Paljonko olette joutuneet pulittamaan sähkö ja lvi-suunnitelmista?
Annahan sitten jonkun sähköasentajan tarkastaa kuvat ennen kuin maksat koko summaa suunnitelmista.
On tullut törmättyä tuhansia maksaviin suunnitelmiin missä ei ole muuta kuin pistesijoittelu ja johdotukset… Itse piirrän perus omakotitalon kuvat asiakkaalle hänen halutessaan normaaleina tuntitöinä päivässä.
Sähkökuvat n.500e ja LVI-suunnitelma n.1000e. Talo 1,5 krs. kaukolämpö alueella.
Ei siinä mitään ylimääräisiä tarkastajia tarvita mutta suunnittelija sun pitää valita muulla perusteella kuin hinnan mukaan. Kuten yllä olevista hinta-arvioista huomaat ei ainakaan sähkösuunnitelman hinta hetkauta rakennusbudjettia mihinkään mutta osaamaton ja asiaan paneutumaton suunnittelija kyllä saa verisuonet pullistelemaan vielä viidentoista vuoden päästäkin. Silloin ehkä huomaat missä kannatti säästää.
LVI-kuvat 650€ ja sähkökuvat tuli ilmatteeks vaimon enolta!
Talo 1 1/2-krs. puulämmityksellä
LVI-suunnitelma 0€, emännän äidin mies teki.
Kiva nähdä näitä hintoja yllä, tulee kerrankin sellainen olo, että olen säästänyt rahaa jossakin…
Meillä sähkösuunnitelma maksoi 550 eur. LVI-suunnitelma oli suht kallis, noin 1300 eur. Halvemmallakin olisi saanut mutta olen tosi tyytyväinen, että valittiin tämä suunnitelija. Saatiin kustannuksia säästäviä hyviä neuvoja jo heti alussa. Talo tulee Espooseen.
Hyvää ja halpaa (ja nopeaa) ei usein saa samaan pakettiin. Hyvästä suunnitelmasta tulee pitkässä juoksussa (ja miksei lyhyessäkin) säästöjä, näin uskon. Toivottavasti Musan Mestarilla ei toteudu hänen sloganinsa