Ostimme vasta talon johon kuuluu rantasauna. Haluamme käyttää saunaa myös talvisin, mutta saunan ja sen pesutilojen lattia on todella kylmä kun ulkona paukkuu pakkanen. Lattialle kannattaisikin näin ollen laittaa jonkinlaiset vedenkestävät matot. Itse laittaisin lattialle puuritilämatot vaikka ne ovatkin melko arvokkaita. Mielestäni puu sopii rantasaunan tunnelmaan ja on katseenkestävä ratkaisu. Mies haluaisi laittaa muoviritilämatot, ja vetoaa tässä siihen, että muovi on lämpimämpi jalalle kuin puu. Eli jos haluamme matot siitä syystä, ettei jalat kylmety pesun aikana, muovi on parempi ratkaisu. Onko tosiaan näin? Millaisia mattoratkaisuja teillä muilla on saunatiloissa? Entä jos olette valinneet puuritilät, onko se kestänyt miten käyttöä?
Muovi on huono ratkaisu kaiken puolin. Laita puuritilät siten, että saunomisen jälkeen voit nostaa ainakin vähintään kyljelleen, jolloin ne kuivuvat, jos ehtivät seuraavaksi kerraksi. Siinä on muitakin jippoja, mutta olkoon tällä kerralla näin.
Muovi on huonosti kylmyyttä eristävä materiaali (oletan, enhän sitä tiedä), mutta puu on jollakin tavalla parempi (oletan, enhän sitä tiedä).
Tyhmä kysymys: Miksihän ne saunan seinät on tehty puusta (oletan, enhän tiedä) eikä muovista?
En osallistu Teidän kiistaanne mitenkään muuten kuin vain sanon mielipiteeni ja teen mahdollisesti tyhmiä kysymyksiä lisää, jos niitä pursuaa. Täältä saat ainakin sympatiaa, jos se jollakin tavalla helpottaa. Täällä ei tallata ketään maanrakoon.
Ääni muoviritilämatolle, on ollut vastaavassa käytössä vuosia, on lämpimämpi paljaalle jalalle tosiaan, kokeman mukaan. Neliöpaloista ladottaessa muotoilu myös tilaan sopivaksi mahdollista helposti. Eikä tarvitse nostaa kuivumaan, kuten puuritilän tapauksessa hyvä tehdä.
En lähde mitään kehumaan mikä on parempi kuin toinen.
En myöskään äänestä kuin vain vaaleissa.
Tuon ilmi mielipiteeni vain hyvin neutraalisti.
Pyrin sanomaan sen, mikä on lähinnä minun totuutta, siis minun totuutta.
En lähde kenenkään välien selvittelyyn.
Se on siinä.
Puuta ja muovia on monenlaista ja niiden lämmönjohtavuus vaihtelee, varsinkin muovilla. Kokeilemalla selviäsi mikä paras. Lattian voi myös lämmittää kuumalla vedellä jos rakenteet sen kestävät. Yksi tapa on myös kosteuden kestävä säteilylämmitin jolla lämmittää pesutilan lattia. Saunassa kait kuitenkin tarkenee kun se on lämmitetty?
Neuvoja näyttää/tuntuu olevan kaikenlaisia, anteeksi “kaikenlaisia”. Tuo säteilylämmitin pesuhuoneessa käytettäväksi tosiaan on niitä parhaita näiden palstojen oivalluksia . Minä luulin, että torilla hedelmien myyjät käyttävät. No onhan siellä pesunuoneessakin melko varmasti ainakin pari hedelmää pesujakkaran reunalla, kun se mies ainakin sen jälkeen käy pesulla. En sano pesupallin, ettei vain sekoitu jakkaraa muuhun semantiikkaan.
Miten ihmessä tuollaista älyä on jollakin? No tietenkin, kun on älyä, tietoa, taitoa, osaamista ja kokemusta.
Kyllähän se laavun lämmittäjä eli rakovalkea riittävän pitkänä olisi varmaa hyvä säteilylämmitin ja kestää kosteuttakin. Minä annan (nyt poikkeksellisesti) ääneni säteilylämmittimelle. Tuo säteilylämmitys toimii eli lämmittää vain, jos on syönyt pakurikääpää edellisenä yönä tasan 24:00 ja kierrättnyt sen ensin 2,5 kertaa pöydänjalan ympäri.
Miksi kirjoitat “palturia” koska tiedät että kattoon asennettu säteilylämmitin lämmittää betonilattian? Ennen muinoin käytettiin säteilylämmitystä myös talon ainoana lämmitysmuotona? Tosin se ei ollut yhtä tehokas kuin nykyiset infrapunalämmittimet joita käytetään usein terassilämmittiminä.