Ostin juuri asunnon 50-luvun kerrostalosta, ja olisi tarkoitus pistää pinnat uusiksi. Parin tapettikerroksen alta paljastui maalaamaton, rapattu/tasoitettu pinta. Varmaankin samaa materiaalia mitä 50-60 -luvun talon sisäseinät yleensäkin ovat. Täytyykö pintaa ensin tasoittaa jollakin laastilla, vai riittääkö pohjamaali + pari pintamaalikerrosta (isot epätasaisuudet toki tasoitan)? Valmiin pinnan ei tarvitse olla täysin sileää, mutta terävä rakeisuus saisi mielellään tasoittua jonkin verran.
Onnea uuteen kotiin! Tää miesväki tasottelee vielä juhannusta niin herätellään vähän noviisinäkemyksellä ;)
Ensinnäkin nykyään rapatut pinnat on muotia! Ja toiseks, 50-luvun talon asunnon pitääkin näyttää 50-luvun asunnolta! Kiinteistövälittäjä sanoi että tänäpänä asunnon myyntiarvokin nousee kun kämpästä löytyy rapattu seinä :D
Mut jos en ylipuhunu sua, niin tasottele rauhassa. Itse varmaan vaan hioisin suurimmat särmät pois. Jos sitä sileämmäksi halajat niin sitten vaan tasottelemaan. Jos seinää ei ole kerta maalattu ennestään, niin riittää esim. K*visil pohjamaali alle ja samanmerkkistä päälle.
(Eiköhän nyt saatu ainakin muutama maalari linjoille)
Kiitos vastauksesta! Joo, tarkoituksena on nimenomaan säilyttää, tai pikemminkin palauttaa asunnossa 50-luvun henki. Ja tapettien alla ei tosiaan ole minkäänlaista maalia, vaan pelkkä rappauspinta. Tasoittuuko pinta edes jonkin verran pohjustusmaalauksella, ja parilla pintamaalauksella? Tuo tasoittaminen hieman mietityttää, kun mulla ei ole siitä kokemusta, eikä budjetti oikeen salli ammattimiehen tai -naisen palkkaamista. Eli jos pelkällä maalilla voi saada hyvää jälkeä, niin ehdottomasti lähden sille linjalle.
On tääki, annetaan amatöörikissan neuvoa toista amatöörikissaa!
Meneppäs kuule maalikauppaan kun ei näistä ukoista ole nyt sulle neuvoksi muuttumaan. Mun mielipide on että hiekkapaperin heilutusta, pohjamaalia ja sitten päälle maalia. Kyllä ne pahimmat karheudet sillä pitäis lähteä.
Tulee varppina hieno koti kun kunnioitat ajan henkeä! Tuu tänne kertomaan miten sun homma sujui. Älä sitte hauku mua, kun noita ketkä nauraa partaansa taustalla.
Ps. Joku vois oikeesti kertoa tarvitaanko tässä tapauksessa maalipesua, koska hiotaan? Tosin hionta ei kata kyllä joka koloa kun on rapattu seinä. Mutta ihan haluaisin itekkin tietää koska mulla on makkari vieläkin maalaamatta ja siinä on kivipinnassa liisteriä, että pitääkö liisteri pestä pois vai voiko pohjamaalin heittää päälle suoraan? Olen kuullu että liisteri voi kuplituttaa maalia jos jää alle.
Vastataan sitte jotain. Varsinkin sen tasoitetun kanssa olisin varovainen.
1 Voi olla sellasta tasoitetta, et lähtee seinästä, jos maalaat liian hitaasti tai liian paksulti kerralla.
2 Maalataan piruja seinälle eli ehkä asbestia mukana.
Mullakin tuli mieleen tuo asbestin mahdollisuus. Kolleega ehdotti tasoitetapettia, jonka päälle voisi maalata. Meinasi että täysin tasoittamaton rapattu pinta voi olla aika karun näköinen. Mutta makuasia kai sekin. Tasoitetapetti antaisi myös mahdollisuuden helposti palauttaa rappauspinta haluttaessa.
Nonni. Sitte ei kyllä hiota pätkääkään. Hui.
Joo, sen verran yleinen aine tuo asbesti on näköjään ollut 50-70 -luvuilla, että en kyllä lähde mitään rappausta hiomaan. Taidanpa jopa olla niin neuroottinen, että tapetteja ja muovimattoa poistettaessa betonipinnoilta, käytän hengityssuojaa. Täältä löytyy vielä lisää tietoa asbestista.
Neuroottisuus ei ole aina pahasta Oispa muuten kiva tietää millasilla varusteilla ammattilaiset ois tullu tekemään homman! Käytä sitten muuten kunnon hengityssuojainta että siitä on oikeesti hyötyä. Tsemppiä prjoketiin!!!
Näköjään on olemassa telalla levitettäviä tasoitteita. Se saattaisi multa jopa onnistua! Varsinainen tasoitus tehdään lastalla, mutta se ainakin NÄYTTÄÄ helpolta, kun ammattilainen tekee videolla