Sadevesikaivot, salaojat yms

Tunnustan heti, että olen aivan pihalla.

Mutta siis, talomme on rakennettu -07 ja ostimme sen viime talvena. Keväällä huomasimme, että myyjän vakuutteluista huolimatta rännien alastulojen alta ei löytynyt sadevesiputkia (minulla on vielä tallessa välittäjän viesti, että myyjä kertoi sadevesijärj olevan ok). Huomasimme, että putkia löytyy maan alta (putki vihreä sisältä, eli sadevesiputki jos oon ymmärtänyt oikeen?), mutta putket on kummasti humpsahtaneet eri päätyyn taloa, mitä ne rännien alastulot! Mihin näiden putkien kuuluisi mennä? Mitään putken päitä en ole esim läheisestä ojasta löytänyt.

Pihalta löytyy pari mustaa pömpeliä, mihin tulee ilmeisesti salaojaputket (ovat ilmeisesti säästäneet, on sellasta valkoista aika ohutta putkea). Mihin vesi täältä menee? Tai kuuluisi mennä…

Mitäs nää hulevesikaivot on ja pitäisikö sellaisetkin löytyä?

Nää jutut piti laittaa kesällä kuntoon, mutta aika ei yksinkertaisesti riittänyt koko asiaan perehtymiseen…

Talon myynyt edellinen omistaja tai rakentajalta saat tarkimmat tiedot miten ko systeemi on tehty.   

Hulevesi on käytännössä sadevettä, osa siitä tosin sulaa vasta kevään tullen :wink: