Mökkiranta meren rannasaa ruopattu syksyllä-07. Tarkoitus olisi ollut hiekottaa jo -08 mutta jään puutteessa jäi tekemättä. Nyt näyttäisi lupaavalta kelien suhteen.
Onko kenelläkään kokemuksia, miten parasta toteuttaa? Itse ajattelin seuraavaan kaavan mukaisesti toteuttaa. Suodatinkangas jään päälle ja hiekat tietysi päälle. Mutta miten se kannattaa tehdä? Miten paksu kerros hiekkaa tarvis laittaa ja tarvitseeko hiekkaa tasoittaa vain riittääkö että levittää traktorin kärrystä suoraan jään päälle. Tasoittuuko itsestään?
Hyviä neuvoja ja ehdotuksia kaivataan.
Itse olen kuullut vastaavista toteutuksista ja niissä on ajettu hienoa hiekkaa 0-4mm noin 20cm kerros. Ilmeisesti kerroksen tarvitsee olla kohtuullinen jotta se painollaan upottaa koko jään kankaineen pohjaan kun jään kantokyky alkaa keväällä heikkenemään. Sinne pohjaan sulaessaan jää kangas alimmaiseksi ja hiekka pintaan.. tai ainakin teoriassa näin pitäisi käydä. Ja ei se ihan kasalta sinne pohjaan leviä, mutta turha ihan sentilleen sitä siinä jäällä tasoitella.
Ole varovainen siellä jäällä kun alat kuormittamaan sitä.. saattaa muutaman sentin painua samoin tein.
Toinen toteutustapa on sulaan veteen levittää kangas ja kaivinkoneella lempata hiekkaa rannasta alkeaen kankaan päälle ja siitä syvempään..
Se siiä on otettava tietysti huomioon, jää saattaa sulaa jostain reunasta ensin ja siinä käy auton lava nostetaan pystyyn, se hiekka kippaa varmasti sitä myöten.
Kesällä se on helppo varmistaa, kivet köydellä sivulle ja antaa mennä, meillä oli tämä patentti käytössä.
Elikkä nyt on homma suunniteltu. Kävin iltapäivällä paikan päällä ja törmäsin naapurin jolla on kaivinkone ja hyvä traktori.
Hän lupautui homman hoitamaan. Suurinpiirtein ennakkosuunnitelmien mukaan, mutta hänen mielestä kangas pitää jäädyttää kiinni ennen hiekanajoa. Silloin kangas ei mene rypyille kun jää sulaa, ja muutenkin siitä tulee tasaisempi. Hiekat viedään rantaan ja kaivinkoneella siirretään jään päälle tasaisesti.
Elikkää nyt kangasta levittelemään ja sitten pumpulla vettä päälle että jäätyy kiinni, ja loppuviikosta hiekat päälle.
Ainoa miinus projektissa on hiekan hinta. Sopiva jyväkoko hyvää hiekkaa 8,5€/tonnilta, kylläpä hyvän hiekan hinta on noussut parissa vuodessa!!! Ihan sairas hinta, mutta kun ei ole vaihtoehtoa ja huonoa tavaraa sinne on turha levittää.