Saunan alumiinipaperissa pieni reikä

Terve,

kylpyhuoneemme ja saunatilamme ovat lauteita vaille remontoituna.

Ilmanvaihtoremontti toteutettiin samalla (LTO). IV-urakoitsijalla kävi omasta mielestäni pieni kämmi loppumetreillä kun hän kiinnitti saunan IV-poistojen (ns. saunakanava) iv-putken päätä: hän laittoi loppupään popniitillä (yli 2 cm pitkä) kiinni ja tällöin suurella todennäköisyydellä myös lävisti alumiinipaperin. 

Realistinen arvioinne, tulisiko minun porata esimerkiksi iv-kanavan viereen paneeliin reikä ja tiivistää tuo popniitti kunnolla VAI jättää asia sikseen?

Ilmanvaihto kunnossa ja nykyaikainen. Pop-niitit ovat siis suurella todennäköisyydellä lävitse alumiinipaperista molempien POISTOKANAVIEN kohdalta, tulo laitettiin jo ennen paneeleja ym.

Yksi vaihtoehto olisi poistaa katosta ja seinästä paneelia jos en tee pyöreitä reikiä iskuporakoneella, mutta saako tätä tehtyä siististi? Purin itse saunan ja vanha paneeli ainakin oli niin tiukassa, että uusiksi menisi muuten kaikki.

Rakenne ympärillä tiiliseinää, betonia ja ontelolaattaa. 

KIITOS AVUSTANNE!

Tuskin tuollainen popniitin kokoinen reikä höyrynsulussa niin kovin vakava ongelma on. Ymmärtääkseni on vielä lämpimällä puolella.

Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Ei huolta.

Juuri noin, en minäkään olisi huolissani tuosta yhdestä reiästä, jos niitä on vain yksi, mutta niitä rakennuksessa pahemmissakin paikoissa on ”miljoonia”. Kysyjän tapaustahan en tunne tarkemmin, oikeastaan en ollenkaan annetuilla tiedoilla, jolloin minkäänlaisen kunnon vastauksen antaminen on sitä sulaa hulluutta.

Kysyjän tapauksessa olen paremminkin huolissani siitä onko siellä se itse saunan/kylpyhuoneen yläpuolen rakenne tuuletettu ja miten.

Otetaanpa myös niistä rei’istä karkea esimerkki nitomalla höyrynsulkumuoveissa tehdyt reiät (muut reiät on tietenkin lisäksi). Niistä kertyy helposti yhteensä ½ neliömetriä, jolloin riippuen paine eroista ujeltaa ilmaa melkoisesti reikien (= ison reiän) läpi. Tätäpä ei ajatella koskaan, mutta sitäkin on merkittävää ainakin ajatella.

Eikös se juuri saunassa  ole erittäin tärkeää se höyrysulun tiiviys ? Löylyä lyödessä syntyy aikamoinen paineaalto /ylipaine, niinettä pienestäkin reiästä “ujeltaa” reippaasti ! Sitten rupesin tuossa vielä miettimään kun sanottiin että "ei ole vakava ongelma , kun reikä on lämpimällä puolella…?; mitenkä se  voi höyrysulussa olla kylmällä puolella ? Jos kerran reikä on, niin eikös se ole läpi asti, muutenhan se on vain kuoppa !
Ja jos se urakoitsija nyt on sen höyrysulun rikkonut, niin ei kai se kysyjän tarvitse miettiä että “mitenkä minun pitäisi…”?
Nitojan jäljet yleensä teipataan !

Olkoon yksi reikä tai kuoppa, niin tärkein on kuitenkin (lainaan itseäni, sallittakoon) " itse saunan/kylpyhuoneen yläpuolen rakenne tuuletettu" ?
Tämä on lähes kaikissa unohdettu tehdä harkitusti, sillä joskus se tulee sattumalta. Hyvä edes niin!

Ei tuollaisesta kannata urakoitsijan/tekijän kanssa alkaa edes keskusteluihin, sillä ne keskustelut kestävät kauenmmin kuin se korjaus ja tuottaa vain teettäjälle hermoja raastavaa ja järjettömiä selitelmiä niistä selittelyteoksista poimittuina. Niitähän riittää.

Heitetään vielä se tyhmä kysymys: miten se on huomattu ja milloin “todennäköisesti”? Miksi sitä ei korjattu “todennäköisesti” silloin, kun se havaittiin. Se on myöhäistä rypistää, kun sese ja tuotuo on housuissa kovana tai pehmeänä.

"Nitojan jäljet yleensä teipataan ! "
Niin yleensä ei ja teippi kuuluu vain postipaketteihin.

Yleensähän niitä tehdään vain hyviä hometaloja.

No niin sinänsä; mitäs siita muutamasta pikku reiästä, jos katon tuuletus toimii…??? Mutta kun tarkemmin ajateltuna alkaa epäilyttää koko toteutus (johtuen olemattomista perustiedoista) siis että koneellinen ilmanvaihto, poistoilmaventtiilit katossa ja silleen…? Turha härän  taistella tutkainta (urakoitsijaa) vastaan ?
Teippiä käyttää myös Saunasatusedät…!

"Teippiä käyttää myös Saunasatusedät…! "
Niinhän ne käyttävät, mutta sitäpä olen henk koht usein eli aina hieman ihmetellyt, kun näen Satusetien mainoksen. Ehkäpä syy on siinä, että kaikki rakentajat eivät saumaa niitä eristeitä uretaanilla, jolloin ne teippaukset pannaan varmuuden vuoksi. 

Tosiasia on, että se alufolio parantaa sen eristeen höyrynläpäisevyyttä (sorry) eiku höyrynläpäisevyyden estoa, jolloin saumakin tulee teipaten samaan asemaan sen levyn kanssa paitsi, että se sauman takapuoli/kylmäpuoli jää teippaamatta.