Talonlaajennukseen tarvitsemme suunnittelutarveratkaisun. Siihen taas vaaditaan naapurien allekirjoitus. Tähän asti selvää pässinlihaa (naapurit ovat ystävällisesti rakennushankkeemme kannalla).
Ongelma on se, ettei kukaan tiedä, kuka kirjoittaa sen naapurin "nimen" siinä tapauksessa, että maanomistus on perikunnalla (leski+lapset). Pitääkö nimet pyytää kaikilta perikunnan osakkailta, vai voiko jollakulla perikunnan osakkaalla olla nimekirjoitusoikeus tuollaisessa tilanteessa?
Ongelma ratkeaisi tietenkin sillä, että ostaisimme nuo ympäröivät maat...
Kaikkien osakkaiden allekirjoitus vaaditaan ellei ole jollakin valtuutusta ja lisäksi tarvitaan sukuselvitys.
Annetaas vielä vähän kättä pitempää, vaikka sitä et kysynytkään, mutta älä tykkäile huonoa, koska näillä plstoilla liikuskelee sellaisiakin kysyjiä, jos vastaa laajemmin , niin siitä otetaan "pulttia" kovastikin. Uskallan kuitenkin, että klikkaa
http://www.sipoo.fi/easydata/customers/sipoo/files/2007_tekymp/Poikkariohjeet_2008.pdf
saattaapa löytyä tietoa myös esim googlettamalla: perikunta nimenkirjoitus
tai sitten pelkästään
perikunta .
Kiitos Monta, itseasiassa tuo selvitti jo aika paljon, itse kun en tajunnut kirjoittaa kuukkeliin tuota nimenkirjoitusta. Oman kunnan rakennusjärjestyksessä ei ole määritelty tuota, kai täkäläinen rakennusvalvonta olettaa, että kaikki perikunnat on niin riitaisia, että asiat hoidetaan valtakirjojen välityksellä…
Nyt kun saisi vielä selvitettyä, kuika monen virkaholhoojan kanssa tässä täytyy asioida ennenkuin pystyy yhtään paperia pistämään mihinkään suuntaan.
Kysyt asian paikkakunnan rakennusvalvonnasta niin saat varman vastauksen, koska tästäkin on olemassa ainakin kaksi erilaista käytäntöä:
- Tiukimman linjan mukaan pitäisi kuulla jokaista omistajaa (tällä ennaltaehkäistään ongelmia ja riitoja, mutta aiheuttaa työtä kuulemisvaiheessa.
- Ja yleisempi käytäntö, mikä on ihan lainsäädännön perusteella riittävä ja korkeimmissakin oikeusasteissa oikeaksi todettu, on se, että riittää että kuulet yhtä omistajista. Se omistajatahon edustaja joka kuulemisen kuittaa on itse velvollinen tiedottamaan asiasta muita omistajia, etkä sinä ole vastuussa siitä jos hän tämän velvollisuutensa laiminlyö. Eli perikunnassa riittää kuittaus yhdeltä perikunnan jäseneltä. Samoin jos omistajina ovat vaikkapa aviopuolisot, riittää että kuulet toisen.
Nyt kuntakin on palannut kesälomilta. Perikunnan osalta suunnittelutarveratkaisuhakemuksen naapurikuulemisosiossa riittää, että perikunnasta edusmies allekirjoittaa tuon kuulemisosuuden. Jos perikunnalle ei ole nimetty edustajaa, niin silloin nimet pyydetään jokaiselta perikunnan jäseneltä. Virkatodistusta ei tässä kunnassa tarvita, ei ainakaan kunnasta saatujen ohjeiden mukaan.
Pistä hyvä mies kunta asialle. Kunnalla on velvollisuus hoitaa naapurien kuuleminen, jos et sitä itse halua/pysty tekemään. Jonkun nimellisen summan tästä ottavat (5e? per kuultu naapuri)
186355 Hyvä! Jos panet YV:nä s-postiosoitteesi (luottamuksella), niin panen paluupostissa RT-kortteja ko. asiasta. Sen asian voi hoitaa yhteistyössä kunnankin kanssa.
Kiitos Monta avuntarjouksesta, vaikka näin myöhään vastaankin…
Srt on nyt haettu ja saatu viime vuoden puolella, joskin kunta budjettiongelmineen hautoi sitä kuukausikaupalla.
