Talopakettien hintakertoimet

Tervehdys.

Mahdollista taloa ja rakennusprojektia miettiessäni on tullut vastaan muutamia askarruttavia asioita.

Esimerkkinä toimii kastelli, koska ilmoittavat hintansa selkeästi. Se mikä mättää on peruspaketing ja muuttovalmis asennuksen kerroin

Uuskartano 89-130

http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/kartano/Uuskartano+89-130

Peruspakettina 45.830

Muuttovalmiina etelä

151.290

Kerroin

3.3

Lähes sama talo ilman parveketta

Kartano 89-127

http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/kartano/Kartano+89-127

Peruspakettina 38.780

Muuttovalmiina etelä

137.490

Kerroin

3.5

Moderni 139

Kerroin

jopa 4.3

Itselleni ainakin jää tunne, että maksan tyhjästä enemmän.

Economy 80 ja 80 mallin kerroin on 4.22. Muutoin economy malliston kertoimet ovat 3.5-4:n välillä.

Omasta mielestäni asennukseen menevä aika/vaikeus ei mitenkään selitä noita muuttovalmis hintaeroja.

Toisaalta myöskään uuskartano mallin parveke ei selitä tuota kalliimpaa peruspakettia verratuna kotikartanoon.

LIsäksi noissa talopaketeissa veloitetaan myös suunnittelusta. Eikö se ole jo aika pitkälle noissa talopaketeissa jo tehty, eli vedet ja viemärit ja sähköt tulee sisälle taloon jo määrätystä kohdasta ?

Kastelli oli nyt vain esimerkkinä, koska se oli helppo tehdä. Muista tönön valmistajista varmasti löytyy samoja juttuja.

Toinen kysymys kuuluu, että ainakaan Rautia edustaja ei voinut sanoa juuta eikä jaata kotitalon hinnoista, jos esimerkiksi pistää laatotusta eteiseen, tai muutenkaan mitään, jos halusi muuttaa paketin materiaaleja. Vetosi vain siihen, että urakoitsijan pitäisi nähdä tontti ensin, että mitään laskelmia ei pysty muuten tekemään. Mitään järkeä hankkia tonttia, jos tietää vasta tontin hankinnan jälkeen, että rahat ei riitä talon rakentamiseen. Kuitenkin aika hyvä arvio on että tontti+20 000 maanmuokkaukseen, ja pääsee tekemään perustuksia.

Vai pyydetäänkö urakoitsija katsomaan ennen tontin ostoa useampia tonttiehdokkaita ja kertomaan arvionsa, miten kyseinen talomalli tontille sopisi ? Outua, kun peruspaketin hinta tiedetään, mutta ei tiedetä, mitä esimerkiksi parkettilattian laittaminen olohuoneeseen vakiolaminaatin sijaan tulisi maksamaan.

RAKENNUTTAMINEN on kallista ei persaukisille. Osta se ruåttalainen älvspylly talo, siinä ei matriaaleilla loisteta mutta saapa perustukset samaan rahaan ja halpa. Niin ja kastellin paketeista vielä että aika kalsee se on asua tossa peruspaketti sisällössä, että osta vaan suoraa se muuttovalmis kun ite et osaa rakentaa.

Jansku82. Tiedetään, että rakennuttaminen on kallista. Tuskinpa kukaan ilman lainaa mitään rakennuttaa, eli omat rahat ei riitä kenelläkään.

Ja muuttovalmis on pakko ostaa. Nyt vain kiinnostaa tietää, mistä siinä maksaa. Sitä ei kerrota missään. Jostakin syystä kotikartano malliin työhön kuluva raha on eri kuin uuskartanoon menevä. Tämä pitäisi sitten vain tyytyväisenä ottaa vastaan ja maksaa rahat kiltisti?

Itse saan pankista sen verran lainaa, ettei tartte sitä älväriä, ja ei oikein ole haluakaan. Samalla kuitenkin miettii saisiko samalla rahalla enemmän…

Osaako kukaan sanoa mitään miksi noissa työmäärien kustannuksissa on eroa ja mistä se muodostuu ?

