Sisäovien rakennusmääräykset Lahdessa

Tere,

Eli Lahdessa otetaan kaikki säädökset hyvinkin tarkasti josta johtuen omk:ssa vaaditaan että kaikista ovista pääsee rullatuolilla, halusi sitä tai ei...! Tämä tarkoittaa että jouduimme vaihtamaan kaikki normaalikokoiset (90 cm) ovet metrisiin, niiltä osin missä avauskulma jäi alle 135 astetta. Rakennusviraston edustaja sanoi että ovet voivat olla 90 cm mikäli näihin pistetään "erikoissaranat", jotka aukaisivat ovea siten että vaadittavat 80 cm jää tilaa karmien väliin. Onko kukaan tietoinen tämän tyyppisistä saranoista, mistä saa ja minkä näköisiä???

Kiitos ja anteeksi että rakennan Lahdessa...prkl

Ei Lahti ole mitenkään erikoistapaus. Tuo tarkoittaa, että siellä osataan ainakin tulkita määräykset oikein ja pidetään niistä myös kiinni. Tuo asunnon muuntojoustavuus on vain hyvä asia.

Mielestäni kannattaa laittaa suurempi ovi.

Eivätkö rakennussuunnittelijat ja talotehtaat jo huolehdi sen oven, että täyttää määräykset, vai onko talo tehty tikkuaskin kanteen raapustaen? Vai onko kyse vasta suunnittelusta?

Itse olen parhaillaan jalka paketissa, joten sattuneista syistä voin sanoa, että kannattaa varautua siihen tuoliin, jos voi, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Jo että muutaman kuukauden olisi "jalaton", on aika hankalaa elää talossa, joka olisi kolmessa tasossa ja vielä ovetkin pieniä.

No varsinainen tarkoitus ei ollut kuitenkaan valittaa määräysten noudattamisesta, vaikka viesti ehkä sen antoi ymmärtää (kunhan otti päähän sillä hetkellä). Talo on Jukka-talojen perusmalli joten siltä osin olisi voinutkin olettaa tälläisten määräysten olevan kunnossa. Mutta ilmeisesti kyseistä määräystä ei kovinkaan tarkasti noudateta kuin parilla paikkakunnalla tällä Suomessa joten mallisto on sitten pysynnyt muuttumattomana. Mielestäni kyseinen määräys on tarkoitettu koskemaan pääasiassa kerros- ja rivitaloja, joiden tulevat omistajat voivat tietenkin olla p-tuoli olevia. Mutta kun rakennetaan okt:a niin luulisi saisi itse päättää oven mitat kun erotuskaan vaadittavaan ei ole kuin vaivaiset 2 cm! Jos joskus käy niin hassusti että halvantuu niin sitten voi asentaa isommat ovet tai vaihtaa asuntoa.

Mutta, mutta, alkuperäinen kysymys olikin alla oleva lainaus, ja siihen eivät y.m. viestit antaneet mitään vastinetta (vaikkain kiitän kiinnostuksesta ylipäätänsä vastata).

Quote: "Rakennusviraston edustaja sanoi että ovet voivat olla 90 cm mikäli näihin pistetään "erikoissaranat", jotka aukaisivat ovea siten että vaadittavat 80 cm jää tilaa karmien väliin. Onko kukaan tietoinen tämän tyyppisistä saranoista, mistä saa ja minkä näköisiä???"

Kyllä niitä on. Se sarana on sellainen, jossa se "kääntötappimekanismi" on siirretty karminpuolelle eli se ei ole sen karmin ja ovilevyn välisen raon kohdalla, vaan siis se on sen karmin "kohdalle".

Muuten jos Sinä et ole itse aiheuttanut sitä oven toimintavajavuutta, vaan se on talotehtaan tyräys, niin vaadi ensin talotehdas vastuuseen (ensin lakki kourassa ja sitten tarvittaessa kuin yleinen syyttäjä).

Panepa googleen esim välioven sarana tai sitten taivutettu sarana tai sitten jokin muu, jonka itse hokaat etsiessäsi, niin taatusti löytyy.

Kilsgaard tekee kyseisiä saranoita.Meille tulossa pari sellasta Nastolaan

No niin nyt alkoi tulla hyödyllistä tietoa, joten pistetään jakoon jos joku muu joskus pähkäilee saman ongelman kanssa.

Eli, ilmeisesti asiaa ratkeaisi käyttämällä, Montan hakuvinkin perusteella, tämä googlesta etsitty ns. taivutettua saranaa, suora linkki kyseisen näköiseen kapistukseen löytyy oheisesta linkistä: http://www.hovila.fi/valiovensaranat.htm

Tai vaihtoehtoisesti ongelman voi ratkaista ostamalla ovet ja karmit Kilsgaardilta (NastaMestan vinkki) joilta löytyy sitten ongelmaan kehitetty karmiratkaisu, kts. esite s. 12 seuraavasta linkistä: http://www.kilsgaard.fi/index/esitteet.htm

Vielä palatakseni tuohon talopaketin toimittajan ratkaisuun, eli virheen huomattuaan ratkaisu oli pistää 100cm leveät ovet samaan hintaan. Ilmeisesti kyseiset y.m. ratkaisut eivät kuulu talotehtaan ovitoimittajien tuotevalikoimaan tai sitten tehtaan suunnittelijat ovat vain hieman ajasta jäljessä. Pitääkin hienotunteisesti informoida talomallista vastaavaa rkm:ää asiasta ja pyytää hankkimaan uudet saranat oviin ja kapeat ovet takaisin tai sitten hankin ovet ja saranat itse (paketin hintaan tieten pieni korjaus tämän johdosta).

Kiitos tästä.