Sähköenergian jatkotarjous

Vanhassa sahanpurueristeisessä (100 mm) rintamamiestalossa on varaava sähkölämmitys kausisähköllä.  Sähköenergiaa kuluu yli 30 000 kWh/a.
Kahden vuoden määräaikainen sopimus on päättymässä.  Nykyinen sähköyhtiö ehdottaa jatkosopimusta, mutta:
Miksi jatkosähkötarjous nykyiselle asiakkaalle on yleensä huonompi kuin sähkötarjous uudelle asiakkaalle?  Eikö tuollainen ole nykyisen asiakkaan vähättelyä ja halveksuntaa?  Markkinointi-ohjeet yrittävät kuitenkin uskotella, että kaikkein tärkeimpiä menestyvälle yritykselle ovat sen nykyiset asiakkaat.  Ei ole siis oppi mennyt perille, sillä ainakin energiayritykset pelaavat omilla markkinointi-ohjeillaan: nykyiset asiakkaat ovat tyhmiä ja helposti höynäytettäviä idiootteja.  Energiantoimittaja siis vaihtoon !

Kaikesta huolimatta energiayhtiöillä menee, jos ei hyvin, niin ainakin mukavasti eli heidän markkinointinsa perustuu juuri idiootteihin ja muihin laumasieluihin. Markkinointihan yleensä perustuu idiootteihin ja täysin harhautuksiin. 

Kaipa sitä Montallekin sähköä tulee. Mihin lie sähköntoimittajan markkinointi perustunut?

Varmaankin perustunut laumasieluihin, idiootteihin ja täysillä harhautuksilla…

"Öljylämmitys kielletään "? , puilla lämmittäminen on alhaista; sosiaaliavustukseen verrattavaa, sähkönkin "päälle napsauttaminen " huijausta sekin ?
Eihän tässä kohta ole muita vaihtoehtoja lämmönpitimikseen kuin kolmiloikka…? Tietysti jos täysin unelmissa eletään  niin voisi kuunnella Tapio Rautavaaran “Reissumies ja kissa” !

Mä en vieläkään käsitä tuota Montan jäkyttämistä ilmaisista puista. Jos mä esimerkiksi kerään sieniä metsästä ja teen niistä soosia niin eikö ne sienet ole ilmaisia? Vai pitääkö mun mennä myymään ne torille ja ostaa sillä rahalla herkkusieniä? Vai pitääkö siirtää kymppi taskusta toiseen niiden maksuksi?

bt: pistäpä esim kuukkeliin: puunpoltto, niin tekstiä löytyyja varsinkin pienpolttajien  eli ammattitaidottomien tekemänä ja mitä se aiheuttaa.

Pm: jotkut ymmärtävät, että aika on rahaa. En tuhlaa aikaani sieniin enkä niiden syöntiin ja soossin tekoon. Ken kerää ja ken syö, syökööt, minä en. Syön sitten, kun on pakko, mutta pakkoa ei vielä ole ainakaan näkyvissä ja naapurikin on kohtuullisessa määrin pysynyt vielä rajan takana.

Marksto: en ole pilkun nu..viilaaja, joten tietenkin  byrokratia ottaa aina oman aikansa. Sähkötoimittajan vaihtohan on ilmoitusasia. Uusi toimittaja hoitaa byrokratian. Sähkötoimittajaa ei tarvitse yleensä vaihtaa, kun pystyy sen hintaa seuraamaan. Tietenkin toimittajaa vaihdetaan, jos sähkön hinta toimittajalla on ratkaisevasti kalliimpi kuin jollakin toisella. Pienillä eroilla ei kannata vaihtaa ja hötkyillä, koska joka tunti on sen toimittajan alin hinta käytössä. Loppujen lopuksi se on pitempi ajanjakso, joka ratkaisee. En ole muistamani mukaan koskaan sitonut sähköä määräaikaisuuteen, joka on yleensä keskimääräisesti kalliimpi kuin toistaiseksi. Siinä on tietenkin riskinsä,mutta se on kannattanut.

On myönnettävä, että joka tunti ei ole sen toimittajalla alin kaikista rajallisista toimittajista, mutta keskimääräisesti kylläkin sellainen, että ei ole kovin usein kannattanut toimittajaa vaihtaa.

Siis se sopimus on sellainen, että jokainen tunti on sen toimittajan alin hinta ja niistä sitten kulutus tulee keskiarvona jonakin ajanjaksona, jonka pystyy näkemään. Tuleva hinta on aina ennuste, joka realisoituu sitten, kun aikaa kuluu ”sen ennusteen ohi”.

Toisaalta muutaman kympin kalliimpana erona oleva hinta ei hätkäydä. Minä säästän sen eron, kun en hae ilmaisia puita enkä sieniä, siis en polta ilmaisia puita enkä syö sieniä, joten niihin en hukkaa aikaani ja polttoaineita.  

Kuten aikaisemmin olen maininnut, niin minulla olisi ja ilmenee ”ilmaisia” polttopuita kuin manulla illallinen, mutta käytän senkin ajan itseni näkökulmasta hyödyllisemmin kuin niiden lappamiseen paikasta toiseen tai uuniin.  Ja mitäs se aika on?

Suomessa tuetaan sähkövoimaa miljardeilla euroilla. Kuka sähköä käyttää lämmitykseen istuu periaatteessa sossun luukulla jatkuvasti ei kertaluonteisena käyttäjänä. Ydinvoimasta on tulossa veronmaksajille n. 6- miljardin lisälasku jne… Sossu maksaa, (Tämä on tätä Montan logiikkaa, anteeksi vain).
Tuulivoimaakin on tuettu verovaroin tänä vuonna tähän päivään mennessä noin 130 miljoonalla eurolla ja lisäksi vielä muita uusiutuvan energia tukia… Että silleen…
Minä toin pienpuunpolton hiukkaspäästöt yli kymmenen vuotta sitten näille palstoille, mutta eihän ystävämme Monta sitä muista, eikä sillä ole mitään tekemistä ilmaisten klapien kanssa.  

Palattaisko alkuperäisen aiheeseen.  Kun sähkösopimus päättyy, niin kokemukseni mukaan uusi tarjous on aina kalliimpi kuin mitä tarjotaan uusille asiakkaille -tämä sähköyhtiöstä riippumatta. Itse teen seuraavasti: Kilpailutan uuden sopimuksen muutamalla sivustolla. Kannattaa tosiaan käyttää useampaa sivustoa, niillä kun tulee erilaiset tarjoukset. Yleensä nykyinen sähköntoimittaja on myös mukana kärkipäässä. Sitten ilmoitan nykyiselle sähköntoimittajalle, että olen saanut paremman tarjouksen ja mikäli he pystyvät parempaan tarjoukseen kuin kilpailutuksen halvin, niin sopimus jatkuu. Samantasoinen uusi tarjous johtaa tuottajan vaihtoon. Yleensä ei ole tarvinnut vaihtaa.

No pistäpä se tunkiosi nimi ja osoite tänne palstoille, niin nähdään missä on se tunkiokasa, jossa ollaan vailla polttopuita, ettei nurkatkaan aivan kuurassa olisi. Ne luumupuutkin siellä tunkiolla lahoavat, kun ei tiedä mitä niille tehdään. Muuten perskärpäset syntyvät ja kasvavat siellä paskakasassa.

Kerronpahan vakuutusyhtiöjutun:

1)     tuli lasku uudelle kaudelle eli samanlainen kuin kulumassa olevallakin kaudella muodollisin pikku hinnan muutoksin. Vakuutuksia Monta eiku monta.

2)     katsoin netistä ko. yhtiön uusille asiakkaille tarjoamista vastaavista maksuista olivat paljon edullisempia.

3)     Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja ihmettelin, niin virkailija oli rehti ja kertoi totuuden eli se lisäsi minun luottamusta  ko. yhtiöön, koska aiemminkin sattui niin,että oman huolimattomuuteni vuoksi tapahtui vahinko, jonka kerroin aivan avoimesti ko. vakyhtiön virkailjalle tehdessäni vahinkoilmoitusta (vähän niin kuin, ettei varmaan korvausta tule). Ihmeekseni korvauskäsittelijä sanoi, ettävahinko korvataan. Siinä puhelun aikana korvausrahat puhelun kestäessä kolahtivat tililleni, tietenkin omavastuulla vähennettynä.

4)     Se virkailijan totuus oli, että eivät he tietenkään reagoi, jos asiakas ei mitenkään reagoi eli maksaa. Noinhan se on eli on aivan oikein toisaalta. Siis asiakas on hölmö, joka ei ajattele omaa etuaan.

5)     Pyysin tarjouksen, jonka perusteella minun olisi helppo pysyä ko. yhtiön reviirillä.

6)     Tarjoukset tulivat. Pyysin vertailutarjouksia kolmesta muusta yhtiöstä. Kaikki olivat yhteensä 50 euron sisällä yhteishinnassa. Nykyinen yhtiö(ni) oli se kallein. Hyväksyin tarjouksen eli jatketaan seuraavallekin kaudelle, kun kokemus noista muista kolmesta (olen niissäkin ollut asiakkaana) ovat olleet sellaiset kuin yleensä vakuutusyhtiössä eli maksa vakuutukset, mutta korvauksia ei tipu kuin kovien vääntöjen jälkeen.

7)     Siis kannattaa itse ajatella eikä luottaa, että kyllä ne hinnat ovat vanhoillakin samat kuin uusilla. Sain maksut tiputettua alle uusien asiakkaiden hintoja alemmas. Vakmaksut eivät ole aivan pienet yhteensä.

