Talo-/huvilapaketin hinta-arvio

Näitä kysymyksiä on varmaan esitetty ennenkin, mutta kun en löydä sopivaa ketjua, niin aloitanpa oman:

Tavoitteena on rakennuttaa ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu "pakettihuvila". Tontti ja tie ovat jo olemassa, mutta ei sitten muuta ja omat rakennustaidot ja -mahdollisuudet ovat rajalliset. Korkeintaan jotain sisähommia (maalausta, tapetointia yms.) voisi tehdä itse, mutta niiden osuus kokonaissummasta on kuitenkin pieni.

Mikä olisi realistinen arvio kokonaishinnaksi - pitääkö paketin hintaan lisätä esim. 50%, 100%, jotta olisi edes oikealla hehtaarilla? Paketti olisi tarkoitus ostaa vesikattoon asti valmiiksi asennettuna.

2000€/neliö on aika lähellä totuutta.

Noilla spekseillä ei voi kukaan sanoa oikein mitään. Tuleeko juokseva vesi ja viemäröinti, sähköt, hirsi- vai puurunko ?

Meillä toissa kesänä oli Hongan paketti (lamellihirsi ) 34tE ja tuli maksamaan aika tarkka 50tE. Koko 50m2 + parvi yht 65m2.

Kai se jotenkin näin menee.

1500e/m2 jos kilpailuttaa suurimman osan tavarasta ja tekee itse jotain.

1700e/m2 jos ottaa mahdollisimman täydellisen paketin talontoimittajalta ja tekee jonkun verran hommista itse.

2000e/m2 jos tyytyy siihen, että muut tekee kaiken.

Me päädyimme tuohon 1700e/m2 ratkaisuun ja aika paljon tuli itse tehtyä. Hommia aloitellessa en tiennnyt rakennushommista yhtään mitään eikä kokemusta ollut yhtään mutta vastaavan rakennusmestarin neuvoilla saimme tehtyä itse aika paljonkin. Talo se vaan on eikä avaruusalus joten tehkää vaan itse niin paljon kuin aikaa on.

Tehtiin pari vuotta sitten pieni hirsimökki. Toimituksessa oli hirret, puutavara, ikkunat ja ovet. Kaikki muu hankittiin itse. paketin hinta oli 9000 euroo ja kokonaisuudessaan kustansi vähän alle parikymppiä. Ei sähköä, vesi juoksee ämpärissä. Karu oli paketin sisältö, mutta niin on mökin varustuskin.

Kiitos vastauksista - lisääkin saa tulla, jos intoa riittää

Vedet on tarkoitus saada juoksemaan molempiin suuntiin ja runko olisi puurunko. Aika hurjalta tuntuu tuo 2000€/neliö, kun tontistakin on saanut jo maksaa itsensä kipeäksi.

Kustannuksia arvioitaessa pitää ensin suosiolla unohtaa kaikki kertoimet, joilla kokonaiskustannuksia yritetään hahmottaa suhteessa paketin hintaan. Neliöhinnoilla päästään riittävään tarkkuuteen näin alustavassa vaiheessa. Jotta päästään oikean suuruusluokan neliöhintoihin täytyy miettiä mitä halutaan ja mitä ollaan tekemässä.

Kun rakennetaan loma-asunto, joka tehdään ympärivuotiseen käyttöön ja varustetaan kaikilla normaaleilla mukavuuksilla, vastaa se rakenteiltaan ja varustetasoltaan hyvin pitkälti keskimääräistä, pientä “hinnat alkaen”-omakotitaloa. Näin ollen siinä ei ole kovasti sellaisia asioita jotka tekisivät rakentamisesta halvempaa omakotitalon tekemiseen nähden. Voi olla jopa päinvastoinkin. Rakentamiseen liittyy aina joitakin ns. kertaluonteisia kustannuksia, jotka eivät ole suoraan suhteessa rakennettuun neliömäärään. Tällaiset kustannukset nostavat pienen kohteen neliöhintaa suurempaan verrattuna. Lisäksi mökkiä rakennettaessa sijainnilla on kustannusvaikutuksia. Hintaa saattaa alentaa se, jos sijaitaan kauempana kasvukeskuksista, ja halvempaa työvoimaa on helpommin saatavilla. Toisaalta kuluja saattaa nostaa se, että matkat työkohteeseen voivat olla pidemmät kuin monessa omakotitalokohteessa ja tämä tuntuu työveloituksissa. Samasta syystä myös tuotteiden rahdit voivat olla kalliimpia.

