Talopaketti + muut kustannukset

Moi!

Olen ajatellut ostaa jonkun muutovalmis tai talovalmis talopaketin. Jos nyt oletetaan että tuollainen muuttovalmis maksaa sen 126000€ niin kuinkahan paljon tulee muita kustannuksia? Mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon? Tontin aijon vuokrata.

"Mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon?"

Ensiksi: Mahdollisesti tulevat arviot ovt täyttää halpakorjausta arvioosi eli ei mitään todellisuuspohjaa.
Toiseksi: Et myöskään anna mitään osviittakaan ajattelussasi ostaa kota, jalasmökki vai mikä, joten annapa siihen totuudellista arviotakaan. Sehän on mahdottomuus jo senkin takia.

Sanotaan vaikka Älvsbyn Melatar paketti 123610€. Tontti Espoosta, Vantaalta tai Nurmijärveltä vuokralle. Riittääkö tämä? Mitä jää minun hoidettavaksi ja kuinkahan paljon nämä muut maksut maksimissaan tulee olemaan?

Sehän riippuu sopimuksista! Huom! sopimuksista ts. siis:Sinä selviät siitä rahalla ts. mitä sinä itse teet vai maksatko pelkästään ts. saattapa olla, että sinä vain maksat ja muut tekevät. Kuinka sinä haluat! Kirjoittelet vain nimeäsi papereihin, niin sehän oli sittenkin toinen homma. 

Ei näillä palstoilla ole sellaista fakiiria, joka pystyy vastaamaan kysymykseesi antamillasi reunaehdoilla.

Älvsby-talojen kotisivuilla sanotaan: Hintaan ei sisälly: liittymät, tonttikustannukset, viranomaismaksut, perustusten eristykset, salaojitus, sadevesijärjestelmät, pihatyöt tarvikkeineen, maatyöt yms.

hinta sisältää vakioperustuksen: käykö se tontille? Riippuu tontin maaperästä, ja tontin olosuhteet myös määräävät maatöiden hinnan. Ne voivat vaihdella muutamasta tonnista sataan tuhanteen (sellaiselle tontille ei kannata enää älvsbytä rakentaa?). Liittymien ja valvontamaksujen kustannukset saat tietoosi siitä kunnasta, jossa tontti on. Myös nuo muut ei kuulu hintaan-kustannukset voivat olla pieniä tai suuria.

Heittäisin sellaisen arvion, että kun 50000 varaat lisää rahaa niin oot aika lähelle valmista muiden tekemänä.

Jos muihin töihin ei olisi enempää kuin 50th, en lähtisi projektiin, koska se voi epäonnistua (tulla kalliimmaksi).

Miten se voi epäonnistua, eli mitä kaikkea voi mennä pieleen? Riittäiskö 70k€?

“Miten se voi epäonnistua, eli mitä kaikkea voi mennä pieleen? Riittäiskö 70k€?”

-Jos teet budjetin vaikka 50th, niin sulla pitäisi olla irroittaa vähintään se 70th. Rakentamisessa AINA tulee yllätyksiä, ja mitä kokemattomampi olet, sitä varmemmin/enemmän.

Mikä voi mennä pieleen?

Se perustus, maatyöt yms. maksaa jotain ja ilman tonttia sitä summaa on täysin mahdoton sanoa. Sun pitää ensin hankkia se tontti, sitten selvittää joltain asiantuntijalta, että mitä rakentaminen siihen maksaa. Pelkkiin pakollisiin liittymiin menee Espoossa kymppitonni.

Osaako kukaan antaa mitään keskimääräistä hinta-arviota edes yhdelle seuraavista?

Liittymät (10k€ Espoo)

Maanrakennus

Perustukset

Salaojitus

Pihatyöt tarvikkeineen

Lopullinen peitemaalaus

Pääsuunnittelija / Vastaava työnjohtaja / KVV-työnjohtaja

Vähän hepposet on tiedot. Tontin maaperä ja talon koko edes kannattaisi laittaa jos jotain karkeaa arviota haluaa.

4-8ke saat suunnittelijat vastaavan ja kvv sekä iv valvojat normaaliin okt projektiin.

Nää on hankalia aina…Reilu viikko sitten juttelin erään rakentajan kanssa, joka kertoi saaneensa tarjouksen pihan teosta. Hinta 52000€ kaikkinensa.Kyseessä ilmeisen suuret pihatyöt.

Ja toki tuossa pihantekijä on hakenut pihakivet yms kalleimmasta paikasta.

Yleisesti ottaen alle 200 000€ budjetit pihoineen taloineen kaikkineen lienevät aika harvinaisia.

Jos sulla on valmistaloprojekti, nuo vastaava, kvv ja pääsuunn. on ehkä sen reilut viisi tonnia, koska vastaavan työmäärä on pienempi kuin pitkästä puusta rakennetussa talossa: osa katselmuksista pidetään nipussa, kun talo on tullut. Talotehtaalta pitäisi saada talon osuudelta suunnittelijat ja kvv:n (sisältyykö hintaan?).

Pihatöistä sanoisin, että kymppitonnilla teettää pienen, tavanomaisen ja yksinkertaisen pihan.

Juu hyvä alkaahan sitä hintoja pikkusen kertymään. Tänään soitti yks talopaketti myyjä ja kerto että kaikkinensa yleensä tulee maksamaan 1800€/m2.

Pihan tekee alle 10ke (pl. autoliittymät) että heilahtaa jos viihtyy itse kottikärryn, jyrsimen jne ohjaimissa, eikä kuskaa paikalta ns. pintamultaa pois, vaan tekee siitä pohjan nurmikolle. Edellyttäen tietenkin että tontti on ns. tavanomainen tasamaa.

Mutta nämä riippuu totaalisesti tontista, suunnitelmista, omasta työstä jne, joten lähes mikä tahansa summa voi olla yhtä hyvä/huono kuin joku toinen summa.

Kun ne vastaavat, suunnittelija jne on kuitenkin hommattava, niin niillä voi teettää alustavia kustannusarvioita jos on summat outoja.

Tontti ratkaisee paljon maatöiden kustannuksista. Jos kallio pilkistää nurkalta, voipi olla paljon louhintaa tai jos paikka on tasaista savea, niin sitten tarvitaan taas paalua ja rahalaskuri juoksee.

Eli tee se maaperätutkimus tontille (tai tonttikandidaatille), niin saat siitä tietoa miltä näyttää. Ennen sitä vähän arpapeliä.

nii ja se maaperätutkimus joka joka tapauksessa on tehtävä maksaa joistakin satasista yli tuhanteen euroon.

Itse sain tarjouksen Evesa-taloilta. Tsekkaa https://www.evesa-talot.com/valmistalot/

130 m2 hirsitalo + autotalli. Avaimet käteen toimitus. Itse en osaa mitään. Hinta-arvio 245 000 €.

Olen tinkinyt kaikista erikoisuuksista.