8)     Ole rehellinen puolin ja toisin.
Lehtijuttuun lisään vielä, että minulla oli vastaavaa, jolloin yritin saada leden samoilla uuden tilaajan ehdoilla, kun se oli tullutkin. Ei annettu, joten lopetin. Hetken päästä tuli tarjous uuden asiakkaan ehdoin. Tilasin! Siis en lähtenyt keplottelemaan. Lehti ei ole välttämättömys, ainoastaan ajan hukkaa, koska kaikki suoltavat usein sitä sontaa, vaikka kyseessä olisi se joka päivä ilmestyvä sanomalehti. Enpä kerro oliko se juuri se suurin?

PS! Perskärpäsen ei kannata tähän reagoida tai pörräile vain, kun saat siitä kiksejä ja auttaa helpottamaan.

+x[quote]
[b]miau-miau - 10/4/2017[/b]
Vanhassa sahanpurueristeisessä (100 mm) rintamamiestalossa on varaava sähkölämmitys kausisähköllä.  Sähköenergiaa kuluu yli 30 000 kWh/a.
Kahden vuoden määräaikainen sopimus on päättymässä.  Nykyinen sähköyhtiö ehdottaa jatkosopimusta, mutta:
Miksi jatkosähkötarjous nykyiselle asiakkaalle on yleensä huonompi kuin sähkötarjous uudelle asiakkaalle?  Eikö tuollainen ole nykyisen asiakkaan vähättelyä ja halveksuntaa?  Markkinointi-ohjeet yrittävät kuitenkin uskotella, että kaikkein tärkeimpiä menestyvälle yritykselle ovat sen nykyiset asiakkaat.  Ei ole siis oppi mennyt perille, sillä ainakin energiayritykset pelaavat omilla markkinointi-ohjeillaan: nykyiset asiakkaat ovat tyhmiä ja helposti höynäytettäviä idiootteja.  Energiantoimittaja siis vaihtoon !

[/quote]

Niinhän ne sähköyhtiöt toimii, että tarjotaan uusille asiakkaille hyvä määräaikainen sopimus tarjoushintaan ja sitten sen jälkeen siirretään toistaiseksi voimassa olevalle sopparille kunnon hinnalla. Itse oon nyt muutamaan otteeseen tarttunut määräaikaisiin soppareihin ja sitten etsinyt uutta tarjousta sen päätyttyä, onhan se vähän kurjaa, mutta siinä säästää kun ei tyydy liian helpolla kalliimpaan! Onneksi on tosi helppo nykyään kilpailuttaa sähkösopimus.  Joillain yhtiöillä vieläpä joskus tarjota myös liittymisetuja uusille asiakkaille. Katsotaan jos jossain vaiheessa olen niin tyytyväinen sähköyhtiöön ja sen hintoihin, että pysyn asiakkaana paria vuotta pidempäänkin. 

Myös nykyiseltä sähkön toimittajalta voi kysyä jatkotarjousta ennen sopimuskauden päättymistä, jos ei miellytä niin sitten vaihtaa yhtiötä. Jos ei ole sähkölämmitystä niin hintaero vuodessa on yllättävän pieni eri yhtiöiden valillä.

Meillä omakotitalo jossa sähkölämmitys. Eniten ärsyttää carunan sähkönsiirto, kun sitä ei voi kilpailuttaa. Täytyy vain maksaa mitä ikinä kehtaavat pyytää… ja nehän kehtaa.  Sähkön olen aina kilpailuttanut heti, kun vanha sähkösopimus on päättynyt. Joskus olisi voinut jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla, mutta niiden hinta on joka kerta niin naurettava, että vaihtoon menee. Ajattelisi että heidän kannattaisi pitää asiakkaat itsellään ja tarjota kohtuullista hintaa jatkokaudelle. Ainakin tähän asti on aina löytynyt parempi sähköliittymä kun on vertaillut https://www.vertaaliittymät.fi/sahkon-kilpailutus/ palvelussa. Eihän pieni hintaero muuten tuntuisi, mutta kun on tuo sähkölämmitys, ja siitä kun ei pääse eroon. (Lämmityskaapelit valun sisällä)

Edellisestä vastauksesta onkin pari vuotta vierähtänyt. Sen jälkeen on sähkön hinta yli viisi-, pahimmilla tunneilla jopa kymmenkertaistunut. Mitä olette mieltä? Jatkaako sähkön hinta nousuaan? Oletan, että se riippuu Ukrainan sodasta ja jos se saadaan päätökseen? Vaikka sähkön siirtohinta onkin tullut alas, niin ei kyllä näy asiakkaille mitenkään. Yritin kilpailuttaa sähkösopimuksen, ja tuntuu ettei oikein mistään saa järkevää sopimusta. Kun katsoo täältä, niin vaikuttaa siltä, että Fortum on yleisesti ottaen halvin. Toki vaikea sanoa kun ei tuossa vertailussa ollut kaikkia mukana. 

Mitä sanotte? Pörssisähkö vai kiinteähintainen? Mulla loppuu vanha 24 kk diili helmikuun puolessa välissä.