Tälläkin palstalla on käyty paljon keskusteluja siitä, minkälainen keittiö on hyvä, mitä se maksaa, miten kenenkin valmistajan toimitusajat pitävät ja asennukset sujuvat. Luettuani ihmisten hurjia kokemuksia en voi olla ottamatta aiheeseen kantaa. Itse päädyin jokin aika sitten käsityönä perinteisin menetelmin tehtyyn aitoon umpipuu/luomukeittiöön, joka suunniteltiin nimenomaan minun keittiööni (yksilöllinen suunnittelu, joka huomioi jopa talon muotoja ja josta muuten oli vielä selkeät tietokonepiirustuksetkin!). Rungot ja ovet ovat siis umpipuusta ja pintakäsittely on tehty luonnonmaaleilla ja pensselillä...ei siis tosiaan tusinatavaraa ja kaunis kuin mikä! Aikataulujen ja asennuksen suhteen ei ollut minkäänlaisia ongelmia, toimitus tapahtui luvatusti ja hintaan sisältyi ammattimainen asennus, joka tapahtui yhden päivän aikana. Lopputuloksena ensinnäkin hyvä mieli, mutta myös oikeasti laadukas ja persoonallinen keittiö, joka kestää isältä pojalle! Uskomatonta mutta totta on, että huikea mittatilaustyönä tehdyn keittiöni hinta oli varsin kilpailukykyinen suhteessa tunnettujen tehdasvalmistajien keinomateriaaleista valmistettuihin keittiöihin! Vertailkaa siis ihmiset ihmeessä mitä voitte saada samalla rahalla, sillä parempiakin vaihtoehtoja löytyy. Oma kultakeittiöni löytyi osoitteesta www.puupaa.com. Onnellinen luomukeittiön omistaja =)
No joo, puuseppiä löytyy joka kylältä…
Niin, itseasiassa miksipä pienemmät yrittäjät (joilla ei ole isojen firmojen markkinabudjetteja, mutta tietotaitoa kyllä) eivät voisi informoida vaihtoehtoja etsiviä kuluttajia tällaisilla palstoilla. Itse tosin työskentelen ihan muualla kuin keittiöalalla, joten piikkinne(?) menivät siinä mielessä metsään.
Piikkien osumia voi arvoida, kun on käynyt lukaisemassa palstan säännöt.
Ja mikäli pienen pienellä yrittäjällä on kovasti kiirettä (eli ei aikaa roikkua keskustelupalstalla), voin kädenojennuksena auttaa: “Niks” Jos saat ostamisesta ja myymisestä elantosi, käytä mainostukseen muita kanavia. Suorakanava Oy:n sivuilla luvattoman elinkeinotoiminnan harjoittaminen johtaa taloudellisiin korvausvaatimuksiin “Naks”
Pelottomalla on missio (liekö ison ketjun edustaja/symppaaja, jota häiritsee kun käsityö ja aitojen materiaalien käyttö saavat kiitosta.). Lopetan tyhjän jaappaamisen tähän, säännöissäkin kielletään parin/kolmen ihmisen välinen lyhytsanainen chattaily. Jatkan mieluusti keskustelua, jos joku haluaa vaihtaa kokemuksiaan varsinaisesta aiheesta, eli käsityönä+aidoista materiaaleista tehdyistä keittiöistä.
“Uskomatonta mutta totta on, että huikea mittatilaustyönä tehdyn keittiöni hinta oli varsin kilpailukykyinen suhteessa tunnettujen tehdasvalmistajien keinomateriaaleista valmistettuihin keittiöihin! Vertailkaa siis ihmiset ihmeessä mitä voitte saada samalla rahalla, sillä parempiakin vaihtoehtoja löytyy. Oma kultakeittiöni löytyi osoitteesta www.puupaa.com. Onnellinen luomukeittiön omistaja =)”
Ai tämäkö ei ollutkaan se varsinainen aihe? Pyydän anteeksi, en tainnut ymmärtää viestiäsi oikein. Luulin mainokseksi.
Puuseppää kyllä aina tarvitaan.
Ja eroaa miten muiden pienten valmistajien keittiöistä?
Asennus yms. tulevat niissäkin mukana.
Itselläni on siis tähän mennessä omakohtaista kokemusta vain yhdestä pienemmästä keittiövalmistajasta, joten en lähde vertailemaan sitä muihin pienenmpiin valmistajiin (mutta nimenomaan, kunnia heille, itse valitsen jokatapauksessa suurten ketjujen sijasta mielummin sen pienyrittäjän/käsityöläisen, oli kyse sitten keittiöistä tai remonteista ylipäätään). Halusin vaan vinkata omasta hyvästä kokemuksestani kun silmiini osui näillä palstoilla niin paljon negatiivisia kokemuksia hintavien keittiöiden laatuvirheistä, epäonnistuneista asennuksista, venähtäneistä jälkitoimituksista jnejne.
Kerronpa minäkin oman tarinani, josta viisastuin. Keittiöni on käytäväkeittiö, jonka remontoin vuonna 2003. Suunnittelin sen “itse”, eli kaapistot ovat suurimmalta osaltaan samanlaisia kuin vanhatkin, eikä sijoituspaikatkaan juuri muuttuneet. Vanha keittiö oli vuosimallia -72. Sen kummempia ajattelematta revin vanhat kaapistot pois, ovet ja saranat olivat poisheittokuntoisia, mutta kun menin tyhmyyksissäni hävittämään kunnolliset vaneriset vanhat kaapistorungot. Sitä en vielä siinä vaiheessa hoksannut. No, tilalle tuli pientoimittajan keittiökaapistot, jotka kasasin itse. Rungot leppäkuvioista lastulevyä, laminaattiovet, laadukkaat saranat ja vetimet. Olin toimitukseen ihan tyytyväinen, sain mm. ylimääräisiä saranoita ja muita pienosia “varmuuden vuoksi” ja kalusteet oli helppo kasata ja asentaa. Lopputulos oli ihan asiallinen, ja välitilalaatoituskin onnistui ensikertalaiselta ihan hyvin. Mieltäni jäi kuitenkin vaivaamaan vanhat “kunnolliset” rungot, niistä olisi kunnostamalla saanut hienot. Mutta tehty mikä tehty. Joten parhaillaan värkkäilen uusia kaapistorunkoja tammiliimalevystä jotka käsittelen pähkinän värisellä puuvahalla.