Taitaa muuttovalmiiseen taloon mennä aika paljon tarvikkeitakin enempi kuin peruspakettiin. Tarvikkeet maksaa mitäsattuu missä milloikin,suomi on laaja maa, kuten myös työkustannukset. Ei ole helppoa omakotalon rakentaminen, sen tarkasta kustanusarviosta puhumattakaan.

Olen itse mielesssäni X 6:lla esitteiden peruspaketit valmiiseen taloon ja pihapiiriiin ennen tarkempaa kustannusarviota.

Unohdin tosiaan tuon, että muuttovalmiiseen tulee vielä tavaraa lisäksi, eikä hinta ole ainoastaan työn määrässä.

Siitä seuraakin toinen kysymys. Kun tuollaisen muuttovalmis paketin ottaa, niin saako siitä hintaerittelyä, mitä on mikin työ maksanut ja kuinka paljon mitkäkin tarvikkeet ovat maksaneet ?

Ihan luonnollinen syy noille kertoimille; Muuttovalmiissa talossa näyttelee suurta osaa kustannuksista erityisesti LVIS-tekniikka, kiintokalusteet jne… ja noiden “kertoimien” erot selittyvät, että LVIS-tekniikan kustannuksissa on monestakin syystä suuriakin eroja talotyypeittäin eivätkä ole missään nimessä peruspakettien hintojen suhteessa laskettavia.

Pyydä peruspaketista ja muuttovalmiista talosta tarvikelistat ja vertaa niitä keskenään. Kannattaa ottaa tarkasti tietoa mistä maksaa ja mitä jää itselleen maksettavaksi.

Jos satutte tietämään edes jonkun kirvesmiehen/-porukan, jota joku edes puolituttunne on suositellut, niin kannattaa keskustella heidän kanssa. Todennäköisesti he voivat tehdä teille "avaimetkäteen"-tarjouksen toiveidenne mukaisesta talosta ja valmistaa sen pitkästä tavarasta. Tällöin saatte valita itse materiaalit yms. valinnat, joita talopakettien avaimetkäteen paketeissa ei välttämättä ole. Tällöin voitte myös itse tehdä jotain jos siihen on vaan mahdollisuus. Jo yksistään tavaroiden hankkiminen ja siivoaminen rakennuksella työllistää suuresti. Itse valitsisin tällä hetkellä pitkästä tavarasta kirvesmiesten tekemän vaihtoehdon, vaikka viime syksynä aloitinkin talopaketista rakentamisen. Niin ja en itse ole missään rakennusasioissa ammattilainen, mutta olen huomannut että paljon on rakennuksella asioita, joita voi itse tehdä.

Kiitos TKT:lle asian selittämisestä. Katsotaan nyt mihin tontin hankinnan jälkeen päädytään. Unelmana kivitalo, mutta koska maksaa liikaa, niin sitten täytyy verrata talopaketin ja pitkästä tavarasta valmistettavien talojen välillä.

Noita paketteja vertailtiin puolisentoista vuotta ja muutama asia mitä jäi mieleen. Kustannuksia nostavat “yleiset” rakenteelliset tekijät.

Talon muoto: Mitä vähemmän kulmia niin sitä halvempaa. Kattorakenne: Perusharjakatto on halvin. Pulpetit ja muut muotoilut ja ulokkeet lisäävät kustannuksia. Porrastus: Jos taloon tulee porrastuksia niin se nostaa perustuskustannuksia ja jonkin verran talopaketinkin hintaa. Viistot sisäkatot: Kattotuolit saattavat maksaa pikkasen enemmän ja kaikkeen asentamiseen menee pikkasen enemmän aikaa.

Itse päädyttiin 10 kulmaiseen porrastettuun ja pulpettikattoiseen. Siitä tiedän että se ei ole halvin tapa tehdä taloa=)

Itse suunnittelen juuri nyt “pulupetti” kattoa ja eräällä erikoisrakenteella saan 5h+R+K+KHH+S+2wc:tä jopa at:n kera alle 200 000 € loppuhinnaltaan…kivitalossa.

