24 palstalla
Mesu vastasi aivan oikein. On turhaa laittaa jotain tuotteita paremmuusjärjestykseen mielipiteiden perusteella. Oma on torppasi, joten itse päätät, mitä ominaisuuksia arvostat ja miten hyvin rakenteet toteutat. Erot on noissa sen verta pieniä, että menee todellakin huutoäänestykseksi. Vertaile vaikka alkuun lämmöneristävyyksiä, yleisesti ottaen se suhteessa hintaan on aika oleellista eristeissä.
Puhallusvilloissa on eroja ja koska en itse ole niistä kovin hyvin perillä niistä, niin ajattelin kysästä kokemuksia.
Teemme jatkuvasti päätöksiä toisten mielipiteiden pohjalta, oli ne sitten yksittäisen henkilön kokemukseen pohjautuvia taikka yrityksen mainostekstin pohjalta. Parhaimmillaan päätökset pohjautuvat useamman mielipiteen pohjalle, jolloin ollaan tietoisempia tuotteiden hyvistä ja huonoista ominaisuuksista.
Olen siis lukenut mainoslauseet ja kaikki kehuvat omaa ja ovat toisiaan parempia. Ota nyt maalikkona siitä nyt sitten selvää. Kaipaan sitä hiljaista tietoa, jota on hankittu monen vuoden työkokemuksella.
Mutta jotta tämäkään keskustelupalstan lukijoilta ei menisi täysin hukkaan käyttämänsä aika vastausta etsien ja niiltä tyhjänpäiväisyyksien lukemiseen, niin tässä on lukemisen arvoinen linkki puhallusvillaeristeen keskusteluaiheeseen.
Puhallusvilla | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
Tämän linkin pohjalta olen tehnyt melko varmasti päätökseni. Pyydän seuraavaksi tarjouksia ja katson kestääkö kukkaron sen vai joudunko tinkimään laadusta.
Eipä tuossa moittimassasi Mestarin kommentissa ole mitään hävettävää varrattuna linkittämäsi keskustelun “asiantunteviin” esityksiin. Materiaalin valinta riippuu eniten siitä, miten ja ja kuinka huolellisesti rakenteet toteutetaan. Itseään voi korostaa jossain muuallakin.
Lärväilyt ja määkimiset voisi sitten myöskin heivata.
Määkijä “face” poistikin jo viestinsä. Tämän tyyppiset viestiksetjut pitäisi poistaa kokonaan, yksi pyytää selvennystä pulmaansa ja vastauksia sekä kommenteja tulee kaikkeen muuhun.
Se on hienoa, että pidätte “mestarin” puolia, mutta oikeasti miksi vaivautua vastaamaan, jos ei voi tuoda keskusteluun lisäarvoa.
Tämän ketjun voi siirtää minun puolestani “jos sinulla ei ole mitään tekemistä, niin vastaa tähän” osastoon.
Pahoitteluni kaikille, joita kirjoituksillani olen mahdollisesti loukannut. Minun osaltani tämä keskustelu oli tässä, loppu.
Pakko sanoa, jokaisella on tämän tyyppisiin kysymyksiin se oma vastaus, mutta kun se ei välttämättä ole oikein.Puhallusvilloja ei tyypitetä juurikaan käyttötarkoituksen perusteella. Kyllä se lämmöneristävyys on ainoa kriteeri millä niitä voi vertailla. Sama asia vesieristemassoissa, ei niitäkään kukaan testaa sillä perusteella mikä on parempi johonkin paikkaan tai onko joku paremmin työstettävä.Jos ne hakevat VTT:n sertin ja ne läpäisevät testit, sen jälkeen vesieristeet ovat samalla viivalla, ei niitä voi laittaa paremmuusjärjestykseen. Puhallusvilloissa sama marssijärjestys. Siksi henkilökohtaisten suositusten antaminen on mielestäni turhaa.
Sitten (asennetun) tuotteen ominaisuuksien lisäksi on seikkoja mitä pohtia jotka voivat vaikuttaa itse kunkin päätökseen: Mikä on ko. tuotteen saatavuus/toimitusaika asennuspaikalla? Mikä on ko. tuotteen hinta, tuleeko kilpailukykyinen tarjous? Entä asennusolosuhteet, tartteekö sähköä/onko sitä saatavilla, entäs olosuhteet voiko puhaltaa pakkasessa vai ei? (esim. liima-aineella varustettuja ns “painumattomia” puhallusvilloja ei voi puhaltaa kun alkaa tulla mittariin pakkasta kun se liima-aine/vesi jäätyy). Mikäs on tuotteen painuminen, kuinka paljon pitää puhaltaa extraa, onko sille tilaa? Entä meneekö siellä vaakakannattimia minkä alle tulee tyhjät montut jos tavara on kovasti painuvaa? Entäs onko alueella kova hiiriongelma ja hiiriverkot jäi seinäkoolaukset välistä pois? Eihän tuohon voi oikein sanoa paljon juuta tai jaata, tietämättä kaikkien näiden kysymysten vastauksia. Jos ei muuta keksi niin pyytää tarjoukset parista sillä alueella yleisesti saatavasta vaihtoehdosta ja valitsee sitten mieluisimman tai halvimman, voivat olla myös yksi ja sama
ps. itse laitoin erään listalla mainitsemattoman (kotimainen) puhallusvillan, siinä oli sekä saatavuus että hinta kohdallaan silloisella asennushetkellä ja paikalla. Mutta tätä ei voi mitenkään yleistää, nythän on eri tilanne taas käsissä.
Saako kysyä minkä puhallusvillan nimimerkki JTPro laitoit? Mulla tuo on edessä talven jälkeen ja melko varmasti itse laitan kivivillaa.
T:llä alkavan selluvillan, sideaineella ettei painu niinkuin selluvilla ilman sideainetta.
Mutta ainakin kotimainen kivivillavalmistaja näyttäs kanssa markkinoivan omaa tuotettaan vähän painuvana, joten lienee hyvä vaihtoehto sekin.
Ja puhalletut kuutiot kannattaa laskeskella siitä, montako kuutiota koneeseen on syötetty. Villan voi puhaltaa myös liian harvaksi, jolloin se painuu tolkuttomasti.