Saunan lauteiden teko!

Sattuuko joku omistamaan tai tietämään paikkaa josta saisi ns rakennekuvat saunan lauteiden tekoon? Tai lähinnä vähän mallia L-lauteiden rungosta. Jotenkin olisi niin helppo lähteä tekemään kun näkisi jonkinlaisen kuvituksen.

Pistäpä googleen kaikilla sanoilla ja ehkäpä täsmänäkin : tee itse lauteet

Olen kyllä netistä yrittänyt etsiä mutta ainakin toistaiseksi tuloksetta.

Pistäpä s-postisi yv:nä, niin panen sinulle RT-kortin, josta löytynee ohjetta ja osviittaa ainakin.

Tukevan L-lauteen,(esim. 200*160cm) saa tehtyä siten, että asentaa lyhyemmän ylälauderunkokehän seiniin kiinni, huom! 10mm välikkeillä. Tähän runkoon voi sitten kiinnittää pidemmän seinän kehikon. L-kehän kulmaan asennetaan pystytuki, johon myös välitaso tuetaan. Laitan liitteenä kuvia,(jos onnistuu).

Googleta: saunan mitoitus, niin löytyy tuohon mitoitus puoleen ihan hyviä linkkejä. Tuo rungon teko sinällään ei mielestäni ole ihmeellinen juttuja onhan noita saunamalleja varmaan kaikilla: kotona, ystävillä jne

Tässä vielä kuva valmiista lauteesta, keskituen alapäähän on asennettu kromattu säätöjalka, niitä saa keittiökalusteyrityksistä.

Rakentaja.fi :n etusivulla pöyrii juuri nyt video saunan sisustamisesta, kuin myös lauteiden teosta.

^^ Komia sauna! Onko kellään lauderunko tehty kertopuusta? Mahtaako sellanen toimia saunassa...?

Minen ainakaan tikkuja perseeseeni halua… : )

Tein talon ja tallin kokonaan kertopuusta. Siellä se toimii mutta saunassa ei. Tarvii olla ensinnäkin priimaa kamaa koska tolppa-laadussa on esim. oksan reikiä josta liima paistaa eikä saa höylättyäkään siten.

Jumalattoman kalliit lauteet tulisiva.

JA kuka tietää että miten Fenolihartsi(liima) haihtuu 100 asteen saunassa…?

Nii ku mää meinasin runkoja. Toki istuinosa tulis ihan laudelaudasta. Tuo liima meikäläistäkin vähän epäilytti. Mietinpähän vaan eri vaihtoehtoja...hymy

Kyllä kertopuu varmaan lujuuden puolesta käy, liiman hajusta ei ole kokemusta. Olen sisustanut n. 50 saunaa, niissä on ollut erilaisia laude ja runkoratkaisuja teettäjien mietymysten ja saunatilan koon mukaan niin monia, ettei niistä voi piirustuksia esittää, eikä ole tarpeenkaan. runkoratkaisussa pyrin aina siihen, että se on tukeva ja niin että jalkoja on niin vähän kuin mahdollista, ne on kuitenkin aina hankaloittamassa siivoustyötä. Joissakin saunoissa on ollut rungosta lauteista piirustuksia, ihan hyvä niin. Suunnitelijan kanssa sovitetaan ne aina kuitenkin paikan päällä, kokonaissuunnitelma pitää olla kuitenkin selvillä jo ennen seinien panelointia, että voi merkitä muistiin rungon kiinnityspaikat. Mäntysoiroa käytän sen helpon hoidon vuoksi. Höylätyn pinnan kun öljyää 2-kertaa ennen lauteiden asennusta, niin ne pysyy varmaan puhtaampana kuin kertopuu.

Rungon voi tietenkin tehdä melkein mistä vain. Olen asentanut lauteita. jossa runko on teetetty ruostumattomasta teräksestä, myös galvanoitua putkea on käytetty.

Elikkä käytämme kertopuuta siellä minne se kuuluu. Ei saunan lauteissa.

Juu.

Mä tiedän jotain Kertopuusta koska olen töissä alan tehtaassa. Eli liima ei enää haise kun se Kertopuu on paistettu uunissa tekovaiheessa mutta formaldehydien haihtumisesta saunan lämpötiloissa ei ole tietoa ja kehottaisin välkttämäänkin. On luokiteltu mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi.

Ja se on muutenkin vähän niin ja näin noitten lattiaa vaasten olevien tolppien kanssa. Tuppaavat happanemaan aika tavalla äkkiä koska pystysuuntaan puu imee vettä kuin pesusieni.

Kyllä ne kulmalauteetkin saa tehtyä ilman mitään pystypuita tarpeeksi järeiksi että kestää 6 isoo miestä. Tosin silloin kulmaa ei saa välttämättä niin hienoksi mitä tuossa kuvassa oli aiemmin mutta ite olen sitä mieltä että käytännöllisyys ajaa aina esteettisyyden edelle. Niin meillä ainakin on tehty kaikki. Ja kyllä nekin katseen kestävät todellakin.

Kyllä kulmalaude onnistuu tiettyyn mittaan saakka ilman tukijalkaa. Tämäkin sauna ( pitkä sivu 265cm )oli 20 v ilman sitä, tosin notkahteli vähän, kun kävi saunavieraita, joita vaivasi "elefanttitauti", elopaino siinä 130 kg tietämissä. Lyhemmän sivun välitaso oli viety seinään saakka,ja pidemmän sivun välitason runko oli tuettu siihen. Tämä oli nyt vain ratkaisu tähän ongelmaan, tietenkin rungon olisi voinut tehdä järeämmästä tavarasta. Pystypuun alapäähän tietenkin asennetaan ruostumaton terästuki. Isoissa saunoissa, varsinkin U- mallin lauteisiin näitä joutuu laittamaan 2-4 kpl, saunan koon mukaan.