SPU-erteen asennus ohjeen mukaan rikkoo kosteussulun

SPU-eristeen  asennusohjeessa neuvotaan tarkasti miten levyjen saumat ja naulaukset tulee teipata, jotta kosteussulku olisi kunnollinen. Sen jälkeen lyödään koolausrimat naulatulpilla eristeen läpi tukirankaan kiinni.

Se siitä kosteudenpitävyydestä …

No mites ne sitten tehtäisi tavalliseen alumiinipaperiin? Ihan samalla tavoin, ja ei se kosteus kovin helpolla mene sinne koolaukseen asti, joka on paneelin alla tuuletusraossa. Alapäähän tulee vesieriste, yläpäähän sitä ei vaadita. Alumiiniteippaus suojaa ilmavuodolta avoimissa kohdin. Eiköhän se uretaani itse palaudu jo sitä naulatulppaa vasten aika tehokkaasti, ja jääpä vielä siis kahden puun tai kiven ja puun väliin. Naulankantojen teippaus kyllä on vähän niin ja näin alkujaankin.

bonde hyvä! Puutuit aivan oikeaan asiaan. Se on huono ohje. En ole katsonut itse ohjetta. Mitä tarkoitat "kosteussulku", tarkoittanet höyrynsulkua? Siis tuossa rakenteessa eli hörynsulussa on puutteita ja se pelkkä (?) teippauskin on lyhytnäköistä touhua.

SPUn tekemissä paineistuskokeissa ei laudan läpi ruuvatut ruuvit ole aiheuttaneet merkittävia vuotoja höyrysulussa ainakaan muissa asuintiloissa. Aiheuttaisiko se saunassakaan. En ainakaan jaksaisi itse huolestua.