Miehen kanssa väännetään tästä joka kerta keskusteltaessa, olisiko paremmin tietävillä hyvin perusteltuja mielipiteitä:
Huonosti menneiden talokauppojen vuoksi olemme jo maksaneet yhden talon, mikä on purettu, ja joudumme menemään rakentamisessa aika lailla hinta edellä käytettyä aikaa. Emme siis oleta, että mitään saa ilmaiseksi, mutta jos joku asia tulee halvemmaksi, mutta kestää 2 kk pidempään, niin joutunemme valitsemaan sen odottelun. Molemmat käymme täyspäiväisesti töissä emmekä omaa minkäänlaista rakentamiskokemusta, joten itse tehdyn työn varaan tässä ei voi laskea. Niinpä päädyimme piirrättämään suunnitelmat arkkitehdillä ja aiomme kilpailuttaa talopaketit. Vaan laajuusaste herättää keskustelua; Tuleeko vesikattoasennukseen vai sisusta itse -pakettiin. Itse ja sukulaisavustuksella saamme kyllä asennettua lattiat ja paklattua sisäseinät ym.
Onko parempi / järkevämpi / taloudellisempi ottaa talotehtaalta ns. sisusta itse -asteella, jolloin talotehdas tekee sisäpuoliset työt, vai teetättää sisäpuoliset työt eri urakoitsijoilla? Itse näen talotehtaan tekemän etuna vastuukysymykset ja helppouden. Ei tarvitse tapella, kenen on vastuu, kun vain yksi tekijä on heilumassa. Toisaalta aina saa lukea, etteivät tehtaat haluaisi silti ottaa vastuuta mistään ja aina saa vääntää kuitenkin… Osaurakkoina taas voisi tulla edullisemmaksi, mutta jos joku sössii, niin milläs todistat, kuka korjaa. Lisäksi urakoiden kilpailutukseen, aikataulujen hallintaan jne menee aikaa ja se voi tuottaa lisää stressiä. Toki tarkoitus on ottaa työmaalle vastaava työnjohtaja ja valvova mestari ja mitä näitä nyt on, mutta niistäkään kun ei ole kokemuksia, niin hirvittää, onnistuuko sitä löytämään hyviä. Myöskin urakoitsijoita on joka lähtöön ja se, onnistutaanko sieltä löytämään ne hyvät ja luotettavat, ei ole mikään itsestäänselvyys.
Onko hinnansäästö urakkamallissa niin iso, että se kattaa vaivasta aiheutuvat kustannukset? Vai pystyykö talotehdas isoilla voluumeillaan tuottamaan laadukasta työtä loppujen lopuksi samaan hintaan tai edullisemmin kuin yksittäisinä urakkoina tekemällä?
Eipä ainakaan hyvältä vaikuta. Ottakaa joka tapauksessa vielä lisäksi “valvova mestari”:n valvoja.