Saunan maalaaminen?

Hei! Meille tulee valmistalopaketti ja sauna laajentuu hiukan eli tulee ilman kiuasta ja lauteita koska ne hankimme itse ja tekisi mieli maalata saunan seinät ja katto jollain tummalla vaikka lähes mustalla että tulisi joku tyyliin esim. savusaunantunnelma mutta kuitenkin voisiko joku neuvoa miten se maalaaminen kannattaa suorittaa kun en näistä paljoa tajua eikä viitsi alkaa suoraan sutimaan tummaa maalia seinille jos se ei olekkaan oikein? :)

Jos panelipintoja tarkoitat, saunasuojan saa sävytettyä haluttuun väriin.

Maalia älä sudi saunan puupintoihin.

Lauteille saunasuoja ei sovelllu, ja laudesuojaa ei voi sävyttää. Valitse tähän tumma puu vaihtoehdoksi. (esim. lämpökäsitelty tuija tms).

Lauteillekin oli jokin oma aineensa jolla ne saa sävytettyä turvallisesti. Kannattaa kysyä maaleja myyvästä kaupasta. Itse sävytin näin edllisen asuntoni lauteet tumman ruskeiksi. Väri pitänee tosin uusia muutamien vuosien välein (haalistuu pikkuhiljaa).

Me käsiteltiin meidän lauteet sävytetyllä saunasuojalla ja siihen päälle laudesuoja kahteen kertaan. Ei lauteet kuumentunut yhtään ja väri pysyi. Sitten kylppäriremontin yhteydessä laitettiin vaaleat kuusilauteet. Kiva kontrasti kun on tummanruskeat seinät ja vaaleat lauteet :slight_smile:

Itse olen sen verran perinteikäs tuon puun kosteuselämisen("hengittämisen") suhteen, että en lähtisi mitään ohennettua erikeeperilitkua seiniin laittamaan.. lauteista puhumattakaan (lue;saunasuoja).

Ennemmin valmiiksi tummaa puuta käyttämällä ja pintaan parafiiniöljyä joka imeytyy puun huokosiin ja näin hylkii kosteuden mukana kulkeutuvan lian imeytymistä puuhun. parafiiniöljy kannattaa ostaa suoraan apteekista(ulostuslääkettä) rautakaupat myy samaa, mutta isojen firmojen etiketti kyljessä nostaa hintaa.

Savusauna meininkiä saisi mukavan edullisesti hieromalla hiiltynyttä puukalikkaa pesusieneen ja sillä sävyttelemään vaaleata puuta jonka öljyää. Aika radikaalia vaan kaupunkilais makuun. Omaan pihasaunaan voisi vaikka kokeilla, kunhan sen tänä kesänä saisin tulevan lammen rantaan siirrettyä.

itse juuri pistin k-raudan mustaksi sävytettyä panelia saunaan ja lauteet tervalepästä. Ei kannata itse sutia ei saa niin tasaista jälkeä. Oven ja pari listaa ainoastaan pistin supi saunasuojalla hiilenharmaan sävyyn.