Laitanpa tännekin pienen esimerkin siitä, millaista rakentaminen on tänä päivänä. Linkin takaa löytyy muutama valokuva saunastamme, joka on ammattilaisten rakentama ja ammattilaisen tarkastama. Kaikki kunnossa siis.
Ja ihan selvyyden vuoksi: Nuo valokuvat on otettu sen jälkeen kun purin kattopaneloinnin. Mitään muuta en siis purkanut kuin kattopaneloinnin ja yhden SPU-levyä kannattelevan riman. Keltainen eriste, joka saunan kuvissa näkyy, on yläpohjan puhallusvillaa.
Linkin takana on myös pari kuvaa olohuoneemme SPU-eristeiden asennuksesta. Ammattilaisten käsialaa nekin.
Kyllä nämä ovat nykyajan "ammattimiesten" tekemiä.
Todelliset ammattimiehet eivät tee näin, mutta ne vain eivät ole sattuneet kohille…
Ihan mukava päivä ulkona, perhosetkin…, lentelee
Huhuh…ei nuo kyllä ammattimiehiä ole olleet vaan noita bt:n mainitsemia “ammattimiehiä” Kannattaa rakentaa itse, tai edes olla työmaalla 24/7 valvomassa, vain tekijä tietää lopputuloksen ja näkee joka ikisen nurkan ja sauman, naulauksen tai raudoituksen.
Ei ole mahdolliset sisätäytötkään puolillaan sahanpurua ja koolinginpätkiä kun itse valvoo.
Rakennekuvien lukeminen ei ole niin kauhean vaativaa.
Lämpökameralla ja tiiviysmittauksella voi tosin valmiitakin tekeleitä tutkia aika helposti, mutta paljon jää silti piiloon.
Nykyrakentamisen laatu on usein surkeaa erityisesti työn osalta, vaikka eteenpäinkin on kovasti menty mm. suunnittelun suhteen.
Hyviäkin tekiöitä on mutta harvassa, ja se että samalle työmaalle tulisi pelkkiä hyviä tekijöitä on yhtä todennäköistä kuin 7 oikein lotossa. Uusiin taloihin saisi melkein tulla pakollinen tiiviysmittaus/lämpökamerakuvaus. Paikoin lienee jo tuo tiiviysmittaus tullutkin rakennuslupaehtoihin. Lisäkustannus mutta eipä tuollaisiin tekiöihin muuten kuria saa.
Niinpä niin!
Mikä ero on itsetehdyn ja "ammattimiehen" tekemän välillä? Hyvin usein ei mitään muuta kuin "työ"palkka.
Mikä ero on itsetehdyn ja rahastavan ammattimiehen tekemän työn välillä? Vastaus edellä.
Mikä ero on itsetehdyn ja ammattimiehen tekemän suden välillä? Vastaus edellä.
Siis tehkää itse!
Ikävä kyllä näiden "ammattimiesten" jäljiltä on ollut paljon muutakin vastaavanlaista ja asioita joudutaan käsittelemään jossakin ihan muualla kuin kahvipöydässä.
Noista saunankin virheistä olen kuulemma vastuussa minä. Vastaavan työnjohtaja/rakennuskonsultin mukaan: ”kommentoin saamani tiedon mukaan saunan luonnonkiviverhousjäljitelmän toteutuksesta, että rakennuskohteen tilaaja ja valvoja Etunimi Sukunimi on rakennusaikana purattanut mm. saunan valmiita SPU –seinärakenteita sekä kattorakenteita ja lisätyötoteuttanut seinärakenteen osittain luonnonkiviverhousjäljitelmäksi.”
Kumpa olisinkin tehnyt itse...
Lisäsin tuonne kuvakansioon muutaman kuvan myös routaeristyksistä, joita tulin kaivelleeksi hieman esiin viime päivien aikana. Ei näytä niidenkään asennus menneen ihan nappiin. Tämä asia ei kuulu tähän osioon, mutten viitsi aloittaa näistä uutta ketjua toisaalla.
Eristys on tehty 100 mm:n levyillä ja levyt ovat yhdessä kerroksessa. Saumojen alla ei siis ole toista levyä. Varsin tiiviiltä eristys näyttää - erityisesti salaojakaivojen ympärillä ja nurkissa. Nämäkin on luonnollisesti tarkastettu, eikä näissä ole ollut mitään huomauttamista.
No pitäähän sitä tuuletusta olla! Muuten tulee sitä hometta…!
Suomi24-palvelussa käytiin vielä jokin aika sitten keskustelua, joka liittyi meidänkin projektissamme mukana olevaan toimijaan. Nämä keskustelut kuitenkin poistettiin ja tämä antoi tarvittavan kipinän päätökselle aloittaa taas tauon jälkeen pitämään rakennusprojektimme tapahtumista kertovaa blogia. Blogissa tulen esittelemään näitä pikkuvirheitä hieman tarkemmin ja niiden lisäksi myös muita kummallisuuksia projektissamme.
Blogi löytyy osoitteesta: http://uniikkitalo.blogspot.fi/