Savupiipun hattu

Tietäskö kukaan tälläsestä jutusta? Minulla on öljylämmitteinen talo (alustus). Kattoremontti tehtiin n. kuukausi sitten ja piipunhattu rosterista siinä samalla ( ilman minkäänlaisia läpivientejä ).
Viikko rempan valmistumisen jälkeen meidän tontille saapasteli musta mies elikkäs nokisutari.
Lähes meidän tyhmyyttämme pilkaten hän ilmoitti että piipunhatussa pitää olla läpivienti öljykattilan hormille tai muuten piippu on entinen 2 vuoden sisällä. Soitto siltä seisomalta urakoitsijalle, joka ihmetteli sutarin komentteja ja vastasi " olen näitä hattuja laittanu jo vaikka kuinka monia ja monen vuoden ajan ja ikinä en ole mitään läpivientejä laittanu, kun olen rosterista tehnyt ja piiput seisoo edelleen". Tämän ilmoitin sutarille, joka suivaantui minulle, vaikka olin vain sanansaattaja.
Nyt haluaisin saada niin sanotun kolmannen osapuolen komentin asiasta, ennen kuin tilaan sutarin tekemään läpivientiä (meinaan yllättäin hänen firmansa tekee myös niitä läpivientejä)!

Kiitos jo etukäteen (fiksuista) kommenteista.

google.fi -----> piipunhatut -----> rintamamiestalo.fi  -  katso viestiketjua - PIIPUNHATTU  

Kyllä minäkin olen sen sutarin kanssa samaa mieltä, osittain. Tietysti hän ajatteli nuhousta jos hatun ja piipun väli on lyhyt. Muistan kun muurasin elintasosiipeen piippua, lopputarkastuksessa piirinnuohooja sanoi, ethän tehnyt liian suurta hormia, 10-12 cm. riittää ? Sen jälkeen laitoi siihen rosterista sisäpiipun, se ei tarvitse mitään hattua.

Olen laittanut eräänkin piipunhatun,  tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen että piipunhattu on rosteria. No, jokainen saa laittaa  mitä pussi kestää. Jos muovitettu o.5 -0.6 mm kalpee pelti kestää 40 vuotta, tarvitseeko se olla muuta. Tilaa liikkeestä tekijät laittamaan se sisäpiippu, se on halpa sijoitus piipun kestämiseen rapaantumiselta.
Jos siinä on myös ilmahormia, se vaatii hatun ja sisäpiipun. 

Nuohoomisesta ei ollut kyse. Väli on oikein passeli (ainakin sai nuohottua). Ilmahormeja on kyllä. Urakoitsija kertoi, että kun hatun tekee vahvasta rosterista, niin ei tarvitse erillistä läpivientiä öljykattilan hengelle. Eikä se rosterin hinta siinä koko kattoremontissa ollut kuin murusia.:slight_smile:

Linkki rintamamiestalo.fi sivulle sekoitti päätä vielä enemmän. osa sitä mieltä että läpivienti on oltava ja osa sitä mieltä että rosteri riittää. Siellä oltiin huolissaan öljy-ja nokiroiskeista, mutta piipun hajoamisesta ei kukaan maininnut mitään. Eli hajoaako piippu 2 vuoden sisällä? Sutari antoi tälläset hinta-arviot: ensiksi oli näin osat muutaman kympin + 1 miehen työt. Kun taas tänään se olikin näin: osat n. 100 euroa + 2 miehen työt. 2 miestä sen takia kuulemma, kun hattu on niin vahvaa rosteria, että hattu täytyy ottaa maahan työstettäväksi. Toinen kysymys, jos se kerta on niin vahvaa rosteria, että työstäminenkin on vaikeata niin tarviiko todella läpiviennin?

Nyt kun selvisi että siinä on myös ilmahormeja sitä suuremmalla syyllä se tulihormi on johdettava läpi. Jos se hattu on umpinainen ne roiskeet voi mennä vaikka saunaan sopivalla tuulella ja jos on oikein sopiva matalapaine, voi tulla ilmahormiin veto alaspäin.

Eikä sitä piipun tiilin sauman rapautumista parane aliarvioina. Vieläkin kehoitan, laita se sisäpiippu, silloin piippu saa rauhassa rapautua. Se ei tarvitse olla kuin se 10-12 cm.

Se rosteri on todella mahdoton leikata kyläsepän saksilla, porantterillä, tavallinen pikaterä leikkaa kun ei vai savua sitä ennen.

Eiköhän tällä "mustallamiehellä" ole paras tietämys piipuista ja piipunhatuista.
Anna laittaa hattuun se läpivientiputki ihan sovinnolla, niin voit nukkua rauhassa.   

onkos tätä onkelmaa jos on samassa piipussa 4kpl hormeja, joista kolme on tulipesiin( kiuas, uuni ja hella) ja yks ilmahormi. vai koskeeko tämä läpivieminen pelkästään öjy tms. lämmityshormeja? tuo ilmahormi ei oo käytössä juuri koskaan kun konepoisto hoitaa hommaa muutenki… piipunpäässä sinkitty hattu plus normipellitys. oon tässä ajatellu että löis umpeen koko ilmahormin vai meneeköä se nuinki? poistoventtili 1kpl kiinni tiivisti. viereinen hellan hormi( myöskin leivinuunin häkähormi) hoitanee kuivatusta ympäri vuoden…

Älä tee virhettä ja laita sitä " tarpeetonta " hormia kiinni, ei alhaalta tai ylhäältä. Tämä on vanhojen muurarien ohje,jos teet sen hormin tuuletus loppuu ja se alkaa hikoilemaan. Se huomaa parhaiten siitä, piippuun alkaa tulemaan homeen näköstä härmää, tiilee ja saumaan. Jos haluat sen todellakin pois käytöstä, se pitää täytää siihen tarkoitetulla rouheella, en muista mikä on sen kauppanimi. Se on lekasoran tapaista raetta. Sitä käytetään kuitenkin, kun piippun laitetaan sisäpiippu, sillä täytetään ympäröivä tila.

ok. Kiitti :slight_smile: annetaan siis olla nuin ja availllaan sitaä poistoo aina joskus…

Siellä on sisäpiiput olemassa jokaisessa “kuumaa” ilmaa hönkivässä reiässä. Kiitos vinkeistä. Täytyy laittaa tarjouspyyntöjä sisään.