Asuntomessuilla oli useammassa talossa sauna piharakennuksessa. Onko tämä joku uusi trendi? Mukavuudenhaluisena tällainen ratkaisu ei minua oikein innosta. Lähteä nyt talvipakkasella 3-4 kertaa viikossa ulos saunomaan. Mutta eikös vaimo sellaisesta innostunut! "Mehän tarvitaan aina lisää säilytystilaa. Mitäs jos tehtäisiin tuommoinen ulkosauna, kun tontillakin on vielä rakennusoikeutta jäljellä. Sisäsaunasta saataisiin sitten uusi vaatehuone. Ja sinäkin saisit sinne piharakennukseen sen kauan haaveilemasi verstashuoneen".
Minä yritin sanoa, että kallishan siitä tulee, kun pitää vetää vesijohdot ja viemärit ja pitäähän siitä tehdä lämpöeristetty. Vedin tietysti väärästä narusta. Olis pitänyt vedota myös vaimon mukavuudenhaluun.
Onko täällä ketään muuta, jonka mielestä piharakennuksessa oleva sauna talon ainoana saunana on hyvä ratkaisu? Paljonko tuollaisen rakentaminen tulisi suurin piirtein maksamaan?
No on ainakin yksi kosteusteknisesti huomioitava huone vähemmän asuintiloissa. Lisäksi saunasta voi tehdä vähän isomman, ilman että se on pois asuintiloista.
Mielestäni pihasauna ei ole ollenkaan hullumpi vaihtoehto. Hintaahan tuolle saa kertymään vaikka kuinka paljon, riippuen varustetasosta. Eikös tuollaisella jatkuvalämmitteisellä kiukaalla saisi ulkosaunassa hyvinkin pysymään riittävän peruslämmön?
Tuo jo minuakin kiinnostaa. Olen ottamassa talven aikana käyttöön huonokuntoista pihasaunaa, joka sijaitsee reilun kokoisessa, n. 60 neliöisessä piharakennuksessa. Tilaa siis on saunalle vaikka kuinka. Lämmitys on mietityttänyt, mutta voisiko tuolla jatkuvalämmitteisellä pitää sellaista sopivaa lämpöä yllä, ettei jäätyisi vallan...
Jos sisällä ei ole saunaa lainkaan, on pakko pitää pihasaunasta...;)
Ostettuamme nykyisen talomme oli piharakennus surkeassa kunnossa. Remontoin sen kuitenkin täysin, melkein kaikki meni uusiksi muutamaa runkopalkkia lukuunottamatta. Kustannukset olivat viitisen vuotta sitten noin 15000 euroa. Kaikki paitsi LVI ja sähköt tehty itse.
Emme ole katuneet, eikä ulkosaunaan meno pakkasillakaan niin kauheata ole!