Talopakettien hinnat

Onkohan talopaketti toimittajien hinnoissa tapahtunut mitään sitten viime syksyn? Itsella talo projekti meneillään ja kyseltiin tarjoukset loppuvuodesta 2008. Tarkoitus olisi vielä tehdä uusi kierros tämän vuoden puolella. Ainakin talopakettitoimittajien tilausten määrä on tippunut paljon ja luulis sen lisäävän kilpailua. hymy

Materiaalihinoissa on tapahtunut jossain määrin laskua esim. puumatskuissa. Työn hinta ei sen sijaan ole tippunut. Kysynnän hiipuessa kilpailu noista vähentyneistä toimituksista on kiristynyt, mikä asia kyllä tiputtaa myös jossain märin hintoja. Summa summaarum; ehdottomasti kannattaa pitää uusi tarjouskierros.

En jaksa uskoa että mitään suurempia pudotuksia on tulossa. Korkeintaan sen mitä materiaalit on halventuneet.Muuten on tingittävä katteesta, ja en usko että tuohon monella on varaa.Parempi olla sitten myymättä, kuin että myydä olemattomalla katteella.

Monella on sellanen ajatus, että nyt talopaketin saa puoleen hintaan, mutta eiköhän se ole utopiaa. Tarjouskierroksilla kannattaa tarkkaan lukea mitä on ostamassa!!! Ja mitä siinä tarjouksessa lukee. Talomyyjä osaa kyllä antaa edullisen hinnan, kun vain rukkaa aavistuksen sisältöä.

Ehdottomasti uusi kierros, muttei kannata mahdottomia odottaa… Sinänsä, sain juuri ns. uuden tarjouksen ihan itsestään (en siis sitä kysellyt) jossa paketti pysyi muuten samana, mutta seinien ja katon eristepaksuudet kasvoivat neljänneksellä ja pakettiin tuli pykälää paremmat ikkunat. Eli vastaa tulevaa 2010 tasoa. Samaan hintaan siis. Olkoonkin, että kyseessä on juhlatarjous, en tiedä, onko lamalla asian kanssa mitään tekemistä.

Itse olen kanssa aloittamassa rakentamista varmaan tuota puoliin. Toistaiseksi olen vasta kastellia ahdistellut aiheesta, luvattu päälle piharoipetta (grilli & kalusteet) tai lämpöpumppu tai saunapaketti (paremmat lauteet ja kiuas), kaikki lienee 2 tonnin hujakoilla, talo avaimet käteen toimituksella on kuitenkin pitkälti yli 200t, eli alle prosentin "ale". Yllättävän heikko esitys minusta, ottaen huomioon taloudellisen tilanteen ja miten rakentajia on jo mennyt nurin. Toisaalta, täytyyhän heidänkin leipänsä ansaita eikä viimeistä senttiä viiti edes puristaa. Mutta oletusarvoisesti luulin että enempikin voisi saada. No, tässä vielä tulee varmaan keskusteltua aiheesta kastellilla ja muidenkin kanssa.

Itse pankissa yritysten kanssa työskentelevänä sanoisin että pyytäkää talofirman tilinpäätös luettavaksi ja katsokaa / pyytäkää jotakuta lukemaan onko se firma pystyssä vielä puolen vuoden päästä! Unelmien koti voi muuttua pian painajaismaiseksi puolivalmiiksi viritykseksi muuten. Ei kannata siis tuijottaa pelkkiä alennuksia! Varman päälle jos haluaa pelata, voi pyytää firmalta pankkitakausta / talletusta josta katetaan virheet tai muut odottamattomat kävyt jos firma ei suoriudu itse urakasta.

Just juu että kysellä aina ensin tilinpäätös ennen kaupankäynti / tarjousta talofirmalta ja kaupantekijäisinä pitäs saada uus saabbi pihaan. Herätys nyt pankkiiri, kastelli on markkinajohtaja ja ne alkaa tekeen puuosia vasta sitten sun taloos kun oot tilannut / maksanut käsirahaa että ei sitä puljua lama paljon hetkauta. Eihän pankistakaan saa mitään kunnon kaupan päällisiä kun lainaa hakee, saisko sateenvarjon ja säästöpossun korkojen kera

Kyllä lama tuntuu jokaisessa yrityksessä, ei siltä markkinajohtajat ole mitenkään muita paremmin turvassa. Iso yritys saattaa kupsahtaa siinä missä pienempikin. Kannattaa suostua maksamaan ainoastaan toimitetusta tavarasta tai kun ennakkomaksuja joutuu kuitenkin maksamaan pitää niistä vaatia vakuudet. Yleensä talotehtaat toimittavatkin ne kyllä automaattisesti.

Jansku, minä rahoitan noita rakennusliikkeitä. Minä tiedän mistä puhun. Yritysten taloudellinen tilanne vaihtelee todella paljon, osalla on reserviä, osa elää kädestä suuhun. Yleisesti puhuen markkina-asemaa voi saada esim pielessä olevalla hinnoittelulla alalla kuin alalla - mitähän se mahtaa tehdä taseelle…mut hei, kukin hoitaa projektinsa tyylillään, ei kaikkea täällä näkyvää kannata uskoakaan. Kuten ei varmaan hesarin kirjoituksia rakennusliike a:n konkurssista ja kohteen b menosta jäihin - asukkaat menettää rahoja. Molemmat vähintään keskikokoa olevia firmoja.

Rakentajan kannalta ei ole mitään iloa lueskella 07-08 tilinpäätöksiä. Niissä kun on vanhentunutta tietoa kuitenkin.Eli niissä olevilla tiedoilla ei tee mitään. Yritys voi mennä nurin tänä vuonna vaikka viimevuoden tilinpäätös olisi kuinka hieno.

Jos pelkää esim. talotehtaan konkurssia, niin silloin on syytä pelätä vähän kaikkea. Vaikka tien ylitystä…auto voi ajaa päälle. Kaikkea voi aina sattua.

Moi,

Olemme itse rakentamassa tällähetkellä rinnetaloa. Alakerta tulee Lammin harkoista ja yläkerta on Planian elementeistä.

Pyysimme ensimmäiset tarjoukset yläkerrasta viime vuoden elokuussa ja teimme kaupat marraskuun lopulla.

Yksi yläkerran tarjoajista tiputti hinnan tällä ajanjaksolla yli 20% vaikka sisältö ei oleellisesti muuttunut, (se ei ollut Plania vaan toinen elementti toimittaja).

Joten, en ole varma että onko viime vuoden lopulta hinnat tippuneet enää niin paljon. Pitää myös muistaa että tuotanto on jo, ainakin osittain, sopeutettu markkinatilanteen mukaan.

Raaka-aineiden hinnat mm. puu ovat tippuneet jonkin verran, mutta työn hinta on edelleen samaa tasoa. Nyky suhdanne, kysyntä yms. ovat ajanneet monet tehtaat pudottamaan hintoja eli ne ovat tehneet eräänlaisia “työlistäviä” eli tehtaiden pyörimässä pysyttäviä tarjouksia. Näiden kahden yhteisvaikutus voi hyvinkin nousta joillakin tehtailla tuonne 20 % jopa ylikin…

Kyllä hinnat ovat jonkin verran tippunut. Tehtiin pakettikauppa juuri ja hinta oli sama kuin puolivuotta sitten, mutta talli irroitettiin talosta ja kasvatettiin jonkin verran. Myös taloa suurennettiin muutama neliö. Lisäksi saatiin parempaa ikkunaa ja ovea. ei hinnat paljoa ole tullu alas, mutta vähäsen kuitenkin.