Aamupäiviä,
Heti ekaks täytyy kehaista tätä kyseistä sivustoa ja etenkin sen keskustelupalstaa. Itse olen aloittelemassa kesällä talon rakennusta ilman aiempaa kokemusta ja täytyy myöntää, että monelle asialle on tullut valaistusta tämän palstan kautta.
Siis, kysymykseen.....nykyisellä tontillamme on talo (vm-40...noin), joka on tehtävänsä jo suorittanut. Olen kuullut, että eräät tahot ovat kiinnostuneita haalimaan itselleen vanhojen talojen "purkutavaraa" esim. ovia, ikkunoita etc...
Onko kenelläkään tietoa Tampereen/Pirkanmaan seudulla ketään, joka olisi kiinnostunut em. tavarasta....siis ilmaiseksi tietenkin!!!
Tietoa kyllä löytyy,olet oikeassa..Siinä on vaan yksi ongelma.Riittävästi kun tietoa tonkii ei enää osaa päättää miten minkäkin tekisi kun mielipiteitä ja vaihtoehtoja toteutukseen on niin paljon.
Tuoho sinun ongelmaasi:Laittaisin ilmoituksen keltaiseenpörssiin,joka muuten on nykyään ilmainen lukea netissä!!!Jotakin voit käyttää itsekkin uuten projektiin.Esim ulkovuorauslautoja betonilaudoitukseen,rungon osia telineisiin.Kaatopaikalle kiikuttamista kannattaa viimeiseen asti vältellä se kun on aika arvokasta.
Ei kannata unohtaa myöskään mahdollisen tulisijan(?) polttoaineita. Käsittelemätön puu on ihan arvotavaraa poltettunakin, ainakin jos joutuu muuten polttopuut ostaamaan joltain alan yrittäjältä. Eikä haittaa vaikka olisi pikkuisen homettakin, vaikka tälläkin palstalla joku jo oli huolissaan polttopuiden homeongelmasta.
Kaksi taloa purkaneena voin hieman kertoa omakohtaisia kokemuksia purkutyöstä ja työn kuluessa tehdyistä löydöistä. Ensimäisestä purkutalostani(vm-46)meni kaatopaikalle ainoastaan yksi vaihtolavallinen ei kierrätykseen ja poltettavaksi kelpaavaa tavaraan. Kustannukset noin 300€. Löysin muuten seinän välistä vanhan rahakätkön, etupäässä vanhoja kolikoita.
Toisen purkutaloni ( vm-44) yläpohjasta löysin useamman kilon sulatettua hopeaa. Sain ihan kivan purkupalkan hopea-aarteesta. Kaikki poltettavaksi ja uusiokäyttöön menevä puutava talteen ja loput kaatopaikalle. Kaatopaikkakustannukset 100€.
Sinun talosi on niin vanha, että kannattaisi purkuvaiheessa tutkailla tarkasti mitä mahtaa löytyä paljastuneista kätköistä. Sillä voi olla esimerkiksi sotamuistoja ( aseita,ammuksia ) joista nykypolvi ei tiedä mitään
Joo, kyllä mulla on tarkoitus tehdä tuossa purettavassa kohteessa ns. pintapuolinen "aarteen etsintä", mutta pidemmälle en ajatellut mennä ja polttopuidenkin suhteen olemme omavaraisia.
Kaatopaikalle saa kyllä tuhlattua paljon euroja ilman asianmukaista separointia, se on tullut huomattua.
Kiitokset tähänastisista kommenteista ja jos kuulette/tiedätte jonkun jota em. projekti kiinnostaa,niin ei muuta kuin infoa kehiin.
Hei
Ovet, ikkunat, helat, kaapistot, yms jotka ovat alkuperäisiä, ovat ihan arvotavaraa.
Keltainen Pörssi on toki pätevä kauppaväylä, mutta suosittelen myös Tampereella sijaitsevan Rakennustorin puoleen kääntymistä.
Ovet ja ikkunat joissa on karmit mukana, ovat erittäin haluttuja, joten kannattaa nähdä vähän enemmän vaivaa purkuvaiheessa ja irrottaa ehjinä!