Elikkäs asustamme paritalossa. Taloyhtiö. 4kpl samanlaisia taloja. Saunasta löytyi pieni homeenalku ilmanottoräppänän ympäriltä. (eräs talvi pamahti räppänä umpijäähän ja sulamisen jälkeen päästi vedet villoihin. Sauna on nyt menossa kokonaan uusiksi. Hallitukselta on kysytty alustava lupa (kun suunitelmat lopullisesti selvillä, toimitan piirustukset)
Mitat ovat 1800x1800x2300 LxSxK. RV on -89
Olisi muutamia kysymyksiä, ennenkuin lähden totettamaan. Painotan että mukana on ammattitaitoisia rakentajia, mutta muutama seikka on vielä hieman epäselvää.
-Piippu. Rakennusvirastolle ehdotin että aion moisen muutoksen tehdä niin sieltä tuli vastaus: "rakenna vain". Olen katsonut kukkarolleni sopivaksi Helo:n metallipiipun (noin 2-3m + kiukaan päälle vajaa metri) Onko tämä tarkoitettu lähinnä mökkisaunoihin, vai voiko asentaa ihan omakotitaloonkin? Entäs harkkopiiput? Taitavat piipunhattuineen tulla melkolailla kalliimmaksi. Piipun läpiviennin annan jonkin ulkopuolisen firman tehtäväksi. Mitähän mahtavat ottaa? Katto on ihan perus aaltopelti kattoa. Talon välikatolla on noin 70cm puhallusvillaa.
-Lattian kaakeleihin ei kosketa, kiukaan ja lauteiden väliin tulee siporeksitä seinä, johon olisi tarkoitus laittaa kaakeli. Onko kaakeleissa jotain rajoituksia tähän? Seinä pystytetään suoraan kaakelin päälle. Hieman ajattelin karhentaa timantilla. Työni puolesta löytyisi myös timanttiporausvehkeet (esim tartuntoja varten), mutta vesieritykseen ei tosiaan olisi tarkoitus kajota, ellei ole pakko.
-Kiukaan molemmille sivuille tulee se 1000x2300 palomuuri. Tahtoisin saada sen röpelöpintaisena. Eli olisiko kyseessä jokin levy, vai suoraan muurattu seinä vai onnistuuko tämän kaakeloittaminen? Saunassa on tällä hetkellä vain rungot pystyssä. Miten näiden palomuurien kiinnitys onnistuu runkoihin? Alle varmaankin palovilla vai tavallinen? Koko saunaan palovilla? Saunassa 2 seinistä on ulkoseiniä.
Olen myös ollut yhteydessä projektin alussa palotarkastajaan, mutta juuri silloin ei nämä kaikki kysymykset juolahtanut mieleen. Kysynkin nyt täältä asiantuntijoilta.
Kattoa saatetaan nostaa muutama sentti, jotta saataisiin kuutiotilavuus yli 8m3. Kiukaaksi olen katsonut 5-13m3 kiukaita.