Huomasin että omppu taitaakin olla joka alan taitaja, oikea ihmeiden ihme, meinaan kyllähän neuvoja löytyy joka keskustelusta tällä palstalla. Eriasia onko niissä neuvoissa pienintäkään järjen häivää. Mutta ei tarvitse olla kummoinen kaveri, kun voi toista neuvoa. Ihmettelenkin miten ehtii rakentamaan, kun pitää neuvoa meitä muita " tyhmiä rakentajia "
Minä itsekin "tyhmänä rakentajana" olen saanut täältä vinkkejä rakentamiseeni. Olen nyt "vähemmän tyhmä rakentaja", kuin mitä olin ½-vuotta sitten, aloitellessani.
Aion jatkossakin keskustella/kommentoida niin moneen keskusteluun, kuin vain suinkin ehdin. Enemmän tai vähemmän asiallisesti, enemmän tai vähemmän "ammattitaitoisesti". Olen monessakin yhteydessä KOROSTANUT, että EN OLE MINKÄÄNASTEINEN RAKENNUSALAN AMMATTILAINEN, vaan samanlainen ensirakentaja, kuin suurinosa tämän palstan keskustelijoista. Ja siltä pohjalta, sekä saamani rakennuskokemuksen pohjalta jota olen nyt juuri rakentavana saanut, aion siis kommentteja sinunkin kommentteihisi ladata... ilman "herneitä nokassa", sillä minä en hernetä koskaan, en mistään, enkä milloinkaan enkä missään.
Ihmettelyysi, "miten ehdin rakentamaan teitä tyhmiä neuvoessani", sen verran, että kuten olen useaankin otteeseen maininnut, OLEMME PALKANNEET kirvesmiehen päätyökseen rakennusprojektiamme tekemään. Itse olen/olemme palkkatyömme ohessa tontilla sen minkä jaksamme/ehdimme.
Toki näin aamuisin on aikaa kahvikupposen äärellä tännekin kommentoida ja itsellenikin vinkkejä udella. Ja yöllä kommentoidessani, olen työssäni (palkkatyuö = yötyötä) tauolla, joten silloinkin kahvikupposen ääreltä kommentoin, ihan harrastelija-puuhastelija-rakentajan vakaalla "ammattitaidolla".
Copy-Pastea harjoitan siksi, että satunnaisenkin selailijan on helpompi sisäistyää, mitä olen vastannut ja mihin. Älä sinä siitä huolta pidä, miten ja kenelle kommentoin, vaan hoitele oma kommentointisitaso ihan sinulle ominaisella tavalla.
Ja kyllä se mielestäni edelleenkin vaan ON JETTATALON "syy", jos heidän talopakettinsa asennuksen YKSI OSA, vesikate, on päin persettä asennettu. HE ovat vastuussa/palkanneet/työksi antaneet tuon asennuksen ja jos alihankkijan-alihankkija on asennuksen väärin tehnyt, on vastuu/syy talotoimittajan.
Oikein hyvää ja JETTA-bra kesän jatkoa.
Huom. omppu copy / paste
Palstan keskusteluissa näyttää liikkuvan myös paljon alan ammattilaisiakin, mutta aivan varauksetta keskustelupalstalta saataviin vastauksiin ei kannata suhtautua.
Tämä tektsi pätee erityisesti sinuun.
Toivottavasti kukaan ei ota vakavasti neuvojasi, koska esim keskustelussa 13.7. asunnon hintapyynneistä ja tarjouksista, olit todella väärässä.
Se on tyhmää maksaa liikaa ( Gigantti mainos )
Hauskaa kesää ja onnistunutta taloprojektia sinullekkin.
Mittava mies mittavatalolta
T. Jetta-talo, talo muiden joukossa
Copy-Pastea:
"Tämä tektsi pätee erityisesti sinuun."
=>Toki. yhtä erityisesti, kuin muihinkin palstan amatöörirakentajiin.
Lisää Copy-Pastea:
"Toivottavasti kukaan ei ota vakavasti neuvojasi, koska esim keskustelussa 13.7. asunnon hintapyynneistä ja tarjouksista, olit todella väärässä."
=>Niinkö? No ota toki osaa siihen keskusteluun, niin jutellaan asiasta lisää, josko sinulla on eriäviäkin mielipiteitä asiasta. Näissä keskusteluissa kun on tapana kommentoida (=keskustelupalstan syvin olemus?) oman mielipiteensä mukaisesti ja vieläpä sellainen ominaisuus keskustelupalstoilla on, että sana on ns. "vapaa".
Mittava mies, mutta ei mittavatalolta. Sitä paitsi sekin on mittavakoti, ei mittavatalo.
Ja kyllä, valitsemasi Jettatalo on kuin onkin talo muiden joukossa, eikä minulla ole siitä hyvää eikä pahaa sanaa sanottavana, kun en tunne tuota talotehdasta. Tässäkin keskustelussa kommentoin vain SINUN KOKEMUKSIISI tuosta talotoimittajasta ja ei tuo nyt ihan putkeen näyttäisi menevän tuo Jetan toimitus... tällä kertaa.
-Nyt en enää ehdi tähän hätään kanssasi juupas-eipästelemään... menen kirvesmiestä moikkaamaan ja hien pintaan ottamaan, ihan sinne tontille päin... heihei.-
Vielä yksi Copy-Paste:
"Keskustelupalstalla lukijamme voivat esittää omia mielipiteitään tai kysymyksiään toisille rakentajille ja remontoijille. "
=>Tämäkin pätee, ei tosin kovin erityisesti mutta kuitenkin, MYÖS MINUUN.
-On se vaan niin ihmeellistä... nyt tontille tosiaan... moimoi ja heihei.-
...kommentoimisiin.
joopa,joo.Se siitä keskustelusta
Hei.
Suunnittelen hirsitalon rakennuttamista. Mitä kokemuksia teillä on ollut eri hirsitalo pakettien toimittajista. Laatu, luotettavuus, toimitusvarmuus ym. Mammuttihirsi, KOntio, Honka, HirsiYkköset esimerkiksi.
Itselläni kokemuksia jetta-taloista kolmen talon verran. Kaikissa toimin vastaavana, eikä suurempia ongelmia ilmennyt.
On mielenkiintoista että heti ollaan rakennusalan ammattilaisia jos ollaan yksi talo rakennettu. En väitä että itse nyt mikään superammattilainen olisin, mutta koulutukseni puolesta kuitenkin tiedän jotain. On hyvä että Omppu muistaa joka viestissään sanoa että ei ole ammattilainen, mutta mielestäni käyttäydyt kuitenkin kuin ammattilainen ja olet todella varma sanomistasi. Tällä tavalla moni saa kuvan että olet ammattilainen.
Hannelelle, kokemusta minulla on vain mammutista ja hyvin tuntuu homma pelaavan.
"On hyvä että Omppu muistaa joka viestissään sanoa että ei ole ammattilainen, mutta mielestäni käyttäydyt kuitenkin kuin ammattilainen ja olet todella varma sanomistasi. Tällä tavalla moni saa kuvan että olet ammattilainen."
"
"Keskustelupalstalla lukijamme voivat esittää omia mielipiteitään tai kysymyksiään toisille rakentajille ja remontoijille. "
Sovitaankos arvoisa "Tylyttäjä", että lisään profiilini kuvaukseen etten ole ammattilainen, niin sinäkin pääset tuosta vaivaavasta luulottelustasi eroon?
Ihmettelen, miten "Hannele" kysyessään asiallisia vinkkejä hirsitalotoimittajista, aiheutti sinussa reaktion vastata minut liittäen vastaukseesi? En minä käsittääkseni liittynyt "Hannele":n kysymykseen millään lailla? Älä hötkyile, hyvä mies; ei minulle tarvitse joka ketjussa viisastella... varsinkaan, kun minulla on "paha tapa" antaa vastine viisasteluihin, kuten nyt.
Hieman erityyppinen talo kuin edellä mainitut - 198 neliötä, mansardikatto - Valitsimme Kannustalon. Miksi? Kun malli miellytti kaikin puolin silmäämme. Pienet asiat vaikuttavat paljon- meillä kannuksen hyväksi.
Olemme asuneet nyt 8 kk- tyytyväisiä edelleen.
Nostan hyvän keskustelun.
Heippa!
Meillä kilpailutus talotoimittajien kesken juuri käyty ja pisimmän korren veti Puutalo. Loppujen lopuksi paras sisältö ja valmiusaste ja tietenkin hinta!Jukka-talojen kanssa yhteistyö loppui jo alkumetreillä sopimuksessa olevien "outojen" tekstien vuoksi, kuten "asiakas menettää oikeuden reklamaatioon jatkaessaan töitä" jne. Talomyyjä sanoi että no sehän on vain kirjoitusta eikä käytännössä mene niin, joopa...
Lopussa olivat kisaamassa meillä siis Puutalo, Jetta ja Lappli!
Itseä hämää tässä pakettivertailussa, kun porukka vertailee eri valmistajia, niin samalla vaihtavat talomallia valmistajien mallien mukaan.
Itse vein samasta pohjakuvasta tehdyt kopiot mukanani eri talotoimittajien edustajille ja pyysin heitä laskemaan sen perusteella tarjouksen.
Meillä kilvan voitti Vaaja. Herrala oli kakkosena ja Jukka-talot ei missään vaiheessa päässyt samalle tasolle näiden kahden kanssa, koska yhtenä kriteerinä oli väliseinien valmiina tuleminen. Itse asiassa huomasin silloin vertaillessa että halvimmasta tarjouksesta oli jätetty pystytys pois, sekä muutamasta ikkunasta oli vaan annettu hinta-arvio (eivät saaneet hintaa selville yli kuukauden aikana)
Nyt Vaaja on pystytetty pari viikkoa sitten ja itse olen alkanut painaa yläpohjan höyrynsulkua+eristystä+koolauksia paikoilleen - ei juuri pahaa sanottavaa pystytytyksestä paitsi että urakoitsijan jäljiltä piha on aiva saa***an kaameassa kunnossa, roskaa-laudan pätkiä-rikkinäisiä kattotiiliä-pakettimuovia 5m talon ympärillä
Moi
Meillä on Finnlamellin hirsitalo harjakorkeudessa ja olemme erittäin tyytyväisiä tässäkin vaiheessa rakentamista. Suosittelen.
Me valitsimme Jukka-talon ja myös meillä lopulliseen sopimustekstiin ilmeistyi omituinen tekstiosa, jonka mukaan asiakas menettää reklamaatio-oikeutensa ja hyväksyy asennusryhman mahdollisesti tekemät virheet, jos hän ei tarkista rakenteiden suoruutta ennen kuin jatkaa töitä. Kun allekirjoitin sopimuksen, laiton siihen huomautuksen, että en suostu reklamaatio-oikeuden menettämiseen missään olosuhteessa.