Omassa kunnassa nimet tarvittiin joko edusmieheltä (jos perikunnalle sellainen on nimetty) tai sitten jokaiselta perikunnan jäseneltä. Tälle perikunnalle edusmiestä ei ole nimetty, joten jokaiselta nimi erikseen. Se vaati yhden kirjallisuusmatinean, ja puuttuvat nimet ko. perikunta haki itse joukoistaan.
naapurien nimet saatiin helposti lukuunottamatta kylähullua, joka saatiin raapustamaan nimensä paperiin lonkerotarjoilun jälkeen. Itse rakennushanketta vastaan hänellä ei ollut mitään, mutta periaatteesta ei kirjoita nimeään mihinkään alle.
Asuinpaikkamme ihmiset ovat hieman hankalia luonteeltaan, joten halusimme pelata varman päälle ja tehdä kuulemiset mahdollisimman paljon itse. Kunta olisi 50€ korvauksesta hoitanut asian (laittamalla lehteen ilmoituksen), ja lehti-ilmoituksella tuon olisi voinut itsekin hoitaa. Meidän tapauksessamme oli ehdottomasti tärkeää ottaa hlökohtainen kontakti jokaiseen kylähulluun. Myös palkkaamamme suunnittelija olisi kuulemiset hoitanut, mutta juuri naapurien luonteen tuntien se olisi ollut hyvin huono vaihtoehto.
Kiitoksia kiittämisestäsi 186355, mutta taas pistää silmään tuossa edellä (minuun se ei vaikuta tuon taivaallista), että täällä ei hyväksytä kysyjän auttamista (äänestystulos) eli kysyjä jätetään tai paremminkin tai taitaa olla niin, että aiheutetaan väärillä tiedoilla kysyjälle haittaa.
Pääyttelyni on kuitenkin se, että täällä on niin kateellista porukkaa pusikoissa, että oikein hirvittää, mutta kysyjien puolesta. Kun itse ne eivät osaa tai halua auttaa, niin pyritään auttajaa sabotoimaan, jolloin epävarmoille kysyjille aiheutetaan suurta haittaa.
Näillä sabotoijilla on vain ja ainoastaan periaate: “kun minä olen saanut avun, niin pusikkoon taas ampumaan paskalla kaikkea, varsinkin toiselle hyvää tarkoittavaa”.
Jos taas noilla äänestyksillä yritetään/pyritään tämä nimimerkki vaientamaan, niin se ei onnistu, siis ei onnistu eikä mitenkään masenna, sillä kateuden musta (Rellunakin) on nähty ja kohdattu, joten yritetään ymmärtää suurta sääliä tuntien. Kumpikinhan on sairaus, joissa ei ole järki mukana, vaan se on siellä luonteessa. Tässä tapauksessa en tarkoita äidin maitoa missään mielessä, vaan se on sen (s)kunkin yläpäässä vain kylläkin se kateus, josta ei kärsi useinkaan se kadehdittu, mutta sitä enemmän se se se…kusipää.
Enpäs edes huomannut katsoa äänestyksiä, yleensäkin luen tekstin ja sen jälkeen ehkä nimimerkin. Jos tekstissä on minulle hyödyllistä tietoa, niin on, jos ei ole, niin ei ole. Mistäs se vastaaja voi tietää, kun ei minun päähäni näe.
En tietenkään tarkoittanut sitä, että se äänestys vaikuttaisi kaikkiin, sillä täysijärkinen ja itsenäisesti ajatteleva ymmärtää ja osaa ajatella tekstiä ja ottaa onkeensa sen, jos siitä jotakin on otettava, mutta on noita kusipäitä, jotka taas luulevat sillä sabotoivan täysjärkistäkin tai sitten horjuttavan täysjärkistä epävarmaa.
Kukin ajatelkoon omillaan. Toivottavasti!
Mistähän löytäisi osviittaa, minkälainen sanamuoto pitäisi olla paperissa, jolla haetaan naapurien suostumusta poikkeusluvalla rakentamiseen. Ja otetaanko kaikkien naapurien nimet samaan paperiin vai jokaisen erikseen eri paperille?
Rakennusvalvonnan www.sivuilta löytyy asiaan valmiit lomakkeet; joko kuntakohtainen tai sitten soveltuva yleislomake. Toki ne on saatavissa kunnan rak.valvontatoimistosta noudettunakin