Pyriväkennoinen IV kone ja epäterve ilma

Olen harkitsemassa Enenrvent LTR-6 IV koneen hankintaa. Eräs kilpailevan yrityksen myyjä kauppaa omaa ristivirtakennokonetta argumenteilla, että Enenrvent tuottaa epätervettä ilmaa. Mm. Nokialla ja jossain muualla on Enenrventin koneet vaihdettu toisiin koska aiheuttivat allergiaa. Ihan mielenkiintoinen argumentti, mutta en ole löytänyt pohjaa näille uutisoinneille muuta kuin ko. myyjän puheista.

Samainen myyjä sanoi, että tulevat määräykset tulevat viimeistään vuonna 2013 aiheuttamaan sen että pyöriväkennoiset koneet tullaan kieltämään. Edelleen, en ole löytänyt katetta hänen väitteilleen.

Kolmas asia oli että ristivirtakennoisilla päästään hänen mukaansa samaan tai parempaakin hyötysuhteeseen.

Osaako kukaan sanoa, löytyykö näille väitteille mitään katetta?

Olen itse ollut kyseisen myyjän soittopommituksen ja suoranaisen pelottelun kohteena. Ko. myyjän tyyli on ilmeisesti pk-seudun rakennuspiireissä tunnettu, ainakin LVI-suunnittelijamme ja vastaava mestarimme arvasivat tuon myyntimiehen henkilöllisyyden heti, kun nimeä mainitsematta kerroin, että pyöriväkennoisilla on peloteltu. IV-koneita vain pintapuolisesti tuntevan rakentajan pää menee kyllä helposti pyörälle, kun toisesta päästä tulee tuutin täydeltä tiukkaa tekstiä sopivilla teknisillä faktoilla/"faktoilla" höystettynä.

Jättäisin kaupat tuon tyylisen myyjän kanssa siihen saman tien… Kysyppä myyjältä, mistä löydät tiedot noista hänen mainitsemistaan ongelmista…

Meitä muitakin kiinnostaa, mukavaa olisi, jos myyjä antaisi väitteidensä tueksi aivan puolueettomasti tutkittua tietoa…

Olen kysynyt häneltä aineistoa väitteiden tueksi, mutta vastauksena on ollut että Enerventin kilpailijat eivät halua edistää omaa myyntiään toisia haukkumalla (?)

Enerventin ilmavuoto on kuulemma 15% luokkaa kun hänen koneessaan se on nolla (?)

Lisäksi Enervent ei voi olla energiatehokas, koska roottorin moottori kuluttaa niin paljon sähköä, että hyötysuhde-etu menetetään...

Päätin jo alussa, että IV ratkaisua en häneltä osta, vaikkakin kokonaisurakkahinta oli ihan kilpailukykyinen. Olen ollut kiinnostunut hänen yrityksensä maalämpöratkaisuista, mutta tämän päiväinen puhelu tiputti hänet pelistä pois. Harmi sinänsä, että kotimainen pumppu ei ole enää vertailussa mukana.

Tokihan voit kysyä tarjousta toiselta jälleenmyyjältä, pk-seudulla noita näyttäisi olevan useampikin.

Kysyin 2 tarjousta Lämpöässästä PK-seudulta, mutta en ole 2 viikkoon saanut vastausta. Tein juuri kaupat ruotsalaisesta pumpusta. kiitos vastauksistanne.

“Kysyin 2 tarjousta Lämpöässästä PK-seudulta, mutta en ole 2 viikkoon saanut vastausta”: perin outoa vielä tällaisena aikana. No minä itse tein kaupat aikanaan Lämpö-Ässästä ilman välikäsiä suoraan valmistajan kanssa (Suomen Lämpöpumpputekniikka Oy, Lapua). Sinua tämä vinkki ei enää auta, ruotslaisia ratkaisusi kyllä pönkittää :slight_smile:

Mulla oli aikoinaan Lämpen 31 jossa oli regeneratiivinen kenno kuten noissa pyörivissä. Sen ominaisuuksiin kuuluu että se palauttaa kosteuden sisäilmaan. Mistä seuraa että jos läträät paljon esim. suihkussa ja saunassa tms. niin koko talossa ikkunoihin kondensoituu vettä ja sisäilman kosteus on helposti liian korkea. Jos läträys on kohtuullista niin sisäilma voi olla mukavasti sopivan kosteaa. Vaarana on kuitenkin home ym. ongelmat jos kosteutta on liikaa. Lämpenissä oli sellainen kääntöpeltisysteemi jonka saattoi laittaa saunomisen ajaksi pois päältä niin ettei ottanut lämpöä ja kosteutta talteen joten homma toimi jotenkin. Jossain vaiheessa kyllästyin kuitenkin ja purin systeemit pois koneesta ja laitoin tilalle 2 ristilevykennoa tuon kosteuden takia. Ristilevyhän ei palauta kosteutta vaan ilma on vähän liiankin kuivaa. Ristilevyssä kondenssi ja jäätyminen kovalla pakkasella on myös yksi ongelma, jota ei regeneratiivisessa ole, jos sitä ei ole koneessa ratkaistu kunnolla.