Suunnittelijoiden kilpailuttaminen ja valinta?

Taloprojekti alkamassa ja mietityttää moni asia:

Mikä on hyvä tapa kilpailuttaa esimerkiksi sähkö- ja lvi-suunnittelijat? Kilpailutetaanko ensin pelkästään suunnitelmien teosta ja myöhemmin erikseen asennuksesta vai kannattaako tehdä tarjouspyyntö molemmista yhdessä? Mitä kaikkea täytyy huomioida muutenkin kilpailutuksessa? Kuka kertoo, kenen tarjous on järkevä ja kannattava? Pelottaa nimittäin, että saa pian sutta kalliilla, kun mieluummin ottaisi hyvää kohtuuhinnalla (kuulun kanssa niihin, jotka eivät usko saavansa hyvää halvalla, mutta jos joku on sitä mieltä, niin perustelkoon väitteensä kunnolla ja kertokoon, miten se onnistuu.)

Jos ottaa talopaketin, niin onko pääsuunnittelija talotehtaan edustaja ja jos on, niin voiko luottaa siihen, että ajattelee asiakkaan etua myös muilta osin kuin suoraan talotehtaan kuvioihin liittyvissä asioissa? Jos taas pääsuunnittelija valitaan muuta kautta, niin mistä löytää hyvän ja mitä hommia erityisesti kannattaa pääsuunnittelijan tehtäväksi sälyttää? Itse yritetään tehdä paljon, mutta suunnitelmissa kuitenkin ottaa talopaketti "vesikatto valmiina"-asennuksen kanssa ja jatkaa siitä itse.

Otan kantaa tuohon hinta-asiaan.Hyvää voi saada edullisesti.Maksamalla paljon ei vältämättä saa sen enempää. Korkeampi hinta ei aina kerro laadusta, se on vain korkeampi hinta. Mikään tuote tai palvelu ei muutu hyväksi vain sillä syyllä että se maksaa enemmän.

Paras tapa on pyytää kaikilta tarjouspyyntösi kohteilta referenssit, ja sen jälkeen tarkistat referenssit.Sitten katsot hintaa.

Voit myös kysyä mestarin/valvojan/päällikön ajatuksia tarjouksista, mutta sokeasti ei myöskään kannata ottaa ko.henkilön suosituksia siitä kuka homman tekisi. Joskus on niin, että mestari/valvoja on “naimisissa” suosittelemansa yrityksen kanssa.

On äärimmäisen vaikeaa löytää hyvä ja mieleinen tekijä. Ainoa tapa on selvittää mitä tekijä on touhunnut ennen. Taisi olla tällä palstalla hyvä idea joskus ns.kalustoindeksistä. Eli kun urakoitsija tulee hommaa tontille katsomaan, niin tarkasta mitä vehkeitä hiacen perällä on. Jos kalusto on hyvää tasoa, ja siististi autossa,niin voisi kuvitella että työntekokin onnistuu…

No, sanoisin, ettei OK-rakentajan kannata katsoa ensimmäisenä hintaa vaan mitä suunniitelija osaa tehdä / on tehnyt, kuten edellä on mainittu.

Suunnittelussa ei kannata säästää, kunnon suunnittelijalle kanntattaa maksaa, koska se tulee rakentamisessa monikertaisesti takaisin.

Juu, kuten viestissäni mainitsin, pelottaa, että saa sutta kalliilla - en siis usko myöskään hinnan olevan laadun tae. Totuus kuitenkin lienee, että halvalla/parhaimmillaan ilmaiseksi ei usein ihmeitä saa. Ongelma onkin, että mistä tietää, että mistä kannattaa maksaa? Nämä suositukset ovat hyvä pointti - miten voin kuitenkaan verrata eri suunnitelmia omaan talooni ja todeta, että "tuo suunnittelija on tehnyt hyvää työtä, otetaan se". Täytyyhän hinnan olla yksi kriteeri kuitenkin eli riittävän hyvää kohtuuhinnalla. Ymmärtääköhän mua kukaan...?

