Tietääkö kukaan saako ulkovajaan hankittua "teollisesti valmistettuja" tuplaovia vai pitääkö tehdä itse? Ainakaan K-raudassa eivät tienneet. Eli tarve olisi saada lukittavat ovet ilman eristystä.
Tietääkö kukaan saako ulkovajaan hankittua "teollisesti valmistettuja" tuplaovia vai pitääkö tehdä itse? Ainakaan K-raudassa eivät tienneet. Eli tarve olisi saada lukittavat ovet ilman eristystä.
Kysele lähiseudun puusepänverstaista. Sieltä saa mittatilaustavarana. Vie mukanasi tarvittavat helat. Hintatason pitäisi olla kohtuullinen.
Ovien teko ei ole kovin vaikea homma, verrattuna valmiiden ovien hintaan.Ensin oven puukehikko ja siihen pystypanelit molemmin puolin ja ovi on valmis. Panelin voi tehdä vain ulkopuolellekkin. Omassa rivikodin pihavajassani on 8 pystypanelia tai ponttilautaa ja kehikko näkyy noin 2cm molemmin puolin, eli ovi on noin 4cm paneliosuutta levempi. Laudat on naulattu neljässä rivissä, joten tukipuita ei liene kuin kaksi kehikossa keskellä ja sitten ala-ja yläpuolella. Pinta-abloy-lukko tarvitaan. Pariovessa riittänee yksi hyvä lukko , toisen oven voi lukita muilla keinoin sisäpuolelta.
Olen suunnitellut itse vastaavan oven tekoa mökille, hyviä puolia ovat ergonomiset seikat. Oven voi ensin tehdä puolivalmiiksi ja asentaa paikoilleen kevyenä ja lisätä loput panelit vasta valmiiseen oveen.