Suunnittelen autokatosta

Ajatukseni on tehdä maapohjainen autokatos, jon pääasiallinen tarkoitus on pitää auto kuivana ja lumettomana. En ole siis rakentamassa (lämmintä) autotallia. Kysyisin nyt onko kellään mitään kokemusta näistä valmiista metallisista "kulmista", joiden avulla saisi rungon helposti pystyyn ja vaikka pressun päälle? Voisiko vahvempia "kakkosneloselle" tarkoitettuja kulmia käyttää järeämmänkin rakenteen rakentamisessa? Vai naputtelenko vaan perinteiseen tyyliin......

Ne kulmat on tarkoitettu käsittääkseni sellaisille pressutalleille. Parempi kun rakentelet perinteisesti.

Maapohjaisessa katoksessa auton pohja ruostuu. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tähän seikkaan. Esim. hiekkapohja ei ole hyvä. Kosteus nousee siinä kapillaarisesti pintaan asti ja auton alla on aina kosteaa. (Nurmikko auton alla on vielä pahempi ruostuttaja.)

Meillä on autokatoksessa maalattia, joka on peitetty karkealla murskeella. Maasta mahdollisesti nouseva kosteus ehtii haihtua pois ja maa tallissa on aina aivan kuiva. Tietysti sadevedet pitää myös ohjata pois autokatoksesta.

Autokatoksen ilmanvaihto pitää olla hyvä. Pressukatokseen pitäisi tehdä jonkinlaiset luukut päätyihin korkeimmalle kohdalle.

Olen ainakin PM:n kanssa eri mieltä, kun itse olen omistanut vanhan TODELLA ruostuvan A Corsan, jossa pohja ei maalattiakatoksesta huolimatta ollut juurikaan mätä ja tuot oli ollut sorapedin päällä kaaret ja muut sitävastoin olivat suolan syömät. Kyllä katos aina avomaan voittaa, ja kunhan sadevedet menevät pois, niin se maa on liki kuivaa, ilmankosteus on sama kun yleinen kosteus, haihtuma lienee niin pientä ja onhan se tila hyvin tuuletettu (vrt jalasmökki silmän isku). Sepeliä kannattaa miettiä alle, tai sitten ihan laatta, jossa kaato ulos tai johonkin kouruun. Itsellä on yksi varaosa-auto ladossa, ja ollut 10 vuotta, eikä pohjassa vielä mitään sanomista. Pahimpia ruostuttajia lienevät vanhat ilmanvaihdottomat autotallit, joissa auto muhii kosteana aina ja lämpötila on otollinen korroosiolle.

Vaikutus maapohjalla on ainakin hyvin marginaalinen, siihen verraten miten vesi, rapa ja suola muuten autoa kohtelee.

Ehkäpä tässä on viitattu kapillaariseen kosteudennousuun tai heikosti vettä läpäisevään maaperään. Rakennekerrokset pitäisi tehdä, kuten talon allakin, eli salaojittava ja kapillaarisen vedennousun katkaiseva kerros toimii varmasti. Suuri vaikutus on alkuperäisen maaperän koostumuksella ja rakennelman korkeusasemalla.

Katkaisukerroksen päälle voi sitten asentaa vaikka suodatinkankaan (riittävän vahva) ja jokin hienorakeisempi maa-aines, joka ei pyöri niin paljon auton mukana. Kallistukset mukaan.

Kyllähän se tuuletus on se mihin pitää kiinnittää huomiota (Vinkkinä viisaammilekkin), rakentipa kerrostaloa, omakotitaloa, ja varsinkin autokatosta...

Täällä kotikylässäni kaupugin rakennusvalvonta jakaa valmiita mallikuvia joita on erimittaisia, missä on esim. pieni koppi puutarha kaluille, on 5 - 7 m. Kaupunki aluella annetaan mielellää, tulee vähän jonkun mallisia. Lattialle karkea sora ja jos laitat auton pyörien kohdalle laatat. Meillä on joku Rännilän pelti katolla ja itse tein sen yhden levyn päällä kirkasta lasikuitu levyä, ne on siellä peltilevyjen keskellä, molemmin puolin. Päiväsaikaan siellä voi tehdä askareita, eikä tarvitse polttaa valoja.

Kytke tallin valo samaan kennoon, ei tarvitse huolehti, sammatinkohan tallista.

Kiitos vastauksista! Itselläni tämä tallin lattia-asia on kunnossa ja tuulettamisjuttukin on jo suunniteltu. Näitä "metallikulmia" erityisesti pähkäilin. Tarpeena kun olisi rakentaa ensin hätäapukatos pressumallisena, mutta tehdä sille kuitenkin niin tukeva runko valuineen kaikkineen, että sitä ei välttämättä tarvitsisi purkaa, vaan siihen voisi lisätä tukevammat kattotuolit ja laittaa seinät

nyt se sama vaimo tarvitsee autotallin ja -katoksen. Onko kellään kokemusta Ultimaten katoksista tai tuotteista / toimituksista yleensä? Perustukset ja luvat tietysti samat olipa kyse pitkästä tavarasta tehdystä tai ns elementtirakenteisesta.