Onko kukaan törmännyt toimivaan langattomaan järjestelmään? Vai kannattaako sellaisesta edes haaveilla? Itselläni remonttikohde. Haluaisin ohjata osaa valaistuksesta, palo-, ovi-, ym antureita, jne.
Jos hieman Googletat, niin löydät pilvin pimein vaihtoehtoja. Mitä niistä sitten valitset haluamaksesi?
Ohjata voit talon keskusyksikköön ohjelmoiduilla perusasetuksilla, joita voit säätää esim. kännykällä.
Haluatko kaukosäätöä kilometrien pästä vai talon sisäistä säätömahdollisuutta? Mahdollisuuksia on
enemmän kuin osaat ajatella. Ota yhteyttä alan suunnittelijaan, niin saat tehtyä kaapeloinnin taloosi
valmiiksi, vaikka et kaikkia herkkuja siihen heti haluaisi asentaakaan. Pistorasiaohjattuja langattomia
systeemejä löytyy alan halpatavarataloistakin.
Kysyjä kaiketi käyttää AASINSILTAA MAINOKSELLE
Ötzi vei sanat suustani! Tuota minäkin…, vaikka en mitään puhunutkaan…! Tuohon järjestelmäänhän “törmäsi” eilenkin joka kerta kun sivun aukaisi…, toimivuudesta en sitten tiedä…?
Joo, kyseessä siis remonttikohde, enkä halua vetää kaapelia pintavetona sinne sun tänne. Usean valmistajan ratkaisu ei myöskään kiinnostaisi. Ajattelin kysellä onko joku tällaisen langattoman järjestelmän jo toteuttanut. Mielenkiintoa olisi huomattavasti laajempaan kokonaisuuteen, kuin pelkkä hälytysjärjestelmä.
Kysyjällä on maksulliset eväät loppu. Toivottavasti ko. systeemiä kukaan ei laita. Ilmeisesti toimimatonkin, kun ostajat puuttuvat tai toimii yhtä kepulisti kuin mainoskin.
Mikä ihmeen mainosallergia on levinnyt tälle foorumille. Mun mielestä kysymyksen aihe on kiinnostava ja siitä voisi hyvin keskustella.
Kaikki ei näytä tajuavan.
En ole langattomien ohjausjärjestelmien asiantuntija (suunnittelija, enkä edustaja), mutta minulla on ollut tilaisuus tutustua niihin alan kansainvälisillä messuilla. Systeemejä löytyy varmaan hakijan tarpeisiin nykyisin Suomestakin - monien yksiköiden ohjaustarpeille. Itse olen tyytyväinen, kun voin -20 C pakkasaamuna pistää kännykällä autolämmityksen pistorasian päälle: koskemattoman hangen taakse -yläpihan kylmässä autotallissa -aamuteetä juodessani. Maksoi Suomesta ostettuna v. 2011 89,-€ ,ohjaa 3000W tehoon asti pistorasiasysteemiä. Myyjäliikkeitä en kerro. Googlettakaa itse.
Paljonpa maksoit! Ei osaavan/tietävän tarvitse maksaa kuin murto-osan tuosta hinnasta, eikä tarvitse tutustua "alan kansainvälisillä messuilla".
"Myyjäliikkeitä en kerro." Aivan oikein!
"… kysymyksen aihe on kiinnostava ja siitä voisi hyvin keskustella."
Miksikäs ei, voihan sitä yrittää keskustella yleisesti, ja yrittää välttää tavaramerkkejä, se kun on hirvittävä rikos, verroinkin jos ne ei ole niitä "oikeita".Minun mielipiteeni on se että käytetään kahta järjestelmää, mielestäni "yksinkertaisuuden" vuoksi. Hälytysjärjestelmää
johon ehkä joissakin tapauksissa hyvä liitää lämmityksen valvonta, on käytännöllistä pystyä valvomaan ja säätämään pitkienkien matkojen päästä
kännykällä tai läppärillä. Valojen, pistorasioiden ym. ohjaus voidaan suorittaa "pihapiirissä" suht.halvoilla ajastimilla, vastaanottimilla ym.jotka voidaan asentaa jo olemassa oleviin pistorasioihin ja katkaisijoihin näkymättömästi.Vanhat asennukset toimivat tarvittaessa kuten ennenkin. Pelkkään langattomaan ei kannata tietenkään yksin luottaa. On hyvä olla sekä vyö että henkselit! Itse ohjaan valoja sun muita tuolta "ukkojen päiväkodista" ostamallani järjestelmällä.Tuolla insinöörin mainitsemalla summalla saa lähettimen jossa ajastintoiminto ym!, ja puolenkymmentä vastaanotinta, voidaan täydentää muilla mausteilla, esim. "tikkuohjaus", erilaisia antureita jne. Toiminnassa ei ole ollut moittimista tämän parin vuoden aikana ainakaan. Kokeilumielessä ostamani jo kohta viisitoista vuotta vanha systeemi ohjaa siinä sivussa vielä toimintoja yhdessä huoneessa, mutta valitettavasti siihen ei enää ole täydennysosia saatavilla, siinäpähän toimii, ja sitten kun herkiää, niin pistän nämä "uudet lelut" siihenkin! Ja sitten ei saa lomille lähtiessä unohtaa naapuria! Valvoo tehokkaasti toimintoja tuliaispullon hinnalla…
Ruotsalainen Telldus on toimiva langattomien Z-Wave ja 433 tekniikoiden kanssa yhteensopiva älykotiohjain/-järjestelmä.
https://telldus.com/smart-home/
Telldus aloituspaketti sisältää muutamia peruskäyttöön sopivia antureita (lämpötila, kosteus, liike, murtovalvonta) ja sähkökytkimet hintaan 150e. Z-Wave antureita ja laitteita tekee yli 300 valmistajaa, joten valmiiksi mietittyjä helposti käyttöönotettavia ratkaisuja löytyy moneen eri tarpeisiin. Graafisen käyttöliittymän kautta kotiautomaatiot saa helposti itse ohjelmoitua. Liitäntöjä löytyy myös muihin järjestelmiin kuten IFTTT.com, Amazon Alexa ja Google Home.
Z-Wave on alkujaan tanskalainen de-facto stadardi. Tuolla on esiteltu muutamia antureita sekä Telldus
https://www.omavahti.fi/tuotteet/z-wave/
Ruotsalainen Telldus on toimiva langattomien Z-Wave ja 433 tekniikoiden kanssa yhteensopiva älykotiohjain/-järjestelmä.
https://telldus.com/smart-home/
Telldus aloituspaketti sisältää muutamia peruskäyttöön sopivia antureita (lämpötila, kosteus, liike, murtovalvonta) ja sähkökytkimet hintaan 150e. Z-Wave antureita ja laitteita tekee yli 300 valmistajaa, joten valmiiksi mietittyjä helposti käyttöönotettavia ratkaisuja löytyy moneen eri tarpeisiin. Graafisen käyttöliittymän kautta kotiautomaatiot saa helposti itse ohjelmoitua. Liitäntöjä löytyy myös muihin järjestelmiin kuten IFTTT.com, Amazon Alexa ja Google Home.
Z-Wave on alkujaan tanskalainen de-facto stadardi. Tuolla on esiteltu muutamia antureita sekä Telldus.
https://www.omavahti.fi/tuotteet/z-wave/