Talopaketti avaimet käteen vai omat työmiehet?

On hölmöintä käyttää talkooapua (olipa se vaikkapa täysammattilaisenkin antamaa), sillä saavutetaan varmimmin täyttä sutta.
Huom! Talkoolainen ei ota mitään vastuuta työstään. Halvalla ei hyvää saa! Työ hiuskaistaan!

On myös varmin tae saada avointa tai "taskussa" puitua/puitavaa riitaa. Koska ystävät voi "valita", mutta sukulaisia ei, niin sukulaisilla ei kannata teettää eikä sukulaisille kannata tehdä mitään talkoilla eikä maksulla.

Näin se on! Se vain on näin!

Talkoiden varaan ei ole kyllä tarkoitus laskea mitään. Lähinnä tarkoitin tuolla sitä, että suvusta löytyy käytännön kokemusta rakentamisesta, joten aina voi kysyä, jos joku asia askarruttaa. Ei ole yhtä ainoaa tapaa tehdä/toteuttaa asioita, joten siinäkin mielessä erilaiset käytännönkokemukset voivat olla avuksi päätöksissä.

Maija, jos teillä itsellä ei ole kokemusta, ei kannata missään tapauksessa lähteä itse rakentamaan tai hoitamaan kaikkia rakennuttajan tehtäviä. Projekti varmasti onnistuu noinkin, mutta aikataulut pettävät ja hinta nousee.

Rakentaminen on hyvin pitkälti säädeltyä. Se, mikä oli käyntäntöä 20v. sitten, voi tänä päivänä olla kielletty. On aivan eri asia korjata omaa vanhaa okt:ta kuin rakentaa uutta, haetun luvan mukaista taloa. Ihan vilpittömästi suosittelen, että a)hankitte valmistalon ja b)sen rakennuttamiseen oman valvojan.

Ottakaa muuttovalmis paketti. Perustelut annoit itse:

“Päivätöiden lisäksi ei kaipaisi kyllä yhtään ylimääräistä säätämistä (niiden pakollisten säätämisten lisäksi, jotka väistämättä liittyvät tähän rakennusprojektiin).”

Itse rakensimme ensimmäisen (ja varmaankin viimeisen) talomme suunnittelemalla itse ja teettämällä työt osissa sekä tekemällä paljon itse. Se vaati hyvät ja loppuunviedyt suunnitelmat, neuvottelutaitoja, yhteistä näkemystä ja halua puolisoilta, pitkää pinnaa ja kykyä pärjätä lyhyillä yöunilla, halua oppia ja tehdä, ja tarpeeksi väljän budjetin. Näillä eväillä, omaan kokemukseen perustuen sanoisin, että lopputulos voi olla myös noviiseilla erittäin onnistunut.