Ristiriitaiset ohjeet laatoittamisesta kuivatilassa muovimaton päälle

Ehdin kysyä tästä "kysy niin vastaamme" osioista ja liittyy aiheeseen joten siteeraan:

Olen selaillut kaikki aiheesta lattialaatat muovimaton päälle kuivassa tilassa (eteinen/keittiö), ja jos vaan pystytään niin yleensä neuvotaan vastaan tätä. Mulla on tosiaan tilanne missä muovimattojen alla saattaa olla asbestia, ja asun kerrostalossa joten lattiapurkujen jälkeen pitää ehkä tehdä jotain erikoisia äänieristysratkaisuja. Tämän takia se laatoitus muovimaton päälle houkuttelee.

Saneerauslaasta ja liima on vissiin eri juttu? Laasta käsittääkseni saattaa kutistaa jotain muovimattoja jolloin laatat irtoaa ajan kuluessa, mutta entäs liima, onko sama vaikutus?

Ja vielä ihmettelin että jos pistää tasoituskerroksen muovimaton päälle, niin eikö se eristä itse maton laastasta/liimasta? Vai onko tasoitteella sama vaikutus muovimattoon?

Vastaus:

Muovimatto kutistuu tasoitteen alla. Ainoa kunnollinen tapa on asentaa laatat liimalla suoraan muovimaton päälle. Kun kyse on kuivista tiloista, tätä uskaltaa suositella.

Laattamyyjä sanoi että lattialaattoihin voi ainoastaan käyttää saneerauslaastia ja sitä ei voi pistää muovimaton päälle, koska vaikka se saneerauslaasti pysyy kiinni muovimatossa ja laatta laastissa niin muovimatto voi irtoa alustasta laastin vaikutuksesta. Muovimaton alla on kova kuitulevy (tai siltä se näyttää) joka on tasoitettu ja naulattu allaolevaan lautalattiaan. Varmasti myyjä ei voi ehdottaa mitään muuta kuin se ainoa oikea tapa kiinnittää nämä laatat, koska ne ovat korvausvastuullisia jos laatat irtoo, joten en ihmettelisi jos ne laatat kuitenki pysyisi liimalla.

Kyseessä on 30x30 laatat joka on kieltämättä aika iso laatta. Jaksaakohan se liima pitää sitä kiinni?

Rakentaja.fi + kaksi eri laatoittajaa sanoi että itse tekisi sen liimalla suoraan muovimattoon joka on tasainen. Tutut suositteli tätä kokenutta laatoittajaa mulle ja se on kuulema laatoittanut ennenkin näin kun tilanne vaatinut sen. Oli paikan päällä ja sanoi että näin tekisi. Toinen on myös vanha kundi joka ehtinyt laattoja pistää elämässään, mutta hänen kanssa puhuin ainoastaan puhelimessa. Kenen neuvoo tässä seuraisin. Koko lattian purku edellyttää asbestitutkimukset, uudet äänieristeet, kipsilevyt ja tasoitteet ja siihen liittyvät työt (perustuu tietoon mitä olen näistä foorumeista lukenut).

1) Liimalla! 2) Liimalla! 3) Liimalla!