Ja nuo aloitusviestin muut kysymykset ovat edelleen vastausta vailla... Olisin kiitollinen, jos joku valaisisi aloittelijaa. :)

"Mikä on hyvä tapa kilpailuttaa esimerkiksi sähkö- ja lvi-suunnittelijat? Kilpailutetaanko ensin pelkästään suunnitelmien teosta ja myöhemmin erikseen asennuksesta vai kannattaako tehdä tarjouspyyntö molemmista yhdessä?"

V: Sunnittelijaa ei kannata "kilpailuttaa", vaan valita taustan (ja hinnankin) peusteella. Sitten tarjouspyyntö asentajille (suunnittelija ei ole erikoisasemassa).

" Mitä kaikkea täytyy huomioida muutenkin kilpailutuksessa?"

V: Taustat!

"Kuka kertoo, kenen tarjous on järkevä ja kannattava? "

V: Asiantuntija!

"Pelottaa nimittäin, että saa pian sutta kalliilla, kun mieluummin ottaisi hyvää kohtuuhinnalla (kuulun kanssa niihin, jotka eivät usko saavansa hyvää halvalla, mutta jos joku on sitä mieltä, niin perustelkoon väitteensä kunnolla ja kertokoon, miten se onnistuu.)"

V:Kaikki ei aina onnistu kaikkien kanssa. Valitettavasti

"Jos ottaa talopaketin, niin onko pääsuunnittelija talotehtaan edustaja ja jos on, niin voiko luottaa siihen, että ajattelee asiakkaan etua myös muilta osin kuin suoraan talotehtaan kuvioihin liittyvissä asioissa? "

V: Talotehdas ei ajattele Sinua ollenkaan, muutoin kuin rahojasi. Siis aina oma vastuunsa tunteva rautainen asiantuntija, jolla ei ole ensin Sinun rahat päällimmäisenä mielessään, muutoin kuin ajaa Sinun etuasi.

"Jos taas pääsuunnittelija valitaan muuta kautta, niin mistä löytää hyvän ja mitä hommia erityisesti kannattaa pääsuunnittelijan tehtäväksi sälyttää?"

V: Katso edellä!

"Itse yritetään tehdä paljon, mutta suunnitelmissa kuitenkin ottaa talopaketti "vesikatto valmiina"-asennuksen kanssa ja jatkaa siitä itse."

V: Aivan oikein, mutta siinäkin se rautainen amm...., sillä isän äidin kummin kaima ei ole paras neuvoja, vaan yleensä se yksi ja sama rautainen amm...

Jos ei ole itse rakentanut, kannattaa palkata sellainen vastaava mestari, jolla on kokemusta. Voin väittää, että henkilö, joka on tehnyt kymmeniä taloja ja satoja remontteja, osaa ja tietää, minkä tasoista suunnittelua tarvitaan ja mistä sitä saa kohtuuhinnalla. Ei siinä tarvitse olla rakennusalan korkeakoulututkintoa. Jos itse saan päättää siitä, kumman ottaisin rakennustyöni asiantuntijaksi, kokeneen kirvesmiehen vai vasta valmistuneen DI:n, on vastaus selvä.

Kaiken kaikkiaan menee tuo suunnittelu ja holhoaminen jo älyttömäksi. Kokenut rakentaja osaa tehdä talon ja saa siihen tekniikan ilman, että joka asiaa on etukäteen jollain DI:llä tai arkkitehdillä piirrätetty.

Olen huomannut sen, että mitä korkeampi koulutus suunnittelijalla on, sen vähemmän kokemusta raksalta. Tämä taas tarkoittaa sitä, että suunnittelijalla ei välttämättä ole pätkän vertaa kokemusta siitä, miten hänen suunnitelmansa voidaan käytännössä toteuttaa ja ennen kaikkea millä hinnalla. Usein arkkitehdit haluavat kokeilla uusia juttuja, joita ei ole missään testattu. Ne mukavat pienet yksityiskohdat on todella helppo piirtää, mutta toteutus voikin sitten maksaa. Varsin usein tulee jokin odottamaton ongelma ja rakentaja maksaa nämä kokeilut.

Repäistään vaan vähän tekstiä edellä olevasta:“…Kokenut rakentaja osaa tehdä talon ja saa siihen tekniikan…”

Eipä se aivan noinkaan ole. Ehkä se on se “neula heinäsuovasta”.