Hei,
Vanha mäntyportaikko on päässyt kellastumaan. Se tarvii vähän piristystä. Portaikko on lakattu ja ajattelin, että poistan vanhan lakan ja sävytän tummemmaksi. Vaihtoehdot taitaa olla öljyvahaus tai lakkaus. Parkettilattia on öljyvahattu, kestää hyvin ja on todella miellyttävän tuntuinen mutta se onkin merbau-puuta, joten sen kulutuskestävyys on valmiiksi jo aika hyvä.
Kuinkahan on tuo kulutuskestävyys tuolla öljyvahauksella verrattuna lakkaukseen?
lyhyesti:
Omien kokemuksien mukaan öljyt ja vahat roskiin ja lakkaa pintaan. Näin olen itse joutunut oppimaan.
Periaatteessa se vaha/öljy kuulostaa tosi hyvältä, mutta käytön kannalta ei pääse edes lähelle lakkaa. Mielelläni itsekkin löytäisin lakalle varteenotettavan vaihtoehon, sitä vain ei vielä ole.
aivan oikein. siistin näköiset saat kyllä sillä vahalla,mutta portaat on sen verran rajussa käytössä että ehdottomasti lakka pintaan. laita vaikka matta lakka jos et halua kiiltoa siihen ja kun olet hionut ne portaat laita sinne petsi alle ja saat haluamasi sävyn myös. lattiaasi vahaat tai öljyät todennäköisesti kerran 2-5 v. mutta portaissa voit varautua tekemään sitä vähintään puolivuosittain. ja jos vahaat portaasi lakkaa et saa pysymään siinä enää kunnolla koskaan + että niistä tulee laikukkaat kun ja jos niitä lakkaat myöhemmin. valintasi on siis lopullinen siinä kohtaa..
olen muutamien portaiden askelmat pinnoittanut laminaatilla. siisti lista kulmaan ja asiakkaat olleet tyytyväisiä..
Yksi vaihtoehto sinulle portaiden piristämiseksi.
kiitoksia vinkeistä sain juuri portaat petsattua (uusi mäntyliimalevy) ja kuumeisesti pohdin mitä pinnalle. Onko vielä vinkkejä mitä lakkaa, jos haluaa ei-uuden ja kiiltävän ja ei-liukkaan vaihtoehdon?