Taas heräsi uusi kysymys tallin rakennetta miettiessä. Eli valmiin talon kylkeen tehdään talli kiinni seinään. Talon seinä on tallin kohdalta ulkovuorausta vaille valmis. Ja tämä itse kysymys on tuosta hyörysulusta. Eli laitetaanko höyrysulkumuovi muiden seinien tapaan myös tälle talon seinälle vai ei?
Tallista tulee luonnollisesti lämmin.
Tässä vielä kuva talon ja tallin välisestä seinästä.
Pitää itse sitten vastata tähän (selvittelyn jälkeen) eli ei tule höyrysulkua talon vastaiseen seinään.
Näinhän se on. Kahden “lämpimän” tilan seinästä on kysymys = väliseinä. Osastoinnista (EI30) väliseinässä tulee huolehtia.
Hei.
Tarkoitus tehdä talon yhteyteen rakennetusta kylmästä autotallista lämmin. Rakenne on nyt niin että asuinhuoneen ja autotallin väliseinässä on normaali ulkoseinä rakenne eli: kipsi, muovi, villa ja lopuksi tuulensuojalevy, sitten on tuuman ilmarako ja autotallin sisäseinän muodostava kipsilevy. Voinko laittaa autotallin kipsin suoraan tuulensuojan päälle ilman ilmarakoa ? Muutoinhan pitäisi tehdä autotallin sisälle uusi ulkoseinärakenne.
Toinen asia koskee kattoa. Siinä on nyt yksi kipsi eikä mitään muuta. Voin eristää yläpohjan puhallusvillalla mutta mihin väliin höyrysulku. Voinko laittaa nykyisen kipsin päälle muovin ja sen päälle toisen kipsin ? Tällöin höyrysulku jäisi kahden kipsin väliin ? Vai onko yritettävä tunkea muovit vintin puolelta kattotuolin väliin ennen villan puhallusta.
Sitten vielä ilmanvaihdosta. Tuloilmaa oven yläpuolelle ja poisto vastakkaiselle peräseinälle lienee oikein mutta liitetäänkö talon ilmastointiin vai oma huippuimuri ?
Kysymys 1: Kyllä, mutta laita 2 kipsilevyä!
Kysymys 2: Kyllä
Kysymys 3: kuten tiedätkin jo oikein olevan, mutta tulo "alapuolelle" ja poisto vastakkaisen seinän "yläosaan" tai oma huippari ja korvausilma sopivasta aukosta "alhaalta".
Jotain vielä…
1 ja 2. ei lisättävää
3, ei tuohonkaan mutta kuin se, että älä liitä talon ilmastointiin. Käryjen riski kasvaa.
RakMk D2 liite 2 (osa liitteestä)
Riviautosuojissa ja enintään 60 m2:n moottoriajoneuvosuojissa
voidaan käyttää painovoimaista ilmanvaihtoa.
Riviautosuoja on moottoriajoneuvosuoja,
jossa ei sisällä ajeta ja jonka syvyys on
enintään 7 m tai 14 m silloin, kun suoja on tarkoitettu
linja-autoille tai muille pitkille ajoneuvoille.
Suojan tulee olla kokonaan maanpäällä tai ilmanvaihdon
kannalta tätä vastaavasti, esimerkiksi
rinteessä. Tulo- ja poistoilma-aukot sijoitetaan siten,
että riittävä ilmanvaihto ja ilman kierto saavutetaan.
Tuloilma-aukko voidaan sijoittaa ulkoseinän
tai oven alaosaan. Poistoilma-aukko sijoitetaan
yleensä seinän yläosaan tai kattoon tuloilma-
aukon vastakkaiselle puolelle. Sekä tuloettä
poistoilma-aukon vapaa poikkipinta-ala on
vähintään 0,1 % lattiapinta-alasta, kuitenkin vähintään
150 cm2.
Jos haluaa ettei ruostuta autoa niin on huolehdittava autotallin riittävästä lämmityksestä ja ilmanvaihdosta.
" 3, ei tuohonkaan mutta kuin se, että älä liitä talon ilmastointiin. Käryjen riski kasvaa."
Jätinpähän sanomatta, että "taitaapi olla kiellettykin liittämistä muun huoneiston ilmanvaihtoon". Kaikkia ei viitsi aina sanoa ja se on myös mahdottomuuskin.