Puuhellan/leivinuunin lämmittäminen pelleteillä - onko mahdollista?

Otsikossa jo olennainen, eli voisiko pelleteillä lämmittää puuhellaa? Ajatuksena on että tuli pysyisi pitempään, jopa aamuun asti. Yleensä laitan pesällisen nukkumaan mennessä ja se ei pala pitkään...

Vai onko pellettien kanssa oltava erikoisvarusteita? Mistään ei oikein saa tietoa miten toimia ja että uskaltaisko kokeilla ihan tavallisesti vaan vaikka leivinuunin lämmittämiseen, kuten puun kanssa?

Eli jääkö sulla loppuyöksi pelti auki hellastasi? Veikkaan, että tuolla saat taloasi jäähdytettyä enemmän kuin lämmitettyä.

Jos noita papanoita haluaa polttaa, niin siihen tarttee semmoisen arinan (pieni kori, jossa pelletit kestää ja palaa) mutta en usko niiden palavan ratkaisevan paljon pidempään…

Parempi, kun lämmität hellasi hereillä ollessasi ja laitat lopuksi pellin kiinni. Joskin, takka olisi huomattavasti tehokkaampi kuin hella.

itse pelleteillä hieman kokeilleena sanoisin että perinteiset

tulisijat on suunniteltu puilla lämmitystä varten

ja pelleteille on kehitetty omat tulisijat.

Puun seassa toimii ok mutta vasta kun puut ovat melkein hiilloksella. Suuren lämpöarvon johdosta ole varovainen määrän suhteen

Puun sijasta leivinuunissa toimii joten kuten mutta ei vastaavaa hyötyä mielestäni.ongelmana on että ilman polttokoria pellettejä on oltava "keko" ja riittävästi lämpöä että "papanat" hiiltyvät loppuun,kun taas korissa poltettaessa minusta tuntui että lämpö varautui "pistemäisesti" uunin ja uuni viileni nopeammin kuin halkoja poltettaessa.

Parhaiten mielestäni pelletti kuitenkin toimii pellettitakassa

Pelletit puilla lämmitettävissä uuneissa/takoissa on ihan huu haa juttuja. Minäkin erehdyin kokeilemaan sellaista polttokoria n. 5 litran kori. Takka on Nokian Hopealoimu, kok, paino n, 1600 kg, ei se paljon lämmennyt yhdellä korillisella, oikein tarkkaan kun tunnusteli, niin takan kylki oli vähän lämpöisempi kuin käsi.

Niin, eikö siinä olekin ideana, että joka korillinen pellettejä pitää polttaa uunissa-takassa erikseen. Jotenkin vaivalloista mutta kai se toimii jos jaksaa puuhastella säästöä ajatellen. Ja liikuntahan on terveydelle hyväksi.

HEUREKA on ihan oikeassa, se on huuhaata tavallisella tulisijalla. Ei se pelletti mitään uraania sentään ole jota riittäisi se korillinen uunin lämmitykseen.Jos laittaa puita sen kaksi “sylillistä” niin paljonkohan siinä mahtaisi olla litroja, aika paljon enemmän kuitenkin kuin yksi tai kaksi pelletti korillista. Olen itsekkin kokeillut uunin ja takan lämmittämistä pelletillä.Ja lopputulema oli että ei kannata, vaikka se on kyllä mahdollista. Uunin puolella ei tosin meinaa riittää veto pelletin palamiseen. Minulla oli itse tehty kori jonka materiaali oli hakelämpölaitoksen arinaan tarkoitettu metalli, joka sekin vääntyili aikalailla, mitenkähän mahtaavat kestää markettien peltiset pelletti korit?

"Mitenkähän kestää markettien peltiset pelletikorit" Huonosti, onneksi ostin noita papanoita vain 20 kg säkin, viimeisen polttokerran jälkeen kori oli melkoisilla mutkilla, kävin heittämässä sen metallinkeräyslaatikkoon, rautakaupasta ostin, samoin pelletit. Puoli pesää koivuklapeja antaa monin verroin enemmän lämpöä. Tulipahan silloin mieleen erään laulun sanat. Hän (minä) uskoi jopa mainoksiin.

En näistä pelleteistä paljon tiedä, mutta aikanaan oli saatavissa sahanpurusta puristettuja pötkylöitä, en muista miksi niitä kutsuttiin.

Niitä yhdeksi talveksi ostin ja polttelin saunassa. Eipä aikaakaan, niin kiuas oli solmussa kuin jatsarin varsi.

Aika ilmeiseltä näyttää, että tulipinnoilta vaaditaan paljon tehokkaampaa jäähdytystä, mitä takassa tai kiukaassa on. Toisin sanoen näille polttoaineille suunniteltuja vehkeitä.

Hei, muistanpa sentään, ne olivat brikettejä.