Olen kiinostunut ehkä ostamaan siporex talon mutta minua mietityttää kun talo oli 10 vuotta rappaamatta ennekuin se rapattiin ensinmäisen kerran. Voiko ulkoseinät vahingoittua siitä että ne on 10 vuotta rappaamatta?
Ne seinät ovat vahingoittuneeet jo tekohetkellä, siten että energiaa menee harakoille niin helvetisti ja rapattunakin ja ilmastomuutos sen kun pahenee eli nopeutuu. Sehän on myös sitä ekoa, että lämpöön joudutaan uhraamaan luonnonvaroja niin maan perusteellisesti. Uraaniakaan ei riitä aivan tappiin eikä niille loppuunpalaneille säilöntäpaikkoja, kun se haalistuu johonkin tasoon jo noin sadassa tuhannessa (100 000) vuodessa.
Ei kait nyt kannata taloa teilata ennekuin on hieman perehtynyt rakenteisiin.
Eipä tietenkään teilata. Kukin tutkikoon aivan itse ja tehköön päätelmänsä sitten aivan itse:
300mm sipoa U= noin 0,43
300mm mineraalivillaa U= noin 0,13
300mm polyuretaania U= noin 0,09
Oli kyse rappamisesta, ei U-arvojen esittelystä.
Siihenpä juuri minä ainakin vastasin. Entäs Sinä? Oletko vastannut kyselijän kysymykseen, vain louskuttanut Monta muuta. Annoinpahan muutakin tietoa. Tieto lisää tuskaa! Siltä tuntuu!
Tehdäänpä kuitenkin siten kuin olisi pitänyt sitten menetellä:
kysymykseen
"Voiko ulkoseinät vahingoittua siitä että ne on 10 vuotta rappaamatta?"
vastaaan jollakin yhdellä alla olevista vaihtoehdoista:
1) ei
2) kyllä
3) tokkopa ei
4) ehkä kyllä.
Niin mikä tapa on parhain
a) kuten alkujaan menettelin, b)tuolla jälkimmäisellä tavalla vai luoskutan vain muita vastaajia kuinka ei saa tuoda ilmi totuuksia, jotka saattavat vaikuttaa myös pitkävaikutteisesti ja/tai syvällisempään tarkasteluun tehtäessä ostopäätöstä.
Vastataan sitten myös juuri siihen kysymykseen, mutta piiruakaan ei peruta aikaisemmasta: EI!
Vastaus kysymykseen: Eivät voi vahingoittua.
Olen samaa mieltä PM:n kanssa.
En usko että siinä määrin vahingoittuvat että sillä jotain merkitystä on.
Nyt jonkin aikaa rappaamatonta sipoa seuratessani olen huomannut, että jos sipo pinta pääsee kastumaan ja jäätymään märkänä ko. harkon pinta rapisee irti. Näin kävi muutamalle harkolavalle jotka olivat ilman suojausta talven yli.
Tiedä sitten miten lämmitetyssä talossa, pinta ei välttämättä pääse kastumaan siten että pääsisi myös pakastumaan märkänä. Ja vaikka pinta kerros rapisis alas, ei se itse seinään sinällään juuri vaikutane…