Sokkelin/talonperustan vierusta

Hei, muutimme vasta pieneen taloyhtiöön ja huomasimme, että huoneistomme on ainoa jonka sokkelin/talonperustan vieressä on nurmikko. Muilla asukkailla sokkelin vierustalle on kaivettu kapea tila joka on täytetty kivillä. Tulisiko meidänkin poistaa nurmikko seinustan vierestä ja laittaa siihen mielummin esim. kiviä? Tiedämme ettei talon vierustalle saa perustaa kukkapenkkiä tai istuttaa pensaita, mutta tämä nurmikko homma on jäänyt hieman epäselväksi. Onko kellään tietoa myöskin siitä, tuleeko taloyhtiön osallistua näihin kustannuksiin jos päätämme tehdä asialle jotain?

Kiitos jo etukäteen! 

Onko taloyhtiö maksanut toisille osakkaille ne kiveykset vai ovatko osakkaat maksaneet ne itse ?

Olemme kysyneet asiasta muilta osakkailta, mutta heidän vastauksensa ovat ollet hyvin epäselviä. Jos taloyhtiö on aikoinaan maksanut kiveykset a.) tämän hetkisillä asukkailla ei ole siitä tietoa tai b.) sitä ei välttämättä haluta kertoa. Koska meidän kohdalla kiveystä ei ole, voi tietenkin olla, että kaikki osakkaat ovat olleet itse vastuussa sen tekemisestä.

Isännöitsijän (tsto) pitäisi oik. pitää tietää historia.

Kyseessä on sen verran pieni taloyhtiö, ettei meillä valitettavasti ole isännöitsijää jolta asiasta kysyä. Mietimme vain, että onko asiasta jotain yleistä linjaa vai päättääkö sen jokainen taloyhtiö itse.

Mutta mitä mieltä olette sokkelin vieressä olevasta nurmikosta - pitääkö se poistaa ja korvata kiveyksellä vai voiko sen jättää tuollaiseksi?

Nurmikko soveltuu tuohon oikein hyvin. Ratkaisevaa on se, mitä on nurmikon alla sekä riittävä pintavesien ohjailu seinästä poispäin ja edelleen. Jos noissa on häikkää, ei pelasta kivet ei laatat.

Pintavesien ohjaus on mielestämme kunnossa - maanpinta viettää sokkelista lähtien selkeästi talosta poispäin ja tietääksemme myös sadevesiputkisto on kunnossa. Sitä, mitä nurmikon alla on, en tiedä - mitä siellä pitäisi olla?

Jos ei isännöitsijää, niin ainakin hallituksen puhjoht oltava. Kaipa hoitaa ainakin jotenkin ne isännöitsijän hommat. Muuten isännöitsijää ei tarvitse olla, mutta hallpj oltava. Isännöitsijähän ei sitten vastaa kuin isännöitsijän vastuusta, mutta hallpj:llä hallituksineen on koko vastuu. Siis vastaa myös isännöitsijän tekemisistä.