Jos haluatte lähes “avaimet käteen”-periaatteella tehdyn mökin, joka on varusteiltaan, mukavuudeltaan ja rakenteiltaan kuin omakotitalo, menee hinta kyllä hyvin lähelle tuota 2000e/neliö. Jos tämä tuntuu liian kalliilta, kannattaa miettiä mitä todella halutaan ja voidaanko jostain vaatimuksista tinkiä. Useimmat kuulemanne toteutuneet mökkien hinnat ovat varmasti halvempia, mutta yksikertaisesti siitä syystä, että ne ovat usein varustetasoltaan tai rakenteiltaan vaatimattomampia ja omaa työtä on usein hyödynnetty enemmän.

Valitettava tosiasia on myös se, että kukaan ei tule antamaan teille “säälistä” alennusta vain sen takia, että olette jo joutuneet maksamaan tontista niin paljon. Jos projekti tuntuu kokonaishinnaltaan mielestänne liian kalliilta, kannattaa katsoa kevään tullen millaisia hintoja Etelä-Suomessa pyydetään vanhoista 60-70-luvun vaatimattomista, vain kesäkäyttöön tehdyistä järven rannalle kyhätyistä lautamökeistä. Niiden hintoihin verraten uuden, ympärivuotisen ja käyttömukavuudeltaan ihan eri luokkaa olevan “mökin” rakentaminen ei ehkä tunnukaan niin kalliilta.

Ja onnea projektiin, se tulee yleensä tarpeeseen.

Kyllä istuu tiukassa tuo 2000 euroa/neliö. Ystäväperhe rakensi juuri omakotitalon, jossa alakerran huoneistoala 115 ja yläkertavaraus avaimet käteen periaatteella 1500 euroa/huoneistoneliö. Talo valmistui nyt syksyllä ja vaikka ottaisi huomioon kustannusten nousun, ei hinta vielä ole 2000 euroa /neliö tänäkään vuonna. Kaikki eivät haaveile viimeisimmästä tekniikasta, kaukosäädettävästä saunasta, valaistuksensäätöjärjestelmistä ynnä muista aivan turhista hienouksista kun puhutaan ihan tavallisesta omakotitalosta tai kesäpaikasta. Vertaamalla ja kilpailuttamalla ystäväni pääsivät tuohon hintaan, ja itse eivät käyneet edes laittamassa tapetteja seinään vaan kaikki teki ihan kuitilla palkkansa saanut timpuri (joskin aika edullinen sellainen). Ystävilläni tuli Jukka-talojen paketti.

Eli, itse kyllä olen sitä mieltä, että jos itse pystyy vähänkään tekemään ja “tyytyy” perusratkaisuihin, niin 2000 euroa/neliö on yläkantissa.

Kyllä tuohon hintaan avaimet käteen TALOJA saakin.Mutta kun on niitä muitakin kuluja kun se pelkkä talotehtaalle maksettava summa.Tässä ei kuitenkaan tainnut kyseessä olla avaimet käteen talopaketti, jos on timpurikin hommattu, ja materiaaleja kilpailutettu.

Joka tapauksessa…Kokonaishinta on aina se mitä joutuu maksamaan. Jos talo maksaa sen 170000€(listahinta). Niin erittäin suurella varmuudella rahaa palaa kuitenkin 200 000€ ilman tonttia,jopa enemmän perustusten hinnasta riippuen.Vesi ja sähkökin pitäs tontille saada, ja vesi vielä poiskin tai ainakin asianmukaisesti “varastoida”

Ei ollut avaimet käteen paketti, mutta avaimet käteen hinta, eli sisältää aivan kaiken, eikä pariskunta itse tehnyt muuta kuin siivoili rakennuksella. Hintaan kuuluu siis liittymät ym kaikki mitä tarvitaan kun aloitetaan pelkästä tontista ja siihen kun päästään muuttamaan. Eli hinnassa kaikki muu paitsi tontin hankintahinta ja lohkomiskulut.

Viime kesänä valmistunut kastellin 90 neliöinen huvila. Normaalit varusteet. Teetetty kokonaisuudessaan. Omistajat ainoastaan siivosivat ja hakivat tavaraa kaupasta. Rahaa hankkeeseen kului 178000€. Tontti, tie ja sähköliittymä oli jo ennestään.

Teettämisen hintaa en osaa sanoa, mutta tässä oma kokemukseni hartiapankkirakentamisesta:

2003 aloitettu ja viime vuonna lopputarkastettu 52 m2 mökki, rossipohja, sivussa harjaumpikuisti, parvi, ilman sähköjä, viemärillä ja imeytyskentällä (tontti valmiina ). Paketissa kaikki puutavarat  + 135mm lamellihirret, 3-kert. ikkunat, huopakatemateriaali. Eristeet piti ostaa itse. Maansiirtotyöt koneurakoitsijalla, anturat ja harkot (5 kerrosta) itse tehtynä, hirret talkooporukalla ylös, loput ulkotyöt itse tehden, samoin sisätyöt. Muurareilla teetettiin piippu, leivinuuni, hella ja tiiliväliseinät. Pellitykset ja talotikkaat yms. itse asentaen.

Omaa työtä oli siis paljon, vaikka toisaalta työtä hidastikin sähkön puute.

Paketti maksoi 23400e ja valmiina maksoi n. 40000 e. Päälle vielä 7500e savusaunaan ja 1000e maakellariin.

Riippuupi kustannukset paljon myös millainen talo tulee:kivitalo vaati meillä paalut,puutalo olisi mennyt vaikka maanvaraisella laatalla(en olisi kyllä huolinut)eli maansiirtotöistä/perustuksista jne. Itsellä paalutus,maansiirto ja rannan ruoppaus ja pihamateriaalit maksoivat pelkästään jo melkein tuon 40000 ;)että vaikeapa sitä on edes suuntaa antavaa hintaa antaa…Itse talon kustannukset sitten riippuvat paljon varustelusta ja materiaaleista.Yllättäviä kuluja meille kivitaloon on tullut esim raudoitukset ja raudat n.6000eur,pelkkiin perustuksiin betonia melkein 40 m3 ja pumppukuutiohan maksaa noin 90eur,lisäksi terasseihin upposi betonia myös hulppeasti,nosturikustannukset 4000eur,puutavaraa on mennyt myös yllättävän paljon.Kannattaa selvittää joka kantilta ennenkuin rakentaa ja yllättäviin kuluihin kannattaa varata ainakin 10% kustannusarvion päälle.

Ylhäällä on paljon puhuttu neliohinnasta eli euroa per neliö. Mitkä neliöt tuhoon sisältyvät ? VAIN lämminosa vai kaikki teraasit jne puitteet mukaan lukien? Jos sanotaan, esim. että 1500EUR/neliö, niin onko siinä lämpöisen osan neliöt vai huoneistoala, vai kerrosala tms.?

Joo,noita neliöitä on montaa sorttia rakennuksilla käytössä. Lattiapinta-ala on mielestäni nykyisin aika heppoinen mitta/vertailu yksikkö monimuotoisissa ja-kokoisissa taloissa. Pitää olla tosiaan tarkkana mistä neliöistä milloinkin puhutaan.

Toisekseen, mielestäni olisi paree puhua kuutioista ainakin kun puhutaan lämmitys energian kulutuksista.

Tämä on aika vanha ketju, mutta todella hyvä. Etsiskelin just netistä tietoa huviloiden hinnoista mutta ei löytynyt mistään muualta näin hyvin. Kiitos siis tästä ketjusta!  hyvää perustietoa huvilapaketeista myös: Valoisa huvila korvaa pimeän kesämökin

Jos talopakettin pystytystä haluaa kilpailuttaa niin kannattaa käydä katsomassa http://www.kigroup.fi/ . Todella asiallista porukkaa