Uusin talomme sadevesijärjestelmän, siihen tuli Ruukin kourut, putket ym. Tilausvaiheessa myyjä esitti myös ns. vesirosvon asentamista (laite, joka ottaa syöksytorvesta "ulosottona" vettä letkua pitkin erilliseen säiliöön), jonka mielihyvin hyväksyin, meillä kun kesällä tarvitaan pihalla runsaasti kasteluvettä. Olin sellaisia hiljakkoin rakentajamessuilla nähnyt, ja pidin ideaa hyvänä. Kun tavarat tulivat, tuli mukana ilmoitus, että Ruukki oli poistanut kyseiset laitteet valikoimistaan.
Aikaisemmissa keskusteluissa on puhuttu "maanalaisten" säiliöiden rakentamisesta, jolloin vesi voitaisiin kerätä syöksytorvien alapäästä. Mutta kun tonttimme on lähes kalliota, en viitsisi ryhtyä ampumaan…
Onko kenelläkään tietoa, saisiko jostain Ruukin syöksytorviin ( Ø n. 87 mm) sopivaa "rosvoa"? Ainakin Vesivekillä on, mutta heidän putkensa on 100-millinen, joten se ei suoraan käy. Saisiko Vesivekiltä "sovellettua" versiota?
Asennuksen loppuun vieminen odottaa tämän ratkeamista.
Ilmoita sille myyjälle, että toimittaa sen puuttuvan laitteen. Myyjä on vastuussa siitä, mitä hän myy.
Muuten hyvä ehdotus, mutta ei kai se myyjäkään voi “vesirosvoksi” muuttua, jos sellaista ei ole saatavissa.
mitens hyvin nämä vesirosvot muuten tukkeutuu havuista ja lehdistä?
“Muuten hyvä ehdotus, mutta ei kai se myyjäkään voi “vesirosvoksi” muuttua, jos sellaista ei ole saatavissa.”
-No ei voi muuttua, mutta hänen ongelmansa tuo on.
Niin tottahan se on että ongelma on myyjän jos olette tehneet sopimuksen jossa olet ostanut ne vesirosvot.
“-No ei voi muuttua, mutta hänen ongelmansa tuo on.”
Eipä välttämättä ole ja on osattava myös neuvotella. Se taito näyttää olevan varsinaisella kysyjällä, mutta nevojalla ei ole kuin se kuuluisa logiikka, jolla ei aina pitkälle pötkitä. ja kaiken lisäksi eipä ole sopimustakaan nähnyt ja siitä huolimatta esiintyy/pyysyy jääräpäisesti väitteissään. Olisi nyt sitten se lammas, joka olisi parempi tällä kertaa, mutta ei… periksi ei anneta.
Hyviä neuvoja. Mutta kysyin kylläkin, että mistä löytyisi nuo puuttuvat osat, hallinnolliset kysymykset luulen osaavani itsekin…
Niin, jos minä olisin ap, en lähtisi edes etsimään puuttuvia osia, vaan ilmoittaisin asiasta myyjälle.
Onhan pässiä! logiikka se on naisella sekin! Kysyjä toimii aivan oikein, mutta hänhän on kaikesta pääteltynä mies, jolle mielipide;
1) Jos olet nähnyt sen rakenteen, niin tee itse tai käypä peltisepällä. Se ei ole niin vaikea, vaan toisaalta melko yksinkertainen. Pistäpä hakukoneeseesi vesirosvo tai vastaava, niin sieltä varmaan löytyy jotakin auttavaa kuin "ilmoita myyjälle".
2) Hanki se toisen valmistajan vempele, josta siirretään soveltuvin osin järjestelmä omaasi järjestelmään.
Eikö olekin aivan yksinkertaista ja ei tarvitse lyödä päätään naisen logiikan ohjeilla seinään "ilmoita myyjälle", koska olet sen jo tehnyt ja asiallisena olet päätynyt aivan oikeaan toimenpiteeseen.
Niin, minä en tekisi sitä, minkä olen ostanut ja mistä olen maksanut.
pässin, jolla ei ole niitä, pää kestää hakata "kiviseinää". Viisaampi väistää! Minä väistän!
Plastmolla on torveen laitettava osa, jonka nimi on “Vedenjakaja”. Se on käännettävä nokka, joka lorottaa veden torvesta pyttyyn. Toimii hyvin. Sen nokan voisi ympätä Ruukin torveen ja siinä se on.
Muita malleja en ole “sisältä” nähnyt kuin sen Vesivekin. Siinä on putken sisäpuolella kuminen koururengas, ehkä sentin levyinen, josta on johdettu yhteen kautta vesi letkulla astiaan. Se “ryöstää” siis sen veden, joka valuu putken seiniä pitkin, mutta keskellä putkea putoavan päästää läpi “normaalitietä”.
Tässä siis myös osittaista vastausta Larmatinin ensimmäiseen kysymykseen. Tästä myös selvinnee, ettei “koneiston” siirtäminen ohuempaan putkeen ole aivan yksinkertaista, mutta jos valmista ei mistään löydy, täytynee yrittää sitäkin.
"Tästä myös selvinnee, ettei "koneiston" siirtäminen ohuempaan putkeen ole aivan yksinkertaista, "
en ymmärrä mitä vaikeutta siinä on? Ja sitten toinen sovellus:
" Se on käännettävä nokka, joka lorottaa veden torvesta pyttyyn. Toimii hyvin. Sen nokan voisi ympätä Ruukin torveen ja …"
Tuostakin sovelluksesta saa sellaisen rosvon, joka on tietenkin täytettävän astian maximivesipintaa korkeammalla. Täytettävä astia saa olla sitten kuinka kaukana tahansa - letkun päässä tietenkin.
Tuo edellinen on helppo tehdä hakien muutama osa vain rautakaupasta.
No niin, peltiseppälinjalle tässä lopulta sitten päädyttiin.
Kyllä hyvä peltiseppä osaa valmiiseen putkeen/valmiista putkesta tehdä mallin mukaan (melko) toimivan vehkeen.
Asennuksessa pitää vain ottaa huomioon, että kun se kerran on syöksytorveen asennettu, korkeutta ei sitten (ilman torven uusimista) muuteta, eli asennettaessa pitää olla tiedossa sen alle (syöksytorven viereen) tulevan astian korkeus.