Meille on luoja antanut aivot…miksi käytämme niistä vain 10%:ttia on mottoni !

Hinnoittelu ei pidä paikkaansa,saahan sitä esittää.Loppuhinnaltaan?!

“Itse suunnittelen juuri nyt “pulupetti” kattoa ja eräällä erikoisrakenteella saan 5h+R+K+KHH+S+2wc:tä jopa at:n kera alle 200 000 € loppuhinnaltaan…kivitalossa.

Meille on luoja antanut aivot…miksi käytämme niistä vain 10%:ttia on mottoni !”

Saahan sitä aina suunnitella juu. Minäkin suunnittelin tekeväni 200 000:lla itelleni talon mutta ajan tasalla oleva suunnittelija laski budjetin joka oli 300 000. Nauratti silloin mutta ei enää. Valmista kyllä tuli mutta meni myös tuo raha.

Kyllä se käytännön märkä rätti lyö vielä teilläkin naamalle.

"Itse suunnittelen juuri nyt "pulupetti" kattoa ja eräällä erikoisrakenteella saan 5h+R+K+KHH+S+2wc:tä jopa at:n kera alle 200 000 € loppuhinnaltaan...kivitalossa."

Kyllähän tuohon rahaan tekee vielä enemmänkin huoneita ja piharakennuksia, kunhan tekee tarpeeksi pieniä.

Kuinka kävikin aivan sama mielessä…

Jep jep…kovasti tulee kommenttia. Olen jo yhden kivitalon suunnitellut at:n kanssa ja ullakkovarauksen kanssa 200 m2 jonka kaiffari itse rakensi alle 200 000 €. Mallitalosta oikaistiin mutkat ja ikkunoita selkeytettiin.

Tossa 121 m2 5 h jutussa on lasten makkarit 11.3 m2 ja vanhempien 16.4 m2…täysimittaista asumista varten.

Mikä se olikaan aikoinaan se ARAVA-lainan neliöraja ?

Pieni on kaunista.

Ja alihinnoittelu vielä kauniinpaa

Niin kyllä kivitalot keskimäärin on 250 -380 000 euron haitarissa talleineen, mutta silloin kokoluokka on 150-170 m2 ja talli 2 autolle varastolla ja katoksella. Oman työn osuus vaikuttaa tuon verran.

Erityisen paljon vaikuttaa se onko talo täysin 2 kerroksinen vai 1½ kerroksinen. Huomaatko onko menestyneimmällä puutalovalmistajalla juurikaan 2 kerroksisia..kolmasosa hinnasta putoaa tuossa 2 vs 1½ valinnassa.

Tosiasia kuitenkin on että useimmat kivitalot on niin hemmetin suuria ja siitä tulee käsitys, että kivitalot on todella kalliita. Puutalot parhaimmillaan ovat neliötä kohti huomattavasti kalliimpia. Toki jonkun rimakasan saa huokeella ja joku kaverinsa kanssa pykää sen jopa alle 150 000 ekkuun ( 120-140 m2 ) jolloin at:n kanssa se on jopa alle 200 000. Varsinkin jos rimakasan kuvat on joku 100 kertaa kopioitu perusmalli jonka "suunittelu" luvaksi maksaa 200 euroa.

En ymmärrä miksi hehkuta noita kivimurikoita,työsi?!Suomalaisten arkkitehtien kai pitäisi ymmärtää myöskin puun perään?!

Okei okei ymmärrän.

Juuri nappasin erään komean saunan massiivipuusta suunnitelleen kaverin nimikortin ( sauna Billnäsissä kohta ). Eräs toinen tuttava rakentaa patentoimiaan tunnissa lämpiäviä savusaunoja.

Mitä olisit valmis maksamaan tyylikkäästä savusaunasta mökille/pihaasi pusattuna 200 mm massiivihirrestä ? Mahdollisesti pienellä pulahdusavannolla varustettuna ?

Mun mielestä puu on niin arvokas materiaali että sitä pitää käyttää harkiten yksityikohdissa..eikä upottaa kyprokin sisään.