Ruuvi rikkoi vesieristeen, taloyhtiön vastuu

Huoneistoremontin yhteydessä kävi vahinko, ja työmieheni porasi keittiön seinästä ruuvin läpi kylpyhuoneen puolelle, jolloin kylpyhuoneen vesieriste rikkoutui ja kaakeli murtui. Kaakeli ei sijaitse roiskealueella, vaan wc-pöntön takana.Haluaisin nyt korjauttaa kaakelin ja eristeen työmieheni kustantamana. Olen asiasta ilmoittanut isännöitsijälle. Kun vesieriste on taloyhtiön omaisuutta, niin olen pyytänyt yhtiön kannan siitä, millainen korjaus asiassa on yhtiölle riittävä. Olen myös ehdottanut että taloyhtiö korjauttaisi eristeen + kaakelin valitsemallaan yhtiöllä ja laskuttaisi minua siitä.
Isännöitsijä totesi heti kättelyssä, että korjauta asianmukaisella firmalla ja tee muutostyöilmoitus. Näin tapahtumasta jää dokumentit ja tiedot isännöitsijätodistukseen, ja jos jotain häikkää seinän kanssa ilmenee, vastuu voidaan jäljittää minuun.

Olen vähän hämilläni tästä. Mielestäni tässä ei ole kysymys osakkaan muutostyöstä vaan vahingosta, jonka osakas aiheutti huoneistoremontissa eristeeseen. Taloyhtiö voi itse sanella, valvoa, korjata jne tilannetta, koska yhtiö vastaa vesieristeen toimivuudesta minunkin kylpyhuoneessa jatkossakin? Kun korjautan vahingon, mielestäni taloyhtiön tulisi se hyväksyä ja olen vastuusta vapaa. Ei kai minulle voi jäädä ns piikki auki vuosikymmeniksi tämän takia? Tällä logiikallahan yhtiö voisi pestä kätensä kaikenlaisista kunnossapitovastuista… Ymmärrän että tilanne olisi toinen, jos en olisi vahingosta ilmoittanut, tulisi kosteusvaurio ja olisin mahdollisesti korjauttanut eristeen väärin tms.

Olen tästä yhtiön kanssa vääntänyt jo pari kuukautta ja kaakeli eristeineen edelleen korjaamatta. Yhtiö pysyy kannassaan ja heidän mielestään vastuu eristeen toimivuudesta tulevaisuudessa on korjausfirmalla ja minulla. Vaikka taloyhtiö kävisi esim katselmuksella, valvonta ei kuitenkaan siirrä vastuuta vesieristeen korjauksesta taloyhtiölle. Tulevaisuudessa jos sattuisi vesivahinko niin “silloin nämä katsottaisiin
aina tapauskohtaisesti yhtiössä ja selvitetään mistä vahinko on saanut
alkunsa” .

Mitä voin tehdä? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Sinä kysyit jo kerran. Miksi et vastannut kysymyksiini?

Höpö höpö! Mene muutama kysymys taaksepäin. Minä löydän ja tässä oli kysymykseni:
Pannaas jäitä vähän hattuusi. Ei vielä kannata yöunta menettää eikä jatkossakaan.
Kuka eli millainen kalusteasentaja?
Kuka eli millainen laatoituskorjaaja?
Myyminen ei muuta asetelmia.         

Jos paikka on WC pöntön takana muualla kuin lattian rajassa niin asialla ei ole muuta kuin teoreettinen merkitys. Hyttysiä tykillä.

Ei taloyhtiö vastaa sinun/ rakentajan  töppäilyistä. Isännöitsijä on kyllä oikeassa. Onneksi tuo laatta on kohdassa, jossa ei voi syntyä mitään vahinkoa, joten parasta olisi vain  liimata uusi laatta rikotun tilalle ja lakata huolehtimasta. Taloyhtiössä tulee kyllä sitten niitä isojakin murheita aikanaan, kuuluu ao.kolhoosisysteemiin.

Pointtihan tässä on siinä, että taloyhtiö voi saivarrella näin, halutessaan. Sitä se nyt tekee.

Minä olen turhat reiät tukkinu täyttämällä sen silikoonilla.

Silikoonin ja muun aineen saumat vuotavat